investering
Skifter navn, henter 44 millioner og rigger for vekst
Proptly blir til Installer og får både internasjonale og norske investorer inn på eiersiden.
Installer-teamet utvides - Carl Andreas Julsvoll (fra venstre foran), Caspar Mariero-Klees, Gunnar Windsand Sem, Hans-Wilhlem Warlo, Line Rossavik, Michael Rashkovskiy, Erlend Nundal (fra venstre bak), Kristoffer Larsen, Even Nesvik, Kristoffer Gjerde og Dag Dvergastein.
Foto: Presse
Shifter har tidligere skrevet om oppstartsselskapet Proptly som forenkler installering av produkter hjemme hos folk, som installering av varmepumper og elbillader. Selskapet har laget en plattform der bedrifter finner frem til riktig håndverker for å fikse en kundes problem.
Nå skifter selskapet navn til Installer og har nylig hatt en investeringsrunde på fire millioner dollar, tilsvarende 44 millioner kroner. Før denne runden hadde selskapet hentet ni millioner kroner totalt.
– Det er utrolig motiverende at andre også deler entusiasmen for det vi har fått til av «traction». Det har gitt oss muligheten til å gå inn i de markede vi ser som strategisk viktige. Investeringene nå gjør at vi kan sette sammen et usedvanlig sterkt team for en tidligfase-startup, sier daglig leder og gründer Gunnar Windsand Sem.
Fra konsulenthus til oppstart
Sammen med medgründer Kristoffer Gjerde sluttet han som konsulent i EY for å bli gründer. Der jobbet de med strategisk rådgivning og digital transformasjon innen blant annet fornybar energi.
– Erfaring med ineffektivitet i installasjonsprosesser og samarbeid på tvers av bedrifter og installatører generelt førte til at vi startet Installer, sier Sem.
I høst hentet selskapet «noen av de største tech-talentene i Norge».
De får både norske og internasjonale eiere med i denne runden.
Brighteye i front
Brighteye Ventures ledet an. Futurum, Sondo og eksisisterende investor PT1 investerte også. Monika Inde Zsak fra Futurum blir med i styret til Installer.
Installer beskriver Brighteye som det mest aktive Edtech-fokuserte venturekapitalfondet i Euopa. Fondet investerer i selskaper på såkornnivå og a-stadiet som hjelper selskaper å lære og vokse.
– Vå ekspertise og vårt nettverk innen teknologi, utdanning, media og VC hjelper porteføljeselskaper med å utvikle produkter, etablere partnerskap og skalere på tvers av geografiske områder, sier Alex Latsis fra Brightey.
Latsis og Burhanuddin Pisavadi fra PT1 blir med som observatører i styret.
PT1 er et venturkapital-selskap som fokuserer på transformative teknologier over hele Europa - innen eiendom og klima.
Futurum Ventures og Sondo er norske investeringsselskaper.
Henter fra Tesla, Oda og Easee
– Hva skal pengene brukes til?
– De 44 millionene har gjort det mulig å sette sammen et team på 19 personer, inkludert dyktige mennesker fra kjente selskaper som Kahoot!, Oda, McKinsey, Tesla og Easee. Med friske midler og et dedikert team, planlegger vi å utvide vår tilstedeværelse på viktige europeiske markeder, inkludert Storbritannia, Tyskland, Østerrike, Sveits, Belgia, Nederland, Luxemburg og USA, sier Sem.
En av de nyeste signeringene er Caspar Mariero-Klees, tidligere salgsleder hos Easee. Han blir nå markedssjef i Installer.
– Han skalerte den kommersielle avdelingen fra én person til 70, utvidet salgsapparatet fra ett kontor til ni på tvers av seks land og økte inntektene fra 20 millioner kroner til 1,6 milliarder kroner. Vi har veldig glade for å ha ham på laget, sier Sem.
Henter vekstsjef fra McKinsey
En annen av nysigneringene er Kaja Røttingnes, som har bakgrunn fra McKinsey der hun lanserte digitale produkter for energisektoren på markedet og jobbet med marekdsvekst. Hun blir vekstsjef i Installer.
Sem peker på at det blir stadig flere leverandører av fornybare energikilder som trenger hjelp til installeringer ute hos kunde. Han trekker frem Easee som et eksempel. Selskapet har hatt over 800.000 installasjoner til nå.
– Markedet er enormt. Ifølge International Agency er det 600 millioner varmepumper globalt og 770 millioner smarthusenergisystemer. Elbil-lader-markedet forventes å vokse fra 22 milliarder dollar i 2024 til 257 milliarder dollar innen 2032, sier Sem.
Plattformen er aktiv og har til nå bidratt til å fasilitere «titusenvis av installasjoner», ifølge Sem. Nå venter lansering i USA.
Blir lyttet til i USA
– Vi har et klart mål om ta verdiforslaget vårt til USA, og det var derfor viktig for oss å gjøre den nylige rebrandingen til Installer. USA ligger foran Norge og Europa på det meste av teknologi, men innenfor klimateknologi som varmepumper og elbilladere ligger Norge og Skandinavia et hestehode foran USA. Både amerikanske investorer og vårt kundesegment er veldig lydhøre. Vi har autoritet og pondus, hvilket er ganske unikt innen tech - når vi kommer til USA innenfor vårt segment, sier Sem.
Han har en plan om å bruke mye tid i USA fra tredje og fjerde kvartal i år.
– Vi har mål om å hente kapital fra USA i neste kapitalrunde og da er det mer nærliggende å flytte til USA. Planen er å gjennomføre neste kapitalrunde i 2026.
Mål om 3-4-gangen
Installer er ikke alene om å lage løsninger for dette. Sem trekker frem Jumptech, OnRoute og Installhub som de fremste konkurrentene.
– Hva skiller dere fra konkurrentene?
– To vesentlige ting. Vi har et langt større fokus på automatisering av samhandling mellom bedrift, installatør og sluttkunde. Prosessen flyter mer av seg selv uten manuell input, noe som reduserer kostnadene for kundene våre betraktelig. Vi er også opptatt av at sluttkundereisen til våre kunder skal gjenspeile hva som forventes i 2025. Sluttkunden får sin egen kundeportal som gir samme transparens og forutsigbarhet som om du skulle bestilt take-away fra Foodora eller Wolt. I tillegg bruker vi aktivt AI for adopsjon, ulikt mange andre av konkurrentene våre, sier Sem.
Kristoffer Larsen i Installer har utviklet en AI-agent som ringer installatører på tvers av språk - og samler inn nødvendig informasjon. Informasjonen blir strukturert og konvertert til direkte handlinger i plattformen.
– Dette sikrer progresjon på jobber, data og styrkede kundeopplevelser, sier Sem.
Selskapet har rundt 300o installatør-bedrifter på plattformen.
– Vi har per nå gjennomført titusenvis av installasjoner. I 2025 er målet en omsetning på mellom 15 og 20 millioner kroner, sier Sem.
Tallene for 2024 er foreløpig ikke klare.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.