spill

Slik gikk det med 9 hete 
e-sport-selskaper etter at investeringsfesten var over

Kjendisinvestorene flokket til e-sport. Nå har de tidligere hypede selskapene måttet tilpasse seg et tøffere marked, men det er ikke game over, viser Shifters dykk i bransjen.

E-sportlokale ved Heroics kontorer i Oslo.
E-sportlokale ved Heroics kontorer i Oslo.
Publisert Sist oppdatert

Under pandemiårene 2020 og 2021 var det mange som pøste penger inn en rekke e-sportsatsinger i Norge.

Blant de mest profilerte som sikret betydelige summer var Heroic, Good Game, 777 Esport og 00Nation/Nordavind. 

Få full oversikt nederst i saken!

I årene etter har det blitt tegnet et mørkt bilde av e-sportbransjen. Mange har slitt med begrensede inntekter og voksende underskudd i et stramt sponsormarked. 

Senest i januar gikk svenske Epulze, som har hentet over 100 millioner svenske kroner i kapital, konkurs. I Norge har Become Legends, som fikk mye blest, blitt tvangsoppløst. 

Shifter har gjort et dypdykk og spurt flere av e-sportaktørene hvordan det går nå. 

Flere rapporterer om et nytt oppsving, men peker på at nedgangsårene etter pandemien var en «nødvendig korrigering». 

 Til opplysning: I en tidligere versjon av saken sto det at Jotunheim E-sport har gått konkurs. Shifter har i ettertid blitt gjort oppmerksom på at dette ikke stemmer, og at selskapet lever i beste velgående. 

– Vanskelig å leve av e-sport alene

Det kreves kanskje ikke noe nærmere forklaring. Men e-sport er altså konkurranse innenfor spill, som Counter-Strike og League of Legends. Spillere danner lag og konkurrerer for å vinne pengepremier. 

Forretningsmodellen har typisk inkludert sponsoravtaler, likt andre idretter.

– Det er veldig vanskelig og uforutsigbart å leve av e-sportsatsingen alene i dag, sier Joachim Harg, finansdirektør i Heroic, en av Norges største e-sportaktører. 

Likevel kunne selskapet feire et rekordår i 2024, med en omsetning på rundt 120 millioner og en positiv bunnlinje for første gang, forteller han. 

– Dette er vi veldig fornøyde med, spesielt med tanke på hvor utfordrende tider det har vært i bransjen og for oss. 

– En negativ spiral 

Rekordåret kommer etter flere krevende år for Heroic. 

E-sport

  • Konkurranse innenfor ulike dataspill, gjerne med pengepremier til vinnerne. 
  • Blant populære spill det konkurreres i er Counter-Strike, Fortnite og League of Legends. 
  • Selskapene oppretter og drifter lag, gjerne flere, bestående av spillere. 
  • Kjøp og salg av spillere mellom ulike klubber, slik man for eksempel ser i fotballen, er også vanlig. 
  • E-sportlagene/bedriftene livnærer seg gjerne også på sponsoravtaler, events og andre samarbeid, i tillegg til pengene man vinner. 

Selskapet, grunnlagt av youtuberen Joachim Haraldsen («Noobwork»), hentet en betydelig mengde kapital gjennom flere emisjonsrunder i 2021 og 2022. 

Blant annet hentet de inn 60 millioner i februar 2022 til 20 kroner per aksje – som verdsatte selskapet til 270 millioner. Selskapet var den gangen notert på Oslo Børs´ liste for unoterte aksjer (NOTC-listen). 

Til tross for emisjonsrundene, økte underskuddet fra -24 millioner i 2021 til -153 millioner i 2022. I 2023 ble selskapet til slutt kjøpt opp av investorselskapet Krow Bidco for 55,9 millioner kroner, etter en periode preget av store utfordringer med å sikre ny kapital. 

Blant kjente investorer som satset på selskapet før dette var Arne Blystad, Carl Erik Krefting og Andenæs familien, som kom inn i en emisjonsrunde i februar 2021 da Heroic hentet 150 millioner.

Harg forklarer at de dårlige utsiktene for industrien i 2022 og 2023 var en betydelig årsak til utfordringene. 

– Under covid hadde teknologiselskaper god tilgang til billig kapital, og det ble investert tungt i mange sektorer, inkludert e-sport. 

Han peker på at renteøkninger typisk rammer vekstselskaper hardt. 

– Når rentene stiger, faller ofte verdsettelsen av vekstselskaper. Det skyldes at disse ofte er langt unna lønnsomhet og positiv kontantstrøm, noe som gjør dem mindre attraktive som investeringsobjekter. 

