konkurs
Slutt for Chews digitale kokkekurs for barn
Gründerne har meldt oppbud, men håper fortsatt på et mirakel.
Det er slutt for Chews digitale kokkekurs rettet mot barn etter at gründerne Mano Rashidi og Silje Rosness Dahle meldte oppbud tirsdag denne uken.
Selskapet har kjempet i motbakke siden starten i 2020 med lave salgsinntekter.
Chew hentet i 2022 tre millioner kroner fra blant andre Accelerace, og ved inngangen til 2023 meldte selskapet om satsing i Finland gjennom oppkjøpet av lokale Carrot Kitchen som hadde utviklet en populær app.
Nå er det klart at hele driften legges ned.
Rashidi sier til Shifter at etter et år med betydelige utfordringer og flere forsøk på å øke inntektene gjennom Chews skolesatsning, er det slutt.
– Vi har dessverre kommet til den konklusjonen at det er nødvendig å avslutte prosjektet. Dette er en tung beslutning. Vår visjon har hele tiden vært å sette fokus på barns helse og matvaner – et område som dessverre får altfor lite oppmerksomhet i dagens samfunn.
Det har vært ønsket om å være en pådriver for å endre dette som har gjort at Rashidi og Dahle har holdt ut.
– Selv om interessen har vært stor, har prosessene vært for lange og krevende å møte i den situasjonen vi er i per idag, sier han.
Samtidig øyner gründerne et lite håp.
– Muligheten for å lykkes er fortsatt til stede, dersom vi finner den rette aktøren som kan støtte og videreføre vårt fokus, sier Rashidi.
– Som den evige optimisten jeg er, holder jeg fortsatt håpet oppe om at noe mirakuløst kan skje, og at vår visjon får leve videre. Vi er likevel stolte av det vi har oppnådd og takknemlige for alle de erfaringene og lærdommene vi har samlet gjennom de siste fire årene. Nå ser vi fremover mot nye utfordringer og muligheter. Vi takker alle som har vært med oss på denne reisen.