teknologi
Skal rydde opp i mat- og farmasisvinn ved hjelp av sensorer
– En tredjedel av mat- og medisinvarer går tapt på veien fra produksjon til kunde. Dette må vi gjøre noe med, sier daglig leder i Surfact,
Surfact lager teknologi som passer på last under transport. Ved hjelp av norskproduserte sensorer, samles informasjon om støt, temperatur og posisjon på varene. Dersom noe ikke stemmer, vil sjåføren av godstoget eller traileren få en alarm.
Med denne teknologien skal selskapet bidra til å redusere svinn, spesielt av mat og farmasi. Dette er produkter som er svært avhengige av riktig temperatur, og enkelte skal helst ikke ristes noe særlig.
Så mye som en tredjedel av total global produksjon av mat og medisin går bort i svinn mellom produsent og sluttbruker, sier daglig leder i Surfact, Per Magne Helseth.
I tillegg til å redusere svinn, behøver kundene å vite om de feilene som gjøres underveis skyldes mennesker eller rutinesvikt. Det er nemlig svært strenge krav til dokumentasjon om varer i transport.
Surfact har allerede McDonald's, Apotek 1 og Posten som kunder. I tillegg har de «flere spennende kunder i USA og Canada», fremgår det i en pressemelding.
Historien og nye ansettelser
Surfact ble startet i 2022, av tidligere ansatte i det norske proptech-selskapet som lagde sensorer for bygg – Airtight. Airtight ble i 2020 kjøpt opp av internasjonale Airthings da sistnevnte skulle børsnoteres.
To år senere gikk Per Magne Helseth og Bjørnar Lie ut av Airthings for å danne Surfact, og har nå både bygget teknologi og løsning sammen med kundene i tidlig fase.
Nå skal Surfact skaleres videre, og har fått ny styreleder, nemlig den tidligere lederen for Schenker Norge, Knut Eriksmoen. I tillegg skal en Gustav Follerås ta over ansvaret for finans og det operasjonelle i selskapet. Follerås er per i dag finansdirektør i det Tromsøbaserte bioteknologiselskapet Marealis.
– Dette er først og fremst banebrytende norsk teknologi som er langt bedre enn hva som allerede finnes på markedet. I tillegg har vi nå et utrolig sterkt team som har alle forutsetninger til å lykkes i et stadig voksende globalt millardmarked. Jeg gleder meg virkelig til å støtte Surfact i oppbyggingen av selskapet! sier den ferske styrelederen i en pressemelding.
Den siste nyansettelsen er av Anders Follerås, som kommer fra ledelsen i det børsnoterte Airthings. Der ledet han «consumer»-avdelingen og skal nå lede det kommersielle i Surfact.
– To eller tre ganger bedre enn konkurrentene
Helseth forklarer hvorfor selskapet deres skiller seg ut i et marked med mange aktører.
– Det finnes en rekke selskaper allerede som driver med temperaturlogging og logistikk. Det som skiller oss fra de andre er batteritid, og at vi gjør svært komplisert teknologi veldig enkel. Våre enheter kan du bruke i flere år. Det er ingen brytere, ingen display og den er alltid på. Det eneste kundene våre trenger å gjøre er å ha med enheten.
Han påpeker at det er grunnen til ad McDonald´s og apotekene foretrekker deres tjeneste.
– Vår hardware og løsning tatt i betraktning, er vi kanskje to eller tre ganger bedre enn konkurrerentene våre og her ligger det masse potensiale fremover, uttaler Helseth.
Abonnementsløsning
Helseth forklarer at produktet leveres som en tjeneste.
– Du betaler per dag du bruker produktet, og så står vi for alt annet. Vi fikser reparasjon, hvilket er inkludert i abonnementet. Vi ønsker at løsningen skal vare lenge og være bærekraftig.
Han mener Surfact sin løsning er billigere enn konkurrentenes, fordi kostnaden blir lavere over tid.
– Det er kroner og øre i logistikkbransjen. Derfor bytter McDonald's ut løsningen sin med vår. Vi håper å kunne skalere sammen med dem.
Laget av norsk havplast
Helseth kan fortelle at kapslingen rundt sensorene er laget av havplast fra norskekysten. Sensorene produseres i Halden, hos AXXE.
– Vi ønsker å produsere der løsningen skal brukes. Vi ser for oss å kunne produsere andre steder også, men i dag er det altså kun i Halden.
Surfact har videre patent på måten løsningen er satt sammen på. Den er enkel, men vanntett og flyter til topps.
– Dessuten er den svært slitesterk og kan kjøres over med bil uten at den blir påvirket. Den er rett og slett laget for å vare.
– Menneskeheten kan ikke fortsette å produsere ting som blir ødelagt med én gang, vi må tenke mer bærekraftig med produksjonen vår. Dette er vi veldig opptatte av i Surfact, sier han.
Veien videre
Det er ikke tilfeldig at selskapet har fått inn ny styreleder og nye ansettelser nettopp nå. De rigger nemlig for skalering og salg.
Surfact har allerede 20 kunder i totalt 10 forskjellige land, blant annet i Norden, USA og Midtøsten.
– Nyheten nå er jo at vi onboarder krefter (Eriksmoen og Folleråsene). Det er viktig å få inn smarte huer, det er mennesker som bygger selskap og kultur. Vi har gått tidlig til kunder og har rullet ut de første 1000 systemene. Nå skalerer vi opp den første biten. Vi går inn mot å bli lønnsomme nå, sier Helseth.
Nå står markedsføring og salg for tur, forklarer han. Selskapet er enda i tidligfase, og har utviklet produktet i to år.
– Løsningen skal lanseres internasjonalt. Logistikk er jo en global sektor. I første omgang ønsker vi å bli ledende i Europa, og deretter Nord-Amerika.
– Hva annet planlegger dere å utvikle i fremtiden?
– Optimalisering av ruter, klimafotavtrykk og desentraliserte kontrakter som eksekverer seg selv. Det er i det hele tatt mange ting vi skal bygge oppå denne teknologien, avslutter Helseth.