Become Legends
Become Legends var blant de som kapret oppmerksomhet fra tidligfase investorer.
I 2022 hentet e-sportlaget, som ble etablert av Renato Mahmutagić, åtte millioner fra blant annet Murshid M. Ali, Petter Berge og Harald Fredrik Ulltveit-Moe.
Høsten 2024 kom det imidlertid frem at selskapet ble tvangsoppløst, på grunn av at det ikke hadde meldt revisor til Brønnøysund innen fristen.
Finansavisen skrev om en midlertidig innberetning til Trøndelag tingrett, der det kom frem at det i 2023 hadde blitt forsøkt å gjennomføre en strategisk fornyelse, men som ikke førte frem.
Videre sto det at årsaken i stor grad var på grunn av interne uenigheter i ledelsen. Mahmutagić hadde gått av som daglig leder tidligere samme år.
«Oppsummert mener jeg at selskapet ble insolvent da tidligere samarbeidspartner med fremsatt krav takket nei til forhandlinger», skrev styreleder, Harald Fredrik Ulltveit-Moe, i sin redegjørelse.
Selskapet leverte ikke årsregnskap for 2023, men i 2022-regnskapet står det at Become Legends hadde i overkant av én million i inntekter og et ordinært resultat før skatt på -8,7 millioner.
I følge Finansavisen tapte Become Legends totalt 15 millioner fra 2020 til 2022.
00Nation (tidligere Nordavind)
For tre år siden ble 00Nation kjøpt opp og fusjonert med norske Nordavind. I likhet med Heroic har 00Nation vært, og er fortsatt, notert på Oslo Børs´ markedsplass for unoterte aksjer.
Styreleder, Runar Eidsaa, har tidligere fortalt til Finansavisen at selskapet har gjennomført flere restruktureringer den siste tiden.
– I fjor tok vi en avgjørelse om å flytte hovedkontoret til London og fokusere mindre på e-sport, sier han til Shifter.
Grunnen til det er at man har skjønt at det koster for mye å satse på e-sport alene.
I dag er selskapet derfor mer et skalerbar plattform- og rådgivningsselskap spisset mot internettgaming og ungdomskultur (mellom 18-35 år), forteller styrelederen.
– Så nå har vi like mye samarbeide med action sport utøvere, kunstnere, musikere og lignende og lager reklame med ulike formater for store globale selskaper.
00Nation har allerede sikret 30 millioner kroner i ny kapital tilpasset den nye forretningsmodellen, og arbeider med å hente ytterligere 30 millioner. Blant annet samarbeider selskapet med internasjonale merkevarer som HP, Microsoft, Intel, Bank Santander, P&G, Unilever, Adidas mfl. for å produsere innhold. Denne tilnærmingen har hatt en betydelig innvirkning på økonomien:
– I fjor hadde vi en inntekt på 55 millioner kroner, og vi forventer å passere 100 millioner kroner i år. Vi regner med å nå break-even innen sommeren, noe som viser investorene at vi kan operere uten stadig å hente ny kapital, forteller Eidsaa.
Den norske e-sportbransjen generelt tror han er kommet for å bli.
– Jeg vet danskene er gode, men det krever mye penger, ressurser / coaching for å til en langsiktig vekst.
– Så e-sport har kommet for å bli, men å tjene penger på det som en aktør, inkl. med eget lag, er ikke lenger aktuelt for oss .
777Esport
777Esport ble startet opp i Bergen av artist Kjartan Lauritzen (Per Sigurdsson Kvikne) og broren Theodor Sigurdsson Kvikne.
Selskapet driver både egen e-sportklubb med spillere og arrangerer turneringer, som Bergen Games.
E-sportbedriften har hentet penger i flere omganger, deriblant gjennom en folkefinansiert emisjon i 2022 via Folkeinvest på 4,9 millioner. 777 Esport fikk da blant annet inn fotballspiller Fredrik Aursnes og proffsyklist Akexander Kristoff som nye investorer.
Året etter var inntektene til selskapet 953.887 kroner og underskuddet på -2,96 millioner. E-sportaktøren hadde samme år kuttet kostnadene fra 5,7 millioner i 2022 til 3,94 millioner i 2023.
