Trond Riiber Knudsen i TRK Group.
Trond Riiber Knudsen i TRK Group.

Slik påvirker coronakrisen landets mest aktive engleinvestorer - og så stor er investeringsviljen nå

Noen har døra på gløtt. Andre på vidt gap. Se hvor du kan få napp i krisetid.

Publisert Sist oppdatert

Trond Riiber Knudsen jobber døgnet rundt for å hjelpe selskaper i egen portefølje. Bjarne Melbye omtaler krisen som vesentlig verre enn finanskrisen. Henrik Lie-Nielsen er redd problemene i næringslivet så vidt har begynt. Martin Schütt og Karl-Axel Hjort Bauer i Askeladden & Co kaller corona-situasjonen dramatisk.

Ingen av engleinvestorene har imidlertid satt businessen sin på pause.

– Jeg er på telefon og video med rundt ti, tjue teams hver dag. Krisen påvirker alle, men slår svært ulikt ut, sier Riiber Knudsen, landets mest aktive.

40 prosent ser muligheter

Han har via TRK Group rundt 60 selskaper i porteføljen, deriblant Spacemaker, Huddly, Otovo, Attensi og No Isolation - og skisser situasjonen omtrent slik:

  • 40 prosent av selskapene ser store, nye muligheter, fordi de kan hjelpe kunder gjennom krisen, for eksempel innen video, chat, digital medisin, digitalisering av arbeidsprosesser i mange bransjer inklusive bygg og anlegg.

– Her har flere fått store nye kontrakter de siste to ukene, og vi hjelper til med å åpne dører, sier Riiber Knudsen.

  • 40 prosent ser ut til å klare seg bra, men etterspørselen faller uke for uke.

– Her er det viktig med god ledelse, og det gir vi innspill på. Både å ha et realistisk bilde av situasjonen, ta nødvendige grep for å redusere kostnader, men også jobbe med å komme i posisjon for å være relevant med tankene på det kundene trenger i dag, både for å for å fange nye inntekter i eksisterende kunder og for å finne nye.

  • 20 prosent er sterkt negativt påvirket av krisen.

– Vår hjelp er da mer "turn around"- og "overlevelse"-orientert, sier han.

Svært påvirket

Sistenevnte kategori favner ifølge investoren alt fra service-selskaper som er blitt pålagt å stenge, til digitale startups som har hovedfokus på bransjer som har fått kraftig redusert aktivitet - som ofte stopper alle innkjøp. Her finner han også selskaper som har liten "runway" igjen, og som var midt i en funding-prosess.

– Funding markedet for startups er svært påvirket av krisen, spesielt gjelder det private investorer som engler og familiekontor som nå opplever at de over natten er blitt 30 til 50 prosent fattigere, sier Riiber Knudsen.

– Det er ikke er godt utgangspunkt for nye høy-risiko investeringer.

På en annen side, sier han, har de institusjonelle akselerator- og VC-aktørene kommitert kapital, og vil sannsynligvis ikke stenge ned, men tilpasse krav, verdivurderinger og kriterier til corona-krisen.

– «What makes you corona-proof», hører vi stadig oftere som et viktig spørsmål fra disse miljøene, sier Riiber Knudsen.

Fysiske møter

Investoren møter fremdeles "en mengde nye selskaper" i disse dager, men hovedsakelig gjennom Antler- og Katapults digitale programmer, der Riiber Knudsen også er på eiersiden.

I TRK Group har de ifølge investoren nå fokus på eksisterende portefølje frem til situasjonen muliggjør fysiske møter igjen.

– Dette henger sammen med vår investeringsfilosofi, som i stor grad bygger på "pitch-møte", som et jobb/investeringsintervju, sier han og understreker at team og team-dynamikk veier tyngst i vurderingen av nye investeringer hos dem.

– Vi skal jobbe med gründer-teamet over en lang tidsperiode, og vi kan bare avgjøre om det vil fungere gjennom flere fysiske møter med hvert team, sier han.

Nye vinnere

TRK Group investerer i ti til femten startups hvert år og jobber fremdeles mot dette målet. Hittil har de investert i fire nye selskaper og er i sluttevalueringen av et par til.

– Mange "unicorns" ble skapt i forrige krise i 2008/2009, som Airbnb, Uber, Whatsapp, Instagram og Dropbox. Jeg tror denne krisen vil skape nye vinnere, som både vil være en del av løsningen for verden gjennom krisen og etablere sterke plattformer som for vekst i tiårsperioden etter denne krisen, sier han.

Til vanlig møter TRK Group flere enn 300 teams hvert år. Nå avventer de nye møter.

– Kan selskaper som trenger funding kontakte deg?

– Vår "hovedscreening" foregår primært i det første fysiske møtet, så det har liten verdi å sende "pitch decks" til oss før vi kan diskutere teamets ideer i et fysisk møte. Så hold tilbake frem til samfunnet er tilbake i mer normalt tilstand, forhåpentligvis om ikke alt for lenge, oppfordrer Riiber Knudsen de håpefulle.

– Bare en fordel

Bjarne Melbye er via 2m2d på eiersiden i oppstartsselskaper som Vibbio, Iris.AI, Chooose, Playpulse og Villoid. Engleinvestoren opplevde finanskrisen på nært hold, men mener nåværende situasjon er vesentlig verre.

