Kurs fra Shifter Academy
Slik lager du en markedsplass som funker!
De to første gangene hun prøvde, endte det i fiasko. På tredje forsøk, vokser selskapet eksponentielt. Nå vil hun lære bort hva hun gjorde.
– Dette er kurset jeg skulle ønske jeg hadde tatt før jeg satte opp min første markedsplass, sier Anjali Bhatnagar daglig leder i Tørn.no.
Hun har laget kurset “Slik lager du en markedsplass som funker!” basert på egne hardt levde erfaringer.
– Når man har jobbet med teknologi og produktutvikling i 20 år, burde det å sette opp en markedsplass være enkelt. Men selv med en doktorgrad i kofferten, måtte det tre markedsplasser til før det endelig ble god business, sier hun.
Når Anjali ser tilbake på tidligere forsøk, så vet hun jo hva som gikk galt. Hennes første markedsplasskonsept var en mellom-forbruker (C2C) klesutleietjeneste, som hun kalte Something Borrowed.
– Dette ble etterhvert til Sobo Community; en markedsplass for vintagebutikker. Det var rett og slett feil bransje og begge tjenestene løste et «problem» som ikke var verdt å løse. Men jeg var så forelsket i ideen bak min første markedsplass og klamret meg fast, helt til det ikke gikk mer, sier Bhatnagar.
Et viktig læringspunkt, er at ideen alene ikke er verdt mye.
– Men det er måten du utfører ideen og brukeropplevelsen, sammen med forretningsmodellen som er greia. Det er også ekstremt viktig å forstå bransjen og hva er det man konkurrer med innenfor de ulike markedsplasskonseptene, sier Bhatnagar.
Deler oppskriften til egen suksess
Nå vil hun dele oppskriften hun fulgte som gjør at Tørn.no vokser ekspontentielt.
- Hvilke ulike steg du må gjennom før du i det hele tatt skriver en linje med kode.
- Hvordan bruke hyllevareteknologi for å teste konseptet tidlig
- Hvordan du identifiserer og når dine målgrupper
- Hvordan velge riktig modell, B2C, C2C, eller B2B?
- Hva er fordelene og ulempene med de ulike modellene?
Anjali vil ta deg gjennom to caser, i tillegg til å gi deg direkte feedback på konkrete prosjekter eller problemstillinger du sitter med. Etter workshopen, vil du sitte igjen med Anjali sitt rammeverk, som hun selv brukte for å lage Tørn, og som nå vokser eksponentielt.
– Selv med all min erfaring, så gjorde jeg masse feil, men nå driver jeg en meget suksessfull markedsplass. Jeg håper at ved å dele min oppskrift, så vil forhåpentligvis kursdeltagerne slippe å gjøre de samme feilene som meg, avslutter Anjali.
Meld deg på workshopen her Slik lager du en markedsplass som funker! her.