Investering
Skulle bli «Norges Spotify». Satser internasjonalt i ny bransje
Beat Technology måtte gi opp kampen mot Spotify og Apple, men det handler fortsatt om lyd.
Forsterket laget: Daglig leder Njål Hansen (til venstre) og salgsleder Nathan Hull på bokmesse i Frankfurt. Hull jobbet tidligere i verdens største forlag.
Foto: Beat Technology
I 2009 startet Njål Hansen selskapet Beat Technology fra Mjømna i Gulen ytterst ved Sognefjorden. Målet var å erobre musikk-markedet med teknologi laget blant fjord og fjell, men med konkurrenter som Spotify og Apple Music ble konkurransen for stor.
I 2017 la selskapet om planen, og gjennomførte en pivotering. De siktet seg inn mot lydbok-markedet og laget teknologien bak lydbokappen Fabel. Appen eies av Lydbokforlaget, som igjen eies av Aschehoug og Gyldendal.
Beat er et SaaS-selskap (programvare som en tjeneste) og selger programvare gjennom lisenser.
Selskapet har per nå 12 lisenskunder i Norge, Hellas, Romania, Tyskland Storbritannia og Nederland. Årlig gjentagende inntekt er på 18 millioner kroner.
Nå henter selskapet ni millioner for å satse internasjonalt inn mot aktører som ligner på Fabel.
Alle som går inn i denne runden er eksisterende investorer. Mange har vært med fra begynnelsen. Investorene er forlaget Vigmostad og Bjørke, Investinor gjennom Fjord Invest Sørvest, Peak Venture, Sparebanken Vest, gründer og styreleder.
– Vi har fått markedsaksept og landet kontrakter med kunder, men vi har brukt mye kapital for å komme hit og det har vært et heftig løp. Nå kutter vi kostnadene og skal bruke de neste månedene på å skape lønnsomhet og samtidig opprettholde vekst, sier Hansen, gründer og daglig leder i Beat Technology.
Leier ut teknologi
Hansen forteller at mange lydbok-leverandører lager sin egen teknologiske løsning selv, men at Beat leverer ferdig hyllevare som kan tilpasses den enkelte aktør.
– Vi tilbyr en måte å leie teknologien. Da kan man komme både raskere i gang og prisen er lavere, sier Hansen.
– Finnes det konkurrenter som gjør det samme som dere?
– Pub Front i København og Audience i Nederland gjør det samme, men vi opplever ikke dem som reelle konkurrenter.
– Du har drevet selskapet gjennom 15 år og var gjennom pivotering etter åtte år. Hvordan har reisen vært?
– Det var smertefullt å forlate det man har bygget selskapet på. Samtidig var det nødvendig for å komme ut på den andre siden, og det er fint å se at vi nå kan skape verdier. Hadde vi ikke gjort pivoteringen, hadde arbeidsplasser og selskapet gått tapt.
– Hvordan vil du beskrive situasjonen selskapet er i i dag?
– For å komme dit vi er nå, har det vært veldig viktig å ha med internasjonal kompetanse og kompetanse fra forlagsbransjen. Det har vært avgjørende å tiltrekke oss internasjonale talent - som vår salgsleder Nathan Hull- som kommer fra Penguin House - verdens største forlag.
Jakter VC-fond eller salg
Selskapet ser for seg to scenarioer for de neste 12 til 18 månedene - enten få et stort internasjonalt venturefond med på laget og gå internasjonalt i deres nettverk eller selge selskapet.
– Skalering blir veldig viktig fremover. Selskapet må ha en eier med et internasjonalt nedslagsfelt for å få til det, sier investor via Peak Venture og styremedlem Thomas Berge.
Han røper at ting er på gang:
– Vi er i dialog med storfisker internasjonalt, men det er lange prosesser, sier Berge.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.