– Jeg er egentlig for sen til en øvelse, men jeg har et par minutter, sier Janove Ottesen i Kaizers Orchestra når Shifter spør om intervju.
Annonse
Han har akkurat blitt intervjuet på scenen under Music Tech Conference Bergen, for fullsatt og lydhør sal. Ottesen fortalte om Kaizers historie og hvordan bandet har jobbet for å bygge sterke relasjoner til fansen.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
Bandet er kjent for å ha en stor og trofast fanskare.
De har 50.000 navn på mailinglisten, som hele tiden venter på siste nytt om bandet sitt.
Annonse
Før comebacket i fjor solgte de ut 80.000 billetter til 56 konserter i fire byer på 14 minutter.
Hemmelig konsert på Vestlandet
Snart skal Ottesen videre til et sted i nærheten av Bergen, for å spille en hemmelig gratiskonsert for femti personer denne onsdagskvelden. Selv liker han å se på fansen som vennene sine og omtrent være på fornavn.
– Alt det vi gjør, gjør vi for vennene våre. Det er viktig å gi. De 50 fikk vite om det i går. Det er såpass få at det går an å ta en øl og prate sammen etter konserten, sier Ottesen.
Annonse
Gjennom å stå på mailinglisten, får man for eksempel gratiskonserter.
Vi har utfordret Ottesen til å liste opp hva som er viktigst for å bygge en sterk relasjon til fans, kunder og brukere.
Annonse
Dette er tips som trolig er like relevante både om du driver et rockeband eller en startup. Tipsene står nederst i saken.
Fra studenter til rockesatsing
Annonse
For å forstå hvordan Kaizers har lyktes med sterk merkevarebygging og sterke relasjoner til fansen, tar vi det fra begynnelsen:
Kaizers Orchestra ble dannet i Bergen i 1997, da medlemmene møttes som musikkstudenter. De første medlemmene kom sammen på en tilfeldig måte uten auditioner, og ingen av dem var spesielt dyktige til å begynne med (ifølge Ottesen). De øvde sammen gjennom hele studietiden og bestemte seg for å satse fullt på bandet etter endt utdanning, med en avtale om å prøve ett år som musikere før de tok vanlige jobber.
Gjennom dedikasjon og hardt arbeid, og med en klar visjon om å bli Norges beste liveband, klarte de å bryte gjennom i 2001-2002. Til tross for at deres musikk ikke var laget for mainstream radio, men heller for liveopptredener, bygde de seg opp en solid fanbase gjennom energiske og unike konserter.
– Vi ble enige om å leve som studenter ett år til og prøve å klare oss med bandet, fortalte Ottesen fra scenen.
Lagde Kaizers-virus
Deres debutalbum ble svært godt mottatt, og de klarte å oppnå samme inntekt som lærere gjennom konsertinntekter.
Bandet ble kjent for sin kreative tilnærming til musikkmarkedsføring, som inkluderte unike lanseringsstrategier og engasjement med fans.
Blant annet lanserte de musikken sin gjennom en app som spredte seg virusaktig blant fansen. De eksperimenterte også med å la fans lage egne versjoner av låter før de offisielle utgivelsene. Dette bidro til å bygge et tett og engasjert fanmiljø.
– Vi ville tease publikum for å se om vi kunne få budskapet ut der, sier Ottesen.
Comeback etter ti år
Bandet tok en pause i 2013 etter å ha avsluttet en trilogi med album. Etter ti år uten å spille sammen, gjorde de comeback med en turné hvor de fokuserte på små, intime konserter fremfor store arenaer.
Dette bidro til å opprettholde deres nære bånd med fansen.
– Vi ønsket å spille mange små konserter i stedet for noen få store, sier Ottesen.
Han mener deres fokus på å lage musikk og opptredener som var ekte og tro mot deres visjon, uten å la seg styre av kommersielle hensyn, har vært en nøkkel til deres suksess. De har klart å beholde sin integritet og kreativitet, noe som har sikret dem en lojal fanbase og anerkjennelse som et av Norges mest respekterte liveband.
Ottesen avslutter på følgende måte:
– Jeg er Kaizers største fan. Jeg elsker det for eksempel når vi slipper ut en ny låt. Jeg synes det er veldig bra.
Noen av de 50.000 på mailinglisten var trolig også i salen. Hørt like etter:
– Jeg er bare så fan av dem. Jeg tror jeg må dra på konserten deres i New York til høsten!
Janove Ottesens tips for å bygge sterke relasjoner med fans og brukere:
Det er viktig at budskapet kommer fra rett sted, at det du formidler er din egen hjertesak. Det må være lidenskap i det du gjør. Det gjør noe med måten du vil møte publikum, fans eller brukere på.
Det handler mye om å gi. Gi, gi og gi. Det står jo til og med i bibelen? Den som gir skal få ti ganger så mye tilbake?
Det er viktig med consistency (konsistent på norsk vil si at noe er varig og sammenhengende). Du kan ikke gjøre det som et prosjekt som går over