forsikring
Slik skal de kjente gründernes stiftelse gjøre bilreparasjoner mer klimavennlige
Gjennom en ny modell utviklet av Terravera skal Fremtind kunne kvantifisere CO₂-utslipp ved ulike reparasjonsvalg,
Forsikringsselskapet jobber allerede aktivt med å øke andelen reparasjoner og brukte deler i bilreparasjoner. Nå skal Fremtind samabeide med teknologistiftelsen Terravera, som er startet av gründerne Erik Færevaag, Bjørn Haugland og Paal Runar Larsen. Målet er å legge til rette for mer bærekraftige beslutninger i hele forsikringsbransjen.
– Vi vet at brukte deler i en bilreparasjon har betydelig mindre utslipp enn ved bruk av en ny del. Men vi har manglet tilstrekkelig god data og kunnskap om hele verdikjeden, forteller Mathilde Sørensen, fagansvarlig for bærekraft i forsikringsoppgjør hos Fremtind, i en pressemelding.
Bygger omfattende database
Terrevera jobber hovedsaklig med å skape nye tall på bærekraft, og modellerer nye datasammenhenger som er spesifikke og tilpasset partnerne. Med dette som utgangspunkt, har stiftelsen og Fremtind skapt en konkret metode for å sammenligne CO₂-utslipp knyttet til forskjellige reparasjonsalternativer.
– Vi har prøvd å kartlegge hvordan vi best mulig kan sammenlikne ulike tiltak for bilreparasjon. Hvilken forskjell utgjør det i CO₂-utslipp å reparere en bil med brukte deler sammenlignet med nye deler Ved å sette søkelys på de delene som oftest blir byttet ut, bygger vi opp en omfattende database over utslipp knyttet til ulike typer reparasjoner, forklarer Henriette Strømsvåg, som er Sustainability Modeller hos Terravera.
En ny bransjestandard for bærekraft
Når modellen er ferdig, har Fremtind en ambisjon om å dele den med hele forsikringsbransjen.
– Dette gir oss et solid grunnlag for rapportering og, viktigst av alt, bedre innsikt i hvor tiltakene våre vil ha størst effekt, sier Sørensen.
Strømsvåg legger til:
– Det at Fremtind bidrar med data og deltar på møter underveis, sikrer høy kvalitet i arbeidet og effektiv modellering.