– Det er klart man blir bekymret når det er en så inngripende krise, hvor det ikke er noen steder å gjemme seg, sier Melbye og legger til:

– Heldigvis er jeg ganske optimistisk anlagt, så jeg tror vi kommer ut av dette på en grei måte. Mange av selskapene er godt skodd, i alle fall i det korte bildet.

Han mener det for mange teknologiselskaper bare er en fordel at alle nå sitter hjemme foran en skjem og må ta i bruk nye teknologier.

– Jeg tror det kommer enda flere nå som folk for eksempel er blitt litt mer vant til å jobbe på denne måten - og det første "shell-chock" har lagt seg, sier Melbye.

– Kan selskaper som trenger funding kontakte deg?

– Vi møter gjerne selskaper med gode ideer. Alltid, uansett.

Bjarne Melbye i Tomorrow Today, her ombord på Christian Radich, under xVoyage. Arkivfoto: Per-Ivar Nikolaisen.
Bjarne Melbye i Tomorrow Today, her ombord på Christian Radich, under xVoyage. Arkivfoto: Per-Ivar Nikolaisen.

«Viktig og riktig fremover»

2m2d tallfester ifølge Melbye ikke årlige investeringsmål, men vil ikke la coronakrisen spille inn på investeringsomfanget i 2020.

– Vi er en langsiktig part, og vi har tro på at tech-startups er viktig og riktig i næringslivet fremover, sier Melbye.

Han ser særlig etter selskaper som kan huke av på disse kriteriene:

  • Har et solid mixed team av dedikerte og gjerne erfarne gründere.
  • Har en skalerbar business-modell og globalt marked.
  • Løser et problem verden trenger løsninger på.
  • Har solid kompetanse på salg og markedsføring.
  • Kan vise til vekst, engasjement og betalingsvilje - eller andre relevante metrics.
  • Og aller helst: Har et produkt som kan "trekke opp stigen etter seg" og dominere sitt marked.

– Som engleinvestor er det jo slik at en del selskaper dessverre går over ende, og slik skal det være, men jeg håper jo at de selskapene som skal ha livets rett, ikke går ned nå på grunn av et virus, sier Melbye.

Endret kriteriene

Engleinvestor Henrik Lie-Nielsen frykter vi så langt kun har sett toppen av isfjellet hva gjelder problemer i næringslivet.

Han er en del av det Bergen-baserte investornettverket Tripod Capital. I deres portefølje står blant andre TicketCo, Quantfol.io, Timely og Freska.

Henrik Lie-Nielsen i investorkollektivetTripod Capital Collective. Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Henrik Lie-Nielsen i investorkollektivetTripod Capital Collective. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

– Vi sitter på mange måter litt på nåler alle sammen akkurat nå, sier Lie-Nielsen.

Han fortsetter likevel å møte selskaper og kjøpte seg inn i et selskap i Gøteborg i forrige uke. Kriteriene hans til selskapsrisiko har imidlertid endret seg noe.

– Jeg har blitt skeptisk til selskaper som trenger mye kapital på kort sikt. Sektormessig er man også ekstra årvåken nå, sier han og nevner reise, turisme og fysisk handel, blant flere.

– Disse er jeg varsom med, mens for eksempel infrastruktur, ehandel og bank er fortsatt spennende, sier Lie-Nielsen.

– Kan selskaper som trenger funding kontakte deg?

– Definitivt. Akkurat nå ser jeg mest på selskaper som har inntekter og som ikke har eksponering mot de mest coronakrise-utsatte bransjene.

«Business as usual»

Hos Martin Schütt og Karl-Axel Hjort Bauer i Askeladden & Co er det "business as usual". Selskapet har vært sentral i oppbyggingen Cutters, og står også bak blant annet massasjekonseptet Squeeze, skjønnhetssalongene til Olio og «lege on demand»-tjenesten Dr. Dropin.

– Vi har ikke endret planene for 2020. Vi har fem selskaper under utvikling og jobber med rekruttering til enda flere. Blant bransjene vi skal gå inn i er tannhelse, veterinær, underholdning, trening, reiseliv og servering, sier Schütt.

Martin Schütt i Askeladden & Co.
Martin Schütt i Askeladden & Co.

Investoren mener nåværende situasjon først og fremst byr på en del muligheter.

– Kan selskaper som trenger funding kontakte deg?

– Vi prioriterer å møte relevante selskaper som trenger kapital og ønsker nye eiere. Relevante selskaper er konkurrenter til eksisterende selskaper, men også bedrifter innen bransjene vi er på vei inn i, sier Schütt.

Han understreker likevel at han har stor sympati med de som er rammet.

– Det er mange som blør, livsverk går til grunne, og det som frem til nå har vært trygge arbeidsplasser, forsvinner. Det er tragisk, sier Schütt og legger til:

– Samtidig er det i tider som dette at nye eventyr skapes. Krisen er dramatisk, men den vil gå over.

For ordens skyld: Henrik Lie-Nielsen og Bjarne Melbye er også investorer i Shifter.

Powered by Labrador CMS