Kommersiell direktør Eirik Lystad Hagem (t.v), administrende direktør Jan Bjørnar Lund og teknisk direktør og med-gründer Dag T. Wisland i Novelda.

Slik jobbet Novelda for å kapre verdens største PC-produsent som kunde

Novelda la alle eggene i én kurv. Nå høster de fruktene. Dette mener ledergruppen i selskapet er suksessoppskriften for å lande store, internasjonale kunder.

Publisert

– Det kan oppleves som risikabelt å bruke såpass mye ressurser på én kunde, i stedet for å prøve å selge til ti. Men vi hadde ikke fått til dette uten et sylskarpt fokus, sier kommersiell direktør i kortdistanseradar-selskapet Novelda, Eirik Lystad Hagem.

Novelda ble startet av Eirik Næss-Ulseth, Tor Sverre Lande, Einar Nygård og Dag T. Wisland i 2004. Selskapet ble grunnlagt om bord en seilbåt på Oslofjorden, forteller teknisk direktør, gründer og professor i mikroelektronikk ved UiO, Dag T. Wisland til Shifter.

Og navnet på båten: Novelda. Oppkalt etter gaten Novelda Road i Alhambra, utenfor Los Angeles. Der bodde medgründer Tor Sverre Lande, da han hadde sabbatsår ved California Institute of Technology (Caltech) i 1989.

16 år senere har selskapet, som prises til 1,2 milliarder kroner, fått sitt største kommersielle gjennombrudd.

Verdens største PC-produsent som kunde

Teknologiselskapet har utviklet det de selv omtaler som verdens mest pålitelige sensor for å registrere menneskelig nærvær.

Tidligere i november meldte E24 at Noveldas «human presence sensor» er integrert i Lenovos nyeste flaggskip-laptop for bedriftsmarkedet, ThinkPad X1 Nano, som rulles ut i disse dager. Lenovo er verdens største PC-produsent og solgte 63 millioner enheter i 2019, ifølge Statista.

Arbeidet har foregått over to år, og har inkludert månedlige turer for ledergruppen, som vanligvis holder hus i Nydalen i Oslo, til Lenovo ThinkPads R&D-avdeling i Yokohama, Japan.

– Det har vært noen intense år. I Japan har de en helt ekstrem arbeidskultur, og det ble mange lange dager, og netter, forteller administrerende direktør Jan-Bjørnar Lund.

Novelda vil ikke si hvor mye avtalen med Lenovo er verdt, men opplyser at hver radar-chip, som masseproduseres på Taiwan, er priset til «noen få dollar».

Noveldas tips for å lande store, internasjonale kunder

  • Forstå markedet og kundebehov – forstå den kommersielle nytteverdi av innovasjonen
  • Få på plass gode eiere med et langsiktig perspektiv
  • Fokuser – tør å velge bort muligheter
  • Få til et tett samarbeid med en innovativ kunde
  • Forstå hvilken organisasjon som skal til
  • Være tålmodig – det tar lenger tid enn man tror

I dialog med flere aktører

Radar-teknologien til Novelda har flere bruksområder. Men administrerende direktør Jan-Bjørnar Lund forteller at de bestemte seg for å fokusere på markedet for bærbare PCer.

Noveldas «human presence sensor» ser at brukeren nærmer seg, og slår laptopen automatisk på, uten behov for berøring eller tasting av passord. Når brukeren beveger seg vekk fra laptopen, låses den og slås av umiddelbart.

– PC, skjermer, smart-høyttalere, ovner, kjøleskap, lamper og lys. Alt fungerer bedre med radar-teknologien. Men vi kan ikke vinne alt samtidig. Vi valgte å gå for det området der vi har de største mulighetene på kort sikt, sier han.

Gjennom en komponentleverandør til PC-industrien, ble Noveldas teknologi pitchet til Lenovo i 2018.

– Standard feature i alle bærbare PC-er

Kommersiell direktør Hagem sier de ikke har låst seg til Lenovo, selv om selskapet har vært med på utviklingen av radaren. Novelda er helt fri og frank til å selge teknologien til andre PC-produsenter.

– Man må sørge for at noe er godt nok for en kunde, og samtidig passe på at man ikke skreddersyr et produkt for én enkelt. Det er en krevende balanse, men noe som har vært helt sentralt i vår strategi, sier Hagem.

Han forteller at de er i dialog med andre PC-produsenter, men vil ikke si hvem.

– Lenovo er vår «lead» kunde, og den eneste vi kan snakke offentlig om.

Nå skal antall ansatte dobles i løpet av de neste par årene. Det planlegges også for en emisjon før jul i størrelsesorden 100-150 millioner kroner.

Mesteparten av kapitalbehovet vil dekkes av eksisterende aksjonærer, som inkluderer Investinor, Alliance Venture og Runar Vatnes Vatne Equity.

– Målet er at Noveldas teknologi blir en standard feature i alle bærbare PC-er, på lik linje med et web-kamera, sier Hagem.