Handel

Skal lage Google Analytics for fysiske kjøpesentre

Har fått med seg 45 investorer i første runde. Ja, trenden for fysiske butikker er negativ, derfor er fokuset til alle et helt annet sted, mener Michael Svensen, gründer og daglig leder.

«Dressmann-reklame-følelsen». Vi skal helt klart jobbe med diversity-profilen vår når vi begynner å ansette, sier sjef Michael Svensen i Recognition fra venstre til høyre: Henning Åsgård, Jonas Faizi, Michael Svensen, Anders Kvernberg, Brede Bjørhovd, Erik Lange.
Publisert Sist oppdatert

--Vi vil lage Google Analytics for fysiske områder. Vårt første fokus er på kjøpesentere. Deretter ser vi på musem, lagerhus og dagligvare, sier Michael Svensen, daglig leder og medgründer i Recognition.

Selskapet vil bruke datasynteknologi (computer vision) for å identifisere hvordan mennesker kler seg og ter seg. Dette skal da selges tilbake til butikkene som innsikt gjennom en Saas-modell (software as a service)/abonnement.

--Kler seg?

--Ja, vi vil observere hvordan folk kler seg. Det er en sterk indikator på deres følte alder. Feks vil en 50-åring som kler seg som en 25-åring være interessant for butikker på linje med en 25-åring. Klærne er viktigere enn den reelle alderen. I starten så vi på det som støy i modellen dersom de skulle kle seg anderledes enn den de er i kjønn og alder. Men dette var en innsikt vi fikk da vi snakket med butikker, derfor bruker vi begrepet “følt alder”, sier Svensen.

Han poengterer at hvis du som mann kler deg som en kvinne, så vil du med høy sannsynlighet også ha kjøpeprofilen til en kvinne, og du er derfor interessant for butikkene i det perspektivet.

Gründerteamet

Michael Svensen, CEO. Tidligere medgründer av konsulentsselskapet Alv, og har hatt ledende roller i digitaliseringsprogrammet til Kværner.

Brede Bjørhovd, CPO, data scientist, jobbet med å predikere HIV og Ebola fra hurtigtester, tidligere kontorsjef i dataseksjonen til NAV, samt leder for BA-avdelingen til Sopra Steria i Bergen.

Henning Åsgård, CTO, jobbet med IOT for Sopra Steria og en av Norges største dagligvarekjeder.

Jonas Faizi, VP Marketing, bakgrunn fra Komplett og Coca Cola.

Anders Kvernberg, fullstackutvikler, bakgrunn fra Kværner.

Erik Lange, fullstackutvikler, bakgrunn fra Aize, har utviklet flere mobilapper og nettsider.

--Hva med GDPR?

--Vi bruker ikke ansiktsgjenkjenning, slik at vi ikke kan identifisere hvem det er, og dermed er det innenfor i forhold til GDPR. Dersom ansiktsgjenkjenning tillates gjennom en oppdatert personvernforordning, ville det imidlertid lettet på den tekniske kompleksiteten, sier Svensen.

Satser først på et 100-millionersmarked

--Hvor stort kan dette bli?

--Det er vanskelig å svare på. Ser man på hele verden og alle kjøpesentre, blir det svært og hundrevis av milliarder. Vi har først valgt å begynne i Norge. Det er om lag 200 kjøpesentre som er relevante for oss, og vi har regnet en snittinntekt på 400.000-500.000, så markedet er rundt 100 millioner kroner i dette segmentet alene. Så kan vi se videre på andre markeder som feks museum etc.., sier han.

--Hvor kom ideen fra?

— Skulle gjerne sagt at vi hadde et følt problem. Men vi er bare en gjeng som har jobbet mye sammen, og som har ønsket å finne et problem å løse. En i teamet er data scientist, som er spesialist innen computer vision, og har jobbet inn mot dagligvarebransjen. Vi har en IOT-ekspert som har jobbet mye inn mot handelsbransjen. så det definerer området vi har sett på.

Oda har et datagrunnlag som er overlegent det fysiske rom

--Men hvorfor innsikt og analyse?

--Vi jobbet først med en autonom handelsløsning, som at du bare puttet varene i handlekurven og kunne gå ut av butikken. Da vi jobbet med dette verdiforslaget, fant vi at det å feks scanne varer med mobiltelefonen, slik du kan gjøre på Obs, var en lav nok kostnad for oss forbrukere. Forskjellen opp til kamerateknologi føltes ikke som en stor nok, men modelleringen og nøyaktigheten var veldig krevende. Du kan nesten ikke ha noen feil og det tar veldig lang tid å få et produkt på markedet, sier han.

Da kom de opp med en idé om å lage et innsiktsprodukt.

--Alle nettbutikker som Oda etc har et datagrunnlag som er overlegent det fysiske rom, så her kunne vi gjøre mye med lite.

Og at fysisk handel er i ferd med å dø ut vil han ikke høre snakk om.

--Det betyr jo bare at fokuset til alle er et helt annet sted. Ja, trenden for fysiske butikker er negativ, men er den utdøende? Jeg ser på meg selv, og jeg har stort behov for fysiske butikker. Nå ligger netthandel på omtrent 20 prosent av totalen, og den skal opp mot 30 prosent innen 2030. Men det skal mye til å overbevise meg om at kjøpesenter er borte om 20 år, sier han.

45 aksjonærer på første runde

--Har dere et produkt?

--I går hadde vi en liten intern lansering, men produktet vårt planlegges lansert i januar neste år. Da skal vi tilby alt fra nøyaktig kundetelling til kundesegmentering og analyse av trafikkflyt, forteller han.

Recognition har hentet 3,3 millioner kroner fra hele 45 aksjonærer.

--Ja, det er gjennom friends og family. Vi har gått stort og bredt ut og fått med oss 45 aksjonærer. Vi er et team på seks som samtidig går uten lønn, så vi har en lav “burnrate”, sier han.

--Hvem eier aksjene?

--Tre av gründerne eier 70 prosent. De tre andre, eier om lag 24 prosent, og de resterende 45 aksjonærene eier seks prosent.

--En heftig verdivurdering før dere har produktet ute?

--Ja, det er en verdivurdering på 50 millioner før pengeinnskytelsen, og det har vært noen diskusjoner rundt det. Men vi mener selskapet er mer attraktivt i senere runder når det er gründereid, og nå legger det et press på oss, så vi må bare bevise at det er verdt 50 millioner.

--Det er jo et krevende marked om dagen. Hva kan være konsekvensene av en høy verdivurdering?

--Den ene er risikoen er at vi må hente på lavere verdivurdering senere. Det er ikke så kritisk for oss gründere, men skuffende for de andre aksjonærene. Vi har imidlertid vært flinke til å informere om dette. Samtidig er det et hyggelig press på oss.. Vi har noen sterke hypoteser for hva som må løses for å hente på høyere verdivurdering, men traction blir en nøkkel.

De største utfordringene

--Hvordan skal dere tjene penger?

--Nå skal vi begynne å selge. Plattformen er en Saas-løsning, hvor det abonneres på tilgang til data gjennom en webportal. Men det tar tid å selge og vi må gjennom et regulatorisk løp her også, så vi ser for oss å tilby konsulenttimer i tillegg. Vi er alle tidligere konsulenter, så vi kan ta noen oppdrag her og der for å spe på litt.

--Største utfordring fremover?

--Aller største er at vi er nødt å bevise at det vi gjør gir verdi. Vi leverer data og innsikt, men hva er verdien av excel? For meg vil den være stor, fordi jeg kan bruke det som et verktøy. For noen som aldri har brukt det før, er verdien null. Markedet er også umodent, sier han.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*