Samtidig ble sponsormarkedet, som historisk har vært den største inntektskilden i bransjen, også rammet. 

– Når selskaper kutter i markedsførings- og sponsorbudsjettene, er det ofte de mer «eksotiske» sponsorobjektene som blir rammet. E-sport faller dessverre ofte inn i denne kategorien. 

Kombinasjonen av redusert kapitaltilgang og et strammere sponsormarked skapte en negativ spiral. 

Harg foran flere av Heroics fargerige events-plakater.
Harg viser frem flere av Heroics fargerige events-plakater.

Oppblåste verdsettelser

– Dårligere utsikter for sponsorinntekter førte til lavere forventet inntektsvekst, som igjen forverret investeringscaset. Dette dempet investeringsviljen ytterligere, forklarer Harg.

Han mener mange investorer overvurderte potensialet i e-sport. 

– Mange brant seg på investeringene de gjorde i pandemiårene. Det er lett å si nå med fasiten i hånden, men forventningene til vekst var altfor høye og verdsettelsene ble oppblåste. 

– Jeg tror ikke alle heller forsto helt hva de investerte i, legger han til. 

Må finne bærekraftige forretningsmodeller

Flere andre tegner et lignende bilde. 

Daglig leder i Good Game, Erlend Blakstad, som står bak nettstedet Gamer.no og Good Game-ligaen (Norges størse e-sportliga), forteller at også de ble rammet av makro-faktorer i 2023: 

– Ved inngangen av 2023 var vi rigget for økt aktivitet og økt omsetning, men som vi nå vet fikk både mediemarkedet og sponsormarkedet en kraftig knekk, sier han. 

Blakstad fortsetter:

– 2024 har derfor vært et år preget av omstruktureringer, kostnadstilpasning og økt fokus på kommersiell utvikling.

Resultatet ble nesten halvert kostnadsbase. 

Good Game-konseptet ble overtatt av tidligere TVNorge- og Discovery-sjef Harald Strømme i 2018. I 2021 investerte Polaris Media ti millioner – noe som priset det til 45 millioner kroner.

Rent finansielt gikk Good Game ned fra 12,6 millioner i 2022 til 8,9 millioner kroner i inntekter i 2023. Underskuddet gikk fra -4,9 millioner til i underkant av - 8,9 millioner.

Samme året klarte e-sportaktøren likevel å sikre syv millioner i frisk kapital gjennom en Folkeinvest-kampanje på under 12 timer.

Heroics drakter, som gjerne brukes av spillere under truneringer.

– Optimistiske 

– Kombinert med en rekke positive kommersielle utviklingstrekk er både styret og ledelsen optimistiske med tanke på å nå lønnsomhet i løpet av 2025, sier Blakstad.

Blant annet har de etablert flere nye inntektsbein. Good Game økte å trafikken og inntektene fra Gamer.no der annonseomsetningen økte med 20 prosent fra året før. 

– I år forventer vi at annonseinntektene fortsetter å øke, og nylig annonserte vi også et samarbeid med Skagerrak Technologies der vi sammen skaper Nordens største bedriftsliga innenfor e-sport. 

Generelt om nedgangen i bransjen peker Blakstad på flere ting, deriblant at e-sport er en fersk bransje. 

– Da er det helt naturlig at mange faller gjennom. Veksten kommer til å fortsette i takt med at bransjen modnes. 

Blakstad fortsetter: 

– Historisk sett har det meste innenfor denne sfæren vært gratis tilgjengelig, og det sier seg jo selv at det ikke er bærekraftig i lengden. Som en foregangsaktør har vi bevist at betalingsviljen er til stede og vi har tro på at abonnementsveksten skal fortsette i 2025.

Finansiell direktør i Heroic, har fortsatt god tro på e-sportbransjen, men tror flere ting trengs for at den skal lykkes helt.
Finansiell direktør i Heroic, Joachim Harg, har fortsatt god tro på e-sportbransjen, men tror flere ting trengs for at den skal seire.

– Trenger en «Magnus Carlsen-effekt»

Harg peker i tillegg på manglende samarbeid mellom norske aktører som en utfordring. 

– Det hjelper ikke om alle skal konkurrere om å være best i Norge, når det ikke er nok penger, seere eller interesse til at flere aktører kan overleve, sier han. 

Harg mener Norge trenger en  «Magnus Carlsen-effekt» for at e-sporten skal ta helt av. 

– Det skjer mye bra og spennende på «grasrot»-nivå her hjemme, men norsk e-sport trenger en skikkelig superstjerne. 