Klubben har ikke ønsket å uttale seg til Shifter i denne omgang, men i en E24-artikkel i fjor fortalte klubbleder Sebastian Fabio Mathiesen at de hadde bremset litt ned.
Metizport
– Vi ser fortsatt et betydelig vekstpotensial for e-sport, både for Metizport og bransjen som helhet, sier Arjan Dalsøren, daglig leder i Metizport.
Klubben har blant annet tiltrukket seg Karsten Warholm, som kjøpte seg inn i 2023.
I tillegg til å drive norske og svenske e-sportlag, driver de et klubbhus med ungdomstilbud.
Dalsøren forteller at de det siste året har hatt en solid vekst, med en omsetningsøkning på rundt 70 prosent fra 2023.
I 2023 fikk selskapet 2,8 millioner i driftsinntekter med et resultat før skatt på -2,7 millioner.
Nylig vant de både et norsk og svensk mesterskap i Counter Strike 2. De hentet også inn en viktig seier i februar 2024, som trolig bidro til signeringen av et nytt samarbeid med Logitech og Lenovo.
– Til tross for at 2024 har vært et utfordrende år for norsk e-sport generelt, har Metizport hatt en stabil vekst. I fjerde kvartal fikk vi også inn nye eiere, noe vi ser på som en strategisk og verdifull match for vår videre utvikling.
– Vi forventer ytterligere vekst i 2025, og ser frem til vårt første år med positivt driftsresultat. Faktisk ligger vi an til å overgå hele 2024-omsetningen allerede i løpet av februar, legger han til.
Også han mener det var en nødvendig korrigering i bransjen i etter årene med den sterke investeringsviljen.
Han peker på at flere har gjennomført en justering av spillernes lønnsnivåer og agenthonorarer, som har vært en av de store kostnadsdriverne.
– Dette skapte et økonomisk gap mellom kostnader og inntekter, der utgiftene til lønn og operasjonell drift i mange tilfeller oversteg de faktiske inntektene fra sponsorer, medieavtaler og turneringspremier, sier Dalsøren.
Han tror også medieoppmerksomheten e-sportaktørene fikk, bidro til å øke spillerlønningene kraftig.
– Kombinasjonen av optimisme, store investeringer og en ubalansert kostnadsstruktur gjorde at flere selskaper slet med lønnsomheten når kapitaltilgangen strammet seg.
Han mener bransjen må basere seg på bærekraftige forretningsmodeller for å lykkes.
– Vi ser nå at flere klubber tilpasser seg og bygger mer solide økonomiske modeller, noe som på sikt vil være positivt for bransjen som helhet.
– Vi mener tettere samarbeid mellom aktørene i det norske esport-økosystemet er avgjørende for videre vekst, legger han til.
– Derfor har vi stor tro på at norsk e-sport kan ta et viktig steg fremover dersom Norges Esportforbund får godkjent sin søknad om opptak i Norges Idrettsforbund i løpet av andre kvartal, sier han.
Klubben har selv klare planer for det kommende året. Blant annet skal de offentliggjøre flere lag og kvalifisere til store turneringer.
– Om vi lykkes med disse målene, vil vi også sikre en solid bunnlinje i 2025.
Skagerrak Technologies
Skagerrak Technologies utvikler produkter for gaming- og e-sportsbransjen. De står også bak den Wolt- og Red bull-støttede Bedriftsligaen for e-sport – en av Nordens største ligaer for e-sport i næringslivet.
De har nylig lansert Maelstrom, en white-label konkurranseplattform.
Inntektene for 2023 var 1,8 millioner, mens underskuddet var på -13 millioner.
– Idretten har klart mange ting som kompetitiv gaming og e-sport ikke har fått til, dog når det kommer til digitalisering og plattformsopplevelser, så har gaming-markedet klart det meget bra, sier Steffen Willumsen, kommersiell leder i Skagerrak.
– Vi har tatt mye av det beste fra begge verdener, og i tråd med at det ikke er lenge siden IOC (Den internasjonale olymiske komité) ga grønt lys til e-sport arrangert med øvrig tradisjonell idrett, så tror vi timingen er god, legger han til.
