Anders Hovdenes, Mariann Berstad, Ingrid Pauchon, Sunniva Eikrem Finnøy, Tom F. Lehrmann og Jan Juel Vanberg.

Slik utviklet DNB prestisjeapp i startupfart: Solgte klemmer og fikk seg bestevenner

DNB utviklet bedrifts-appen Puls på et år. Nå hjelper de 18.000 bedrifter å holde orden på økonomien.

Publisert Sist oppdatert

En CFO i lomma, det er det «gründerne» bak bedriftsappen til DNB vil være.

– Vi hører ofte at de store bankene ikke kan jobbe som de små fintech-startupene, men det er akkurat det vi har gjort, forteller leder for DNB Puls, Tom Lehrmann.

Teamet har utviklet en løsning som samler regnskap, kassasystem og bank i samme app, og som ifølge banken skal «ta pulsen på bedriftskundene». Inspirasjonen har de hentet fra arbeidet med DNBs gründersatsning, der banken har hatt egne oppstartsloser for nye gründere og også har vært støttespiller på ulike events.

Første sprint

– Vi så at våre digitale løsninger ikke var gode nok for de minste gründerne. Vi trengte å utvikle et verktøy som skulle hjelpe dem med å fokusere på forretningen samtidig som de hadde bedre oversikt, forklarer han.

DNB Puls startet i utgangspunktet som en rådgivningsapp for små og mellomstore bedrifter, som kan trenge litt ekstra hjelp for å holde styr på økonomien.

– Vi ser at mange småbedrifter går konkurs som følge av dårlig økonomistyring, og det vil vi unngå, forteller Lehrmann.

Ideen vokste frem fra en workshop i Stavanger i 2015 og ble en av DNBs første Google-sprinter, før arbeidet startet i 2017. Samtidig som appen utviklet, bygget de også den nye skybaserte bankplattformen (AWS).

"Bestevennene"

Appen utviklet seg fort til å bli noe større enn bare en samling av gode råd.

– Vi hadde ingen planer om å lansere tjenesten med bank-funksjoner, men fikk beskjed fra «bestevennene» våre, beta-testerne, at vi ikke kunne lansere dette uten at de fikk gjort noe grunnleggende banktjenester. Derfor tok vi inn betalingsgodkjenning.

Og det er disse bestevennene som har vært med på utviklingen. Puls ble lansert i november 2018 som en MVP, og har blitt oppdatert underveis. Kundenes tilbakemeldinger er det som styrer neste oppdatering.

– Nå begynner det å bli vanskelig å la alle være «bestevenner», men vi bruker de innspillene vi får, og har en 100 prosent kundesentrisk utvikling, forklarer Lehrmann.

Da mengden bestevenner ble stor, satte teamet opp en Trello-side, hvor de informerte kundene om de neste oppdateringene, og kundene kunne legge inn sine ønsker.

Teamet har også gått bort fra storbankens oppdateringstempo. Der DNB har systemoppdateringer fire ganger i året, fungerte ikke det for en liten MVP. Siden oppstarten har appen blitt oppdatert over 250 ganger.

Solgte klemmer til de ansatte

Puls-teamet solgte klemmer for å teste løsningen

En av oppdateringene som har kommet i høst, er sanntidstelling av inntekter. Løsningen er koblet opp til kassasystemer som Izettle, og gir små selskaper oversikt over inntektene. Og for å teste at systemet fungerte, solgte teamet klemmer til andre ansatte i DNB.

– Vi solgte vel ikke så mange som vi hadde håpet, men det var en fin test på at systemet fungerte, forteller Lehrmann.

Han legger til at teamet har kjørt flere design-sprinter og fått kjenne på hvordan det er å være en startup.

– Vi har en enorm backlogg på kundeønsker som vi skal utvikle og har ikke helt stoppet opp, men vi har hele tiden gode diskusjoner om hva vi bør prioritere med henhold til hva som er modent og klart for utvikling. Vi har hatt erfaring med å påstarte utvikling av noen løsninger som vi måtte avbryte da tredjeparts APIer ikke var klare for bruk .

Gi slipp

I fremtiden tror teamet at bedriftsgründere vil bruke mobilapper som Puls til å løse de aller fleste daglige gjøremål.

– Et fremtidseksempel kan være at hvis det er varslet sol i morgen, eller en cruisebåt legger til kai, gir appen beskjed, og restuaranteieren kan automatisk be to ekstra servitører komme på jobb.

Lehmann mener det er mulig for andre store selskaper å få til lignende satsninger.

– Men da er det veldig viktig med gi-slipp-ledelse og tillit internt. Agile organisasjoner må kunne løpe raskt og lære av feil. Skal slike satsninger lykkes, må man få lov til å løpe og lære og bli støttet av øvrige interne funksjoner.

I sitt første leveår har appen fått inn 18.000 bedrifter. Men Lehrmann mener de har mange å gå på.

– DNB har over 200 000 bedriftskunder, så sånn sett er 18 000 veldig lite. Men det er ikke nødvendigvis alle som trenger Puls. Vi skal mest av alt være der for de bedriftene som trenger det, sier han.