Kommersiell direktør Eirik Lystad Hagem (t.v), administrende direktør Jan Bjørnar Lund og teknisk direktør og med-gründer Dag T. Wisland i Novelda.
Kommersiell direktør Eirik Lystad Hagem (t.v), administrende direktør Jan Bjørnar Lund og teknisk direktør og med-gründer Dag T. Wisland i Novelda.

Slik jobbet Novelda for å kapre verdens største PC-produsent som kunde

Novelda la alle eggene i én kurv. Nå høster de fruktene. Dette mener ledergruppen i selskapet er suksessoppskriften for å lande store, internasjonale kunder.

Publisert

– Det kan oppleves som risikabelt å bruke såpass mye ressurser på én kunde, i stedet for å prøve å selge til ti. Men vi hadde ikke fått til dette uten et sylskarpt fokus, sier kommersiell direktør i kortdistanseradar-selskapet Novelda, Eirik Lystad Hagem.

Novelda ble startet av Eirik Næss-Ulseth, Tor Sverre Lande, Einar Nygård og Dag T. Wisland i 2004. Selskapet ble grunnlagt om bord en seilbåt på Oslofjorden, forteller teknisk direktør, gründer og professor i mikroelektronikk ved UiO, Dag T. Wisland til Shifter.

Og navnet på båten: Novelda. Oppkalt etter gaten Novelda Road i Alhambra, utenfor Los Angeles. Der bodde medgründer Tor Sverre Lande, da han hadde sabbatsår ved California Institute of Technology (Caltech) i 1989.

For å lese artikkelen må du ha abonnement på Shifter+

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Årsabonnement på SHIFTER+
3690,- per år



Bestill her

Månedsabonnement på SHIFTER+
369,- per mnd



Bestill her

Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 1290,- per år

Bestill her

Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 129,- per mnd

Bestill her