Skitude søker børsnotering: Prises til 350 millioner kroner
Nok et Investinor-selskap søker børsnotering.
Det norsk-spanske selskapet Skitude, med blant andre Investinor, Stein Erik Hagen og Aksel Lund Svindal på eiersiden, søker notering på Euronext Growth (tidligere Merkur Market), som en del av deres strategi for å digitalisere verdens alpindestinasjoner.
Selskapet planlegger å gjennomføre en emisjon og nedsalg på inntil 270 millioner kroner, opplyses det i en pressemelding.
– Skitude har som ambisjon å digitalisere verdens fjelldestinasjoner. En børsnotering vil bidra til å akselerer veksten for å bli verdens ledende aktør i et betydelig, men fragmentert marked med en svært kjøpesterk kundegruppe. Skitude har allerede over 1,8 millioner registrerte brukene og har lagt en offensiv vekst- og ekspansjonsstrategi, hvor børsnoteringen er et sentralt element, sier gründer Yngve Tvedt, som også er gründer og investeringsdirektør i Norselab.
Tvedt gründet selskapet Skioo i 2013, og det ble fusjonert med spanske Skitude for halvannet år siden. Det nye selskapet tilbyr heiskort-teknologi og en «community»-løsninger til over 300 resorter, med 1,8 millioner registrerte brukere.
– Verdens alpindestinasjoner er underdigitalisert, og Skitude har ledertrøyen med den største kundebasen av skiløpere og posisjonen som den ledende aktøren på heiskortsystemer, sier Bent Grøver, styreleder i Skitude og investeringsdirektør i Investinor.
Skitude har nylig signert avtale om å kjøpe teknologiselskapene Liftopia og Spotlio, som har over 150 destinasjoner på kundelisten i Nord-Amerika. Oppkjøpene gjør selskapet til den største internasjonale aktøren, og det opplyses i meldingen at de har en rekke selskaper og initiativer på radaren, med et mål om å samle alpinverden under én digital plattform.
– Jeg har sett på mange teknologiselskaper de seneste årene, men det er sjeldent man ser et selskap med en så sterk posisjon i en underdigitalisert bransje som roper om konsolidering. Nesten uansett hvor jeg reiser i Europa og USA, er det lange køer for å kjøpe heiskort, hvor de ulike systemene ikke snakker sammen og teknologiplattformene for gjestene er antikvariske. Skitude løser alle digitaliseringsutfordringene, sier investor Aksel Lund Svindal.
Skitude hadde proforma driftsinntekter på rundt 109 millioner kroner i forrige regnskapsår, mens målsettingen er driftsinntekter på 80 millioner euro på «mellomlang sikt».
I forkant av den planlagte noteringen på Euronext Growth Oslo 18 desember, vil selskapet gjennomføre en emisjon og nedsalg på totalt inntil 270 millioner kroner, noe som verdsetter selskapet 350 millioner kroner før emisjonen.