Julie Ryland, tidligere kommunikasjonsrådgiver i Innovasjon Norge, nå på plass i Gelato.
Julie Ryland, tidligere kommunikasjonsrådgiver i Innovasjon Norge, nå på plass i Gelato.

Slutter i Innovasjon Norge: Skal bygge opp nytt satsingsområde i vekstselskap

Nå vil Julie Ryland dele historien om Gelato med hele verden.

Publisert Sist oppdatert

Julie Ryland startet som kommunikasjonsrådgiver i Innovasjon Norge i 2017. Nå følger hun i eks-kollega Pål T. Næss' fotspor - til det norske vekstselskapet Gelato.

– Jeg stortrivdes i Innovasjon Norge og hadde egentlig ingen tanker om å bytte jobb, men med denne muligheten får jeg sjansen til å bli en del av et miljø jeg lenge har vært fascinert av og er full av beundring for, sier Ryland til Shifter.

Gelato har bygget en plattform som gjør det mulig for internasjonale merkevarer å utvikle og levere skreddersydde produkter, for eksempel plakater og veggkunst.

Selskapets hovedkontor er i Oslo, men de er også på bakken i Stockholm, London, Boston, Moskva, Tokyo, Mumbai, Sao Paolo, Santiago, Shanghai og Tallin.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

GELATO AS

Gelato er en leverandør av trykkeritjenester uten å eie et eneste trykkeri ved å ha bygget opp en plattform som kobler sammen kjøpere av trykkeritjenester med trykkerier over hele verden.

Les mer om selskapet her

FORNEBU

Henrik Müller-Hansen

36-50

  • OP INVEST AS
Se hele selskapsprofilen

– Selskapet har en veldig spennende historie, kultur og visjon som jeg mener har potensial til å bli enda bedre kjent, både nasjonalt og internasjonalt. Jeg tror og håper mange norske bedrifter har mye å lære av dem, sier Ryland - som også i Gelato skal jobbe med kommunikasjon.

– Jeg kommer helt sikker til å møte på mange overraskelser underveis. Jeg går jo fra en stor og strukturert kommunikasjonsavdeling til et selskap der jeg skal bygge opp et nytt satsingsområde. Det er en kontrast som nok både blir utfordrende og veldig spennende, sier hun.

Bytter side

I fjor jobbet Ryland blant annet som prosjektleder for «Innovasjonstalen» som handlet om nettopp vekst, og gradvis vokste ønsket om å oppleve det hele fra selskapenes side.

– Det å jobbe i Innovasjon Norge ga meg muligheten til å bli kjent med mange gründere, bedriftseiere og ansatte som alle jobber for å skape vekst og innovasjon i norsk næringsliv. Det gjorde at jeg kom tett på deres stamina og kreativitet, sier hun og legger til:

– Etter hvert vokste tanken om en gang å oppleve dette fra den andre siden. Jeg tror det bare er sunt å se den veksten fra et annet perspektiv og overføre kompetanse mellom offentlig og privat sektor hvis man har mulighet.

Komplekst landskap

Da Ryland entret dørene til Innovasjon Norge for første gang, var målet å få flere gode gründere med gode idéer. Her har det skjedd mye på bare få år, mener hun.

– Jeg sitter igjen med en følelse av at det nå er mange flere oppstartselskaper i Norge. Vi har en solid base av gode ideer. Utfordringen fremover er å få disse til å vokse, slik at de kan gi arbeidsplasser og vekst til norsk økonomi i fremtiden.

– Hva ser du tilbake på som ekstra spennende?

– Menneskene. Det har vært spennende å få jobbe så tett på gode og inspirerende ledere, medarbeidere og ikke minst kunder, media og samarbeidspartnere, om et så viktig samfunnsoppdrag.

– Hva har vært krevende?

– Å jobbe så tett på endringene i samfunnet og næringslivet krever at man må snu seg raskt rundt og manøvrere i et komplekst landskap med mange ulike interessenter, sier hun og legger til:

– Heldigvis er det akkurat de samme tingene som har gjort jobben i Innovasjon Norge så inspirerende og lærerik, og som ga meg innblikk i den kulturen og selskapet jeg nå er så heldig å ha blitt en del av, sier Ryland.