Wolt er blant aktørene som skjerper kravene ved levering av mat på føra.

Slik jobber mat-helt-hjem-aktørene for å møte etterspørselen

Åpner for samarbeid med levering av dagligvarer.

Publisert Sist oppdatert

Norges eneste heldigitale dagligvarebutikk, Kolonial, setter nå permitterte hotellansatte i arbeid for å øke kapasiteten i takt med etterspørselen som følge av virusutbruddet.

Men de er bare én av en rekke aktørene som leverer mat på døra til folk, som nå tar grep for å sikre god nok kapasitet. Samtidig skjerpes hygiene-kravene hos flere.

Nye funksjoner

– For vår del ser vi en økning i bestillinger med levering fra oss. Hjemleveringen av mat er tross alt en mulighet for å minimere kontakt og mulig eksponering. Som ett av våre konkrete tiltak ruller vi nå fortløpende ut muligheten for få maten levert «kontaktløst», som et nytt valg for alle kunder i appen, sier markedssjef Christiam Etholm i Wolt.

Det innebærer at budene til selskapet som opererer i Oslo, Trondheim, Tromsø og Stavanger, leverer maten utenfor døren eller inngangen, for å minimere fysisk kontakt.

Samtidig vurderer selskapet fortløpende partnerskap med for eksempel dagligvarehandler, og bekrefter at de er i dialog med andre aktører.

– Ingenting er utelukket. Vi stiller oss til disposisjon hvis våre tjenester kan være relevant i denne situasjonen. Høyeste prioritet er helsen og sikkerheten til våre partnere, kunder og ansatte, og at alle parter følger de retningslinjene som til enhver tid er gjeldende, sier Etholm.

Tett kontakt med restaurantene

Også Foodora har hatt sterk vekst fra nyttår til nå, men de vil ikke si med sikkerhet hvorvidt dette har sammenheng med coronaviruset.

– Men det er klart at vi leverer en tjeneste som gjør at man kan få mat på døren når man ikke ønsker å gå ut, og vi tilrettelegger for at dette alltid skal være en trygg og god opplevelse, sier managing director Elisabeth Myhre.

De har i lengre tid hatt et samarbeid med Joker om hjemlevering av dagligvarehandler, men har foreløpig ikke «tatt ytterligere grep» i forbindelse med utbruddet av coronaviruset. Dette er imidlertid tiltak som vurderes fortløpende, påpeker Myhre.

– Det vi er mest opptatt av nå, er å sikre trygge leveranser, og at sikkerheten til både kunder, bud og partnere er ivaretatt, sier hun.

Selskapet følger spesielt nøye med på hvordan viruset kan ramme restaurantbransjen fremover.

Vi prioriterer derfor å jobbe tett med restaurantene, slik at de kan få ut maten sin på en trygg og god måte, og får holdt aktiviteten oppe. Vi følger utviklingen tett, og jobber løpende med å sikre at vi har kapasiteten til å levere etter behov, uansett utviklingen videre, sier hun.

Per nå beskriver hun kapasiteten som «god».

Øker kapasiteten

Meny har omkring 15 prosent av markedet for dagligvarer på nett, og bekrefter at også de opplever en økning i antall bestillinger.

– Noen steder en betydelig økning, andre steder en mindre økning. Vi jobber nå med å øke kapasiteten i områder der pågangen er stor. I disse områdene vil kundene oppleve at leveringsdagene de nærmeste dagene er fulle, og at de må bestille varelevering noen dager frem i tid. Vi beklager dette, men håper på forståelse og fleksibilitet, sier kommunikasjonssjef Nina Horn Hynne i Meny.

– Ikke hamstre

Under en pressekonferanse torsdag anmodet også statsminister Erna Solberg folk om å handle matvarer som vanlig, og ikke hamstre, slik tilfelle har vært i flere europeiske land.

Den samme beskjeden kommer frem i en felles pressemelding fra Coop, NorgesGruppen, REMA 1000, Virke dagligvare og NHO service og handel torsdag ettermiddag:

«Dagligvarekjedene har nok varer både i butikk og på lager. Vi har fortsatt god tilgang på varer fra leverandører. Det er ikke noe som tilsier varemangel i Norge. I tillegg har vi stort fokus på å opprettholde rutiner og vareflyt som vanlig,» heter det i meldingen.

Kjære leser! Vi i Shifter har bestemt oss for å legge ut all vår journalistikk om coronaviruset gratis inntil videre, slik at viktig informasjon når ut til flest mulig som trenger det. Vi håper likevel mange av dere vil støtte oss gjennom å tegne et abonnement, og bidra til vårt arbeid med å gi økt kunnskap og innsikt om norsk innovasjon og teknologi. Gå inn her for å se hvordan du tegner abonnement.