Slik skal taxinæringen ruste seg til Ubers tilbakekomst: Lanserer «ny» app, men noen priskrig blir det ikke
TaxiFix-appen får et koppel av nye funksjoner i forkant av ny taxiregulering, i håp om å ta opp kampen med utfordrerne.
I fjor ble det bestilt over 1,1 millioner taxiturer gjennom Taxifix spredt over hele landet. Nå har appen fra 2013 blitt helt ny med nytt brukervennlig design og nye, smarte funksjoner.
– Det blir enda enklere for kundene å bestille, og taxisentraler over hele landet kan yte raskere og bedre service, sier Espen Thorsen, daglig leder i CenCom, som står bak tjenesten TaxiFix.
Appen har nå 3500 biler i nettverket.
Nei til priskrig
I forbindelse med lanseringen har selskapet evaluert de største og beste taxi-appene i verden for å komme opp med tjenestene som gir størst verdi til kundene. Og for tidligere Uber-kunder er mange av funksjonene godt kjente.
Samkjøring til flyplassen, forhåndsbestilling av flere turer, estimert ankomsttid, favorittsentral, og mulighet til å bestille miljøbil og ringe sjåføren direkte igjennom appen. Dette er bare noen av nyhetene i tjenesten som skal hjelpe taxinæringen å vinne kampen om kundene.
Både Uber og den estiske konkurrenten Bolt (tidligere Taxify) har uttalt at de er klare til å ta opp kampen med den etablerte taxinæringen, når de nye reglene trer i kraft i november. Med de nye funksjonene håper taxinæringen å være rustet til kampen. Men en ting blir som før.
– Pris var et sentralt tema da Uber opererte i Norge. Vil dere kunne konkurrere på pris hvis de kommer tilbake?
– Det som er viktig for oss er å konkurrere på like konkurransevilkår, og det var det strengt talt ikke forrige gang. Vi har ikke tenkt å gå inn i noen priskrig. Vi leverer drosjetjenester av god kvalitet, og våre priser har stått stille siden 2018, sier Gunnar Frogner Dahl, konsernsjef i Oslo Taxi til Shifter.
Ingen sjåfør-rating
Appen gir nå muligheten til å velge ekstratjenester og spesielle behov. For eksempel kan man enkelt bestille taxi og legge til nødvendig barnesete til alle forskjellige aldre. Om ikke bilen allerede har dette i bilen kan det hentes og installeres på vei til kunden.
Andre muligheter vil være å bestille tilrettelagt transport for blinde og svaksynte, velge stille bil (sjåføren prater ikke) eller en premiumbil (en eksklusiv bil uten profilering og taxiskilt). Tilgjengeligheten av disse ekstratjenestene vil variere fra by til by avhengig av hva sentralen tilbyr.
Ved avsluttet tur kan kunden også gi en tilbakemelding på turen i appen til sentralen.
Men Frogner Dahl avviser at dette vil fungere på samme måte som Ubers «rating» av sjåfører og kunder.
– Dette er kun tilbakemeldinger som vil brukes av sentralen.
Frogner Dahl forteller at bestilling gjennom appen skal være trygt og forutsigbart.
– Oslo Taxi verdsetter kvalitet og har strenge krav til og god opplæring av våre sjåfører. Vi er stolte over å få være en del av Taxifix-samarbeidet og gi våre kunder tilgang til det største drosjenettverket i Norge. Taxifix-appen gjør det like enkelt å bestille drosje i Stavanger og Vadsø som det er i Oslo, sier Frogner Dahl.
Samkjøring skal trekke nye flyplass-kunder
En av de nye funksjonene i appen er samkjøring til flyplasser.
– Samkjøring er et praktisk og rimeligere alternativ til transport til og fra flyplassene. Etter omfattende testing i Stavanger siden januar er vi nå klare for å rulle dette fortløpende ut i alle byer der det er ønskelig, forteller Thorsen.
Velger man samkjøring i appen, legger man inn adressen og dato man ønsker å bli hentet og får automatisk opp alle flyavganger fra nærmeste flyplass. Appen vil oppgi fast pris på dette uavhengig av hvor mange som ender opp med å samkjøre, et tidspunkt for henting hjemme og ved et klikk legge dette til direkte inn i kalenderen.
– Vi håper at dette kan bidra til å rekruttere et kundesegment som ikke allerede tar taxi til flyplassen. Det kan være et rimeligere alternativ for de som av forskjellige grunner har behov for å hentes hjemme, men som synes en taxi alene til og fra flyplassen er for kostbart, sier Thorsen.