Daglig leder i Skogluft, Morten Kvam.
Daglig leder i Skogluft, Morten Kvam.

Skal ta norsk skogluft ut i verden

Grønne vegger har gitt en voksende pengebinge for Biooffice. Nå skal de under merkenavnet Skogluft satse på privatpersoners spirende interesse i å få skogen inn i stuen.

Publisert Sist oppdatert

Selskapet Skogluft springer ut av 30 år med forskning på hvordan planter og grønne vekster påvirker mennesker og inneklima. De fant ut at det var positivt.

Skogluftveggen er basert på forskning fra Norges Miljø og Biovitenskapelige universitet(NMBU), og videreutvikles i tett samarbeid med de vitenskapelige miljøene på Ås Vitenparken og Inspire to Action AS.

Gründer og eier Jørn Viumdal startet først selskapet Biooffice, som har dekorert plantevegger hos banker, advokatkontorer, Oslo Lufthavn, Equinor og Google Norge, for å nevne noen.

Veggene er svære og kan koste millioner. Det settes opp hos kjøper ofte i tett samarbeid med interiørarkitekter, utbyggere og leietagere.

Forretningsmodellen er derimot ikke veldig skalerbar, ifølge daglig leder i Skogluft, Morten Kvam.

– Det er store prosjekter, med gode marginer, men det er ikke skalerbart. For å få dette virkelig stort, også utenfor Norge, må det ut i en nettbutikk. For virkelig å være skalerbart må bestilling, montering og pleie av planteveggen gjøres så enkelt som mulig og dette av kunden selv, sier Kvam.

– Det B2C-markeder skal vi angripe med Skogluft, sier Kvam.

Det er Skogluft som har utviklet prototypene av modulene Biooffice har benyttet seg av i B2B-markedet.

Skogluft distribuerer direkte til sluttkundene gjennom en nettbutikk, mens Biooffice håndterer større installasjoner for bedriftsmakedet og offentlige rom. men til privatkunder gjennom en nettbutikk.

By for by

Allerede er produksjon i gang på fabrikken i Bulgaria. Derfra skal moduler på 53 x 64 centimeter sendes i første omgang til Oslo.

For i underkant av 4000 kroner får man én modul, inkludert jord og planter. Det er varianten gullranke - Epipremnum aureum - Skogluft satser på i første omgang.

Gullranke er en skogbunnsplante fra Amazonas. Den er blitt en populær inneplante fordi den er robust, vokser raskt og klarer seg uten så mye stell
Gullranke er en skogbunnsplante fra Amazonas. Den er blitt en populær inneplante fordi den er robust, vokser raskt og klarer seg uten så mye stell

Kvam forteller at de har blitt godt mottatt i markedet. Interessen for planter og innemiljø har aldri vært større.

I første omgang er det Stor-Oslo de vil sende til. Deretter vil det bli i Amsterdam de etablere seg. Derfra sikter de mot andre europeiske storbyer, som Berlin og Frankfurt.

– Plante-logistikk er kanskje den største enkeltutfordringen vi har møtt. Planter er levende og kan ikke bare sendes over lange avstander for levering på døren. Dermed har vi tenkt at vi skal gå løs på by for by.

– For Oslo-området har vi et gartneri på Nesodden. Når vi setter opp i Amsterdam, har vi en lokal leverandør av planter der. Slik vil vi gjøre det i alle markedene vi går inn i, sier Kvam.

Skogluft vil derimot også selge modulene - uten planter og jord - til hvem som helst, uansett hvor de bor i verden. Kjøperen vil få info om hvordan de kommer i gang med de tomme modulene.

Ved hovedkontoret til Telia i Oslo er det en vegg som strekker seg langt opp i været. Den har flere typer planter. Men det er bare Gullranke som har mest helsebringende effekter.
Ved hovedkontoret til Telia i Oslo er det en vegg som strekker seg langt opp i været. Den har flere typer planter. Men det er bare Gullranke som har mest helsebringende effekter.

Mener veggen er bedre enn potteplanter

Skogluft skal nå i gang med en folkefinansieringskampanje gjennom Folkeinvest. Målet er å hente mellom 7 og 15 millioner.

Siden produktet og forretningsmodellen er ganske spikret allerede, skal pengene skal i all hovedsak brukes på digitalmarkedsføring.

Den store Telia-veggen består av flere dusinvis moduler, men nå kan privatpersoner kjøpe en, to eller tre
Den store Telia-veggen består av flere dusinvis moduler, men nå kan privatpersoner kjøpe en, to eller tre

– Vi markedsfører først og fremst i sosiale medier. Vi måler og tester hver dag; hvilke målgrupper, plattformer og type kommunikasjon treffer best, sier Kvam.

Han sier at målgruppen typisk er folk i byer, som ofte bor trangt og hvor naturen ikke er et steinkast unna.

– Hvorfor skal man kjøpe en «skogvegg» til minst 4000 kroner? Gjør ikke masse planter susen?

– Masse planter vil også ha en effekt, men vi har satt det i system. Vi har forsket på hvilke planter som gir best helseeffekt.

– Så kan man ikke bare kjøpe denne planten, da? Gullranke?

– Det handler også om at ved at plantene er samlet på et sted, med riktig lysforhold og i synsfeltet, gir det en unik helsefremmende effekt. Den får man ikke i like stor grad ved å ha planter i potter spredt rundt i rommet, sier Kvam.

– Det er også mange som også kjøper Skogluft som et designelement i hjemmet, legger han til.

Powered by Labrador CMS