Selv har Willumsen lang erfaring fra bransjen, og var med på å danne 00Nation/Nordavind (da under navnet BX3) i 2011 sammen med Stein Wilmann.
De to kom inn i 2023, og fikk i oppgave av styret om å snu selskapet til sunn drift.
– Selskapet hadde da brukt en lengre tid for å utvikle en konkurranseplattform myntet utelukkende på e-sport og konsumentmarkedet. Dette har historisk sett vært et marked med enormt mye konkurranse, høye kostnadsbarrierer og aktører med mye ressurser.
Willumsen forteller at de nå forventer break-even i løpet av året.
– Hvis jeg skal trekke frem høydepunkter fra fjoråret så må det være at selskapets mål ble nådd, kundevekst for tredje året på rad samt en solid ordrebok på tur inn i 2025.
E-sport som industri og som globalt underholdningsfenomen har han utelukkende stor tro på.
– E-sport kommer aldri til å forsvinne, og forventes å fortsette, i takt med modning i bransjen og konsolidering mellom ledende aktører i spacet.
– I det store bildet er e-sport en ung industri som per nå befinner seg i en modningsfase, hvor aktører med gode forretningsmodeller, etablert community og kundebase, overlever fint uten ekstern kapital.
Han peker på at det for tiden er mye konsolidering i markedet, og at det for deres del kan finnes flere aktuelle cases for oppkjøp eller fusjon.
Haven
Haven retter seg spesifikt mot e-sportlag i bedriftsidretten med ligaen «Haven Company League» og egen plattform.
Shifter har tidligere skrevet om selskapet som åpnet et gaming-senter ved Nydalen i Oslo i fjor.
Det er Sondre Madland og Ruben Hallerud Eggebø som står bak. Til Shifter forteller Madland at de føler de sto litt på sidelinjen til «e-sporthypen».
– Da vi startet i 2021-2022 var det voldsomt fokus på e-sport som investeringsmulighet, og det var ikke måte på hvor mange som skulle bli gigantiske. Flere nøt godt av kapital-mulighetene som oppsto som følge av dette.
– Vi følte nok vi sto litt på sidelinjen, og fokuserte på et markedssegment der vi kunne bevise betalingsevne og vilje, legger han til.
Madland tror «hypen» gjorde at flere sto igjen med en forretningsmodell som ikke kunne levere til investorenes forventninger, da pengekranen ble stengt av.
– Vår konklusjon har vært at det i en periode var veldig lett å hente penger, og pengene ble ofte hentet fra investorer som ønsket å ta del i en spennende sektor, men som de ikke kunne så mye om.
Gründerne tror korreksjonen i etterkant har vært nødvendig for å gjenvinne tillit for de som faktisk har en sjanse til å bygge sunne selskaper.
Madland har likevel fortsatt tro på e-sportbransjen:
– Men selskapene er nødt til å basere seg på forretningsmodeller som fungerer – fremfor modeller som kanskje fungerer i fremtiden.
For Havens del kan Madland rapportere at de nå får stadig flere lag inn i Haven Company League, og vil trolig bikke 100 i løpet av våren.
– Som i de fleste oppstartsselskaper er det perioder med tunge tak, og diverse ting i forretningsmodellen som stadig må endres og tweakes på. Men trenden er positiv, selv om vi selvsagt skulle håpet at ting går fortere hele tiden.
Inntektene i 2023 var 606.000 kroner, mens resultatet før skatt var på -1,7 millioner.
Bifrost Esport
Blant e-sportlagene som Shifter tidligere har omtalt er det som tidligere het Bifrost Esport, som ble startet av Katapult-gründer og seriegründer Anders H. Lier og sønnen i 2021.
Til Shifter forteller Lier at de nå er helt ute av e-sportsegmentet, etter at de solgte til en tysk aktør.
– Vi valgte å selge til vår tyske manager. Rett og slett fordi vi ønsket å prioritere andre prosjekter, og fordi vi så det var vanskelig å ha kommersiell suksess innenfor esport, sier Lier.
Bifrost ble etter salget omdøpt til North og holder fortsatt på, forteller han.