RESULTAT
Snudde opp ned på forretningsmodellen: Slik gikk det med AR-selskapet Ludenso i fjor
Fjoråret var som varslet tungt for Ludenso, rent finansielt.
Ludenso utvikler en AR-plattform som forvandler fysiske lærebøker til interaktive opplevelser med 3D-modeller, videoer, podkaster og lenker på skjermen.
Oppstartsselskap som ble grunnlagt i 2018 av Eirik Wahlstrøm, Harald Manheim, og Ingrid Skrede, valgte i fjor å snu opp ned på forretningsmodellen, fra å være prosjektbasert til å bli lisensbasert.
Derfor varslet daglig leder Wahlstrøm tidlig at tallene for fjoråret ikke ville bli veldig gode. Nå er fasiten klar.
Årsregnskapet viser at selskapet omsatte for 3,64 millioner kroner i 2022, en nedgang på 36 prosent fra 5,71 millioner kroner i 2021.
Årsresultatet for 2022 endte med et underskudd på 2,92 millioner kroner, betydelig lavere enn det positive 2021-resultatet på 388.474 kroner.
– Neste år tror jeg tallene kommer til å se bra ut, sa Wajøstrøm til Shifter i fjor.
I fjor hentet selskapet 10 millioner kroner i finansiering fra blanrt andre Ferd, samt eksisterende aksjonærer som Kahoot-gründerne Johan Brand og Jamie Brooker, sammen med flere engleinvestorer som Attensi-gründer Anne Lise Waal, Øystein Skiri, Sverre Munck, Vineet Sharma og Sagene Tech Ventures.
Årsregnskapet viser at gründerne og de ansatte fortsatt kontrollerer over 80 prosent av selskapet. Det er imidlertid ukjent hvilke betingelser som gjelder for eventuell konvertering av lån på fem millioner kroner som ble tatt opp i fjor.
På kundelisten har Ludenso imponerende navn som Sage Publications, Cambridge University Press og PG Online.
Sage kjøpte for øvrig et annet norsk edtech-selskap nylig.
Denne saken er generert av ChatGPT og redigert av redaksjonen.