I bildet: Diverse pokaler Heroic-lag har vunnet opp gjennom.

Har fått flere bein å stå på

Harg forteller at Heroic har brukt suksessen de har hatt på sosiale medier til å lande reklame- og kampanjeoppdrag for større norske og internasjonale selskaper. 

– Vi har passert én million følgere og er nok den sportsklubben i Norge som er størst på sosiale medier. Det kommer naturlig nok av at vi retter oss mot et internasjonalt publikum, forklarer Harg.

Selskapet spiller også mye på humor i kommunikasjonen ut mot publikum. Harg mener at dette treffer målgruppen godt: 

– Dette gjør oss til en attraktiv samarbeidspartner for selskaper som ønsker å nå «gamere» med sitt budskap, fortsetter han.

Ved å bygge opp forretningsområder som er helt frakoblet den sportslige satsningen, satser Heroic på å bygge en mer robust forretningsmodell, som skal muliggjøre suksess, uavhengig av de sportslige resultatene.

Også flere av de andre selskapene forteller om utvidede forretningsmodeller. Good Game har blant annet slått seg sammen med Skagerrak Technologies, en annen e-sportaktør, om å skape Nordens største bedriftsliga for e-sport. 

Oversikt over andre kjente e-sportaktører

Become Legends

Become Legends var blant de som kapret oppmerksomhet fra tidligfase investorer.

I 2022 hentet e-sportlaget, som ble etablert av Renato Mahmutagić, åtte millioner fra blant annet Murshid M. Ali, Petter Berge og Harald Fredrik Ulltveit-Moe. 

Høsten 2024 kom det imidlertid frem at selskapet ble tvangsoppløst, på grunn av at det ikke hadde meldt revisor til Brønnøysund innen fristen. 

Finansavisen skrev om en midlertidig innberetning til Trøndelag tingrett, der det kom frem at det i 2023 hadde blitt forsøkt å gjennomføre en strategisk fornyelse, men som ikke førte frem. 

Videre sto det at årsaken i stor grad var på grunn av interne uenigheter i ledelsen. Mahmutagić hadde gått av som daglig leder tidligere samme år. 

«Oppsummert mener jeg at selskapet ble insolvent da tidligere samarbeidspartner med fremsatt krav takket nei til forhandlinger», skrev styreleder, Harald Fredrik Ulltveit-Moe, i sin redegjørelse.

Selskapet leverte ikke årsregnskap for 2023, men i 2022-regnskapet står det at Become Legends hadde i overkant av én million i inntekter og et ordinært resultat før skatt på -8,7 millioner. 

I følge Finansavisen tapte Become Legends totalt 15 millioner fra 2020 til 2022. 

00Nation (tidligere Nordavind) 

For tre år siden ble 00Nation kjøpt opp og fusjonert med norske Nordavind. I likhet med Heroic har 00Nation vært, og er fortsatt, notert på Oslo Børs´ markedsplass for unoterte aksjer. 

Styreleder, Runar Eidsaa, har tidligere fortalt til Finansavisen at selskapet har gjennomført flere restruktureringer den siste tiden. 

– I fjor tok vi en avgjørelse om å flytte hovedkontoret til London og fokusere mindre på e-sport, sier han til Shifter. 

Grunnen til det er at man har skjønt at det koster for mye å satse på e-sport alene. 

I dag er selskapet derfor mer et skalerbar plattform- og rådgivningsselskap spisset mot internettgaming og ungdomskultur (mellom 18-35 år), forteller styrelederen. 

–  Så nå har vi like mye samarbeide med action sport utøvere, kunstnere, musikere og lignende og lager reklame med ulike formater for store globale selskaper.

00Nation har allerede sikret 30 millioner kroner i ny kapital tilpasset den nye forretningsmodellen, og arbeider med å hente ytterligere 30 millioner. Blant annet samarbeider selskapet med internasjonale merkevarer som HP, Microsoft, Intel, Bank Santander, P&G, Unilever, Adidas mfl. for å produsere innhold. Denne tilnærmingen har hatt en betydelig innvirkning på økonomien:

– I fjor hadde vi en inntekt på 55 millioner kroner, og vi forventer å passere 100 millioner kroner i år. Vi regner med å nå break-even innen sommeren, noe som viser investorene at vi kan operere uten stadig å hente ny kapital, forteller Eidsaa.

Den norske e-sportbransjen generelt tror han er kommet for å bli. 

– Jeg vet danskene er gode, men det krever mye penger, ressurser / coaching for å til en langsiktig vekst.

– Så e-sport har kommet for å bli, men å tjene penger på det som en aktør, inkl. med eget lag, er ikke lenger aktuelt for oss .

777Esport

777Esport ble startet opp i Bergen av artist Kjartan Lauritzen (Per Sigurdsson Kvikne) og broren Theodor Sigurdsson Kvikne. 

Selskapet driver både egen e-sportklubb med spillere og arrangerer turneringer, som Bergen Games. 

E-sportbedriften har hentet penger i flere omganger, deriblant gjennom en folkefinansiert emisjon i 2022 via Folkeinvest på 4,9 millioner. 777 Esport fikk da blant annet inn fotballspiller Fredrik Aursnes og proffsyklist Akexander Kristoff som nye investorer. 

Året etter var inntektene til selskapet 953.887 kroner og underskuddet på -2,96 millioner. E-sportaktøren hadde samme år kuttet kostnadene fra 5,7 millioner i 2022 til 3,94 millioner i 2023. 

Klubben har ikke ønsket å uttale seg til Shifter i denne omgang, men i en E24-artikkel i fjor fortalte klubbleder Sebastian Fabio Mathiesen at de hadde bremset litt ned. 

Metizport

– Vi ser fortsatt et betydelig vekstpotensial for e-sport, både for Metizport og bransjen som helhet, sier Arjan Dalsøren, daglig leder i Metizport.

Klubben har blant annet tiltrukket seg Karsten Warholm, som kjøpte seg inn i 2023. 

I tillegg til å drive norske og svenske e-sportlag, driver de et klubbhus med ungdomstilbud. 

Dalsøren forteller at de det siste året har hatt en solid vekst, med en omsetningsøkning på rundt 70 prosent fra 2023. 

I 2023 fikk selskapet 2,8 millioner i driftsinntekter med et resultat før skatt på -2,7 millioner. 

Nylig vant de både et norsk og svensk mesterskap i Counter Strike 2. De hentet også inn en viktig seier i februar 2024, som trolig bidro til signeringen av et nytt samarbeid med Logitech og Lenovo. 

– Til tross for at 2024 har vært et utfordrende år for norsk e-sport generelt, har Metizport hatt en stabil vekst. I fjerde kvartal fikk vi også inn nye eiere, noe vi ser på som en strategisk og verdifull match for vår videre utvikling.

– Vi forventer ytterligere vekst i 2025, og ser frem til vårt første år med positivt driftsresultat. Faktisk ligger vi an til å overgå hele 2024-omsetningen allerede i løpet av februar, legger han til. 

Også han mener det var en nødvendig korrigering i bransjen i etter årene med den sterke investeringsviljen. 

Han peker på at flere har gjennomført en justering av spillernes lønnsnivåer og agenthonorarer, som har vært en av de store kostnadsdriverne. 

– Dette skapte et økonomisk gap mellom kostnader og inntekter, der utgiftene til lønn og operasjonell drift i mange tilfeller oversteg de faktiske inntektene fra sponsorer, medieavtaler og turneringspremier, sier Dalsøren. 

Han tror også medieoppmerksomheten e-sportaktørene fikk, bidro til å øke spillerlønningene kraftig. 

– Kombinasjonen av optimisme, store investeringer og en ubalansert kostnadsstruktur gjorde at flere selskaper slet med lønnsomheten når kapitaltilgangen strammet seg.

Han mener bransjen må basere seg på bærekraftige forretningsmodeller for å lykkes. 

– Vi ser nå at flere klubber tilpasser seg og bygger mer solide økonomiske modeller, noe som på sikt vil være positivt for bransjen som helhet.

– Vi mener tettere samarbeid mellom aktørene i det norske esport-økosystemet er avgjørende for videre vekst, legger han til. 

– Derfor har vi stor tro på at norsk e-sport kan ta et viktig steg fremover dersom Norges Esportforbund får godkjent sin søknad om opptak i Norges Idrettsforbund i løpet av andre kvartal, sier han. 

Klubben har selv klare planer for det kommende året. Blant annet skal de offentliggjøre flere lag og kvalifisere til store turneringer. 

– Om vi lykkes med disse målene, vil vi også sikre en solid bunnlinje i 2025.

Skagerrak Technologies

Skagerrak Technologies utvikler produkter for gaming- og e-sportsbransjen. De står også bak den Wolt- og Red bull-støttede Bedriftsligaen for e-sport – en av Nordens største ligaer for e-sport i næringslivet. 

De har nylig lansert Maelstrom, en white-label konkurranseplattform.

Inntektene for 2023 var 1,8 millioner, mens underskuddet var på -13 millioner. 

– Idretten har klart mange ting som kompetitiv gaming og e-sport ikke har fått til, dog når det kommer til digitalisering og plattformsopplevelser, så har gaming-markedet klart det meget bra, sier Steffen Willumsen, kommersiell leder i Skagerrak. 

– Vi har tatt mye av det beste fra begge verdener, og i tråd med at det ikke er lenge siden IOC (Den internasjonale olymiske komité) ga grønt lys til e-sport arrangert med øvrig tradisjonell idrett, så tror vi timingen er god, legger han til. 

Selv har Willumsen lang erfaring fra bransjen, og var med på å danne 00Nation/Nordavind (da under navnet BX3) i 2011 sammen med Stein Wilmann. 

De to kom inn i 2023, og fikk i oppgave av styret om å snu selskapet til sunn drift. 

– Selskapet hadde da brukt en lengre tid for å utvikle en konkurranseplattform myntet utelukkende på e-sport og konsumentmarkedet. Dette har historisk sett vært et marked med enormt mye konkurranse, høye kostnadsbarrierer og aktører med mye ressurser. 

Willumsen forteller at de nå forventer break-even i løpet av året. 

– Hvis jeg skal trekke frem høydepunkter fra fjoråret så må det være at selskapets mål ble nådd, kundevekst for tredje året på rad samt en solid ordrebok på tur inn i 2025.

E-sport som industri og som globalt underholdningsfenomen har han utelukkende stor tro på. 

– E-sport kommer aldri til å forsvinne, og forventes å fortsette, i takt med modning i bransjen og konsolidering mellom ledende aktører i spacet. 

– I det store bildet er e-sport en ung industri som per nå befinner seg i en modningsfase, hvor aktører med gode forretningsmodeller, etablert community og kundebase, overlever fint uten ekstern kapital. 

Han peker på at det for tiden er mye konsolidering i markedet, og at det for deres del kan finnes flere aktuelle cases for oppkjøp eller fusjon.

Haven

Haven retter seg spesifikt mot e-sportlag i bedriftsidretten med ligaen «Haven Company League» og egen plattform.

Shifter har tidligere skrevet om selskapet som åpnet et gaming-senter ved Nydalen i Oslo i fjor. 

Det er Sondre Madland og Ruben Hallerud Eggebø som står bak. Til Shifter forteller Madland at de føler de sto litt på sidelinjen til «e-sporthypen». 

– Da vi startet i 2021-2022 var det voldsomt fokus på e-sport som investeringsmulighet, og det var ikke måte på hvor mange som skulle bli gigantiske. Flere nøt godt av kapital-mulighetene som oppsto som følge av dette. 

– Vi følte nok vi sto litt på sidelinjen, og fokuserte på et markedssegment der vi kunne bevise betalingsevne og vilje, legger han til. 

Madland tror «hypen» gjorde at flere sto igjen med en forretningsmodell som ikke kunne levere til investorenes forventninger, da pengekranen ble stengt av. 

– Vår konklusjon har vært at det i en periode var veldig lett å hente penger, og pengene ble ofte hentet fra investorer som ønsket å ta del i en spennende sektor, men som de ikke kunne så mye om. 

Gründerne tror korreksjonen i etterkant har vært nødvendig for å gjenvinne tillit for de som faktisk har en sjanse til å bygge sunne selskaper. 

Madland har likevel fortsatt tro på e-sportbransjen:

– Men selskapene er nødt til å basere seg på forretningsmodeller som fungerer – fremfor modeller som kanskje fungerer i fremtiden. 

For Havens del kan Madland rapportere at de nå får stadig flere lag inn i Haven Company League, og vil trolig bikke 100 i løpet av våren. 

– Som i de fleste oppstartsselskaper er det perioder med tunge tak, og diverse ting i forretningsmodellen som stadig må endres og tweakes på. Men trenden er positiv, selv om vi selvsagt skulle håpet at ting går fortere hele tiden.

Inntektene i 2023 var 606.000 kroner, mens resultatet før skatt var på -1,7 millioner. 

Bifrost Esport

Blant e-sportlagene som Shifter tidligere har omtalt er det som tidligere het Bifrost Esport, som ble startet av Katapult-gründer og seriegründer Anders H. Lier og sønnen i 2021. 

Til Shifter forteller Lier at de nå er helt ute av e-sportsegmentet, etter at de solgte til en tysk aktør. 

– Vi valgte å selge til vår tyske manager. Rett og slett fordi vi ønsket å prioritere andre prosjekter, og fordi vi så det var vanskelig å ha kommersiell suksess innenfor esport, sier Lier.

Bifrost ble etter salget omdøpt til North og holder fortsatt på, forteller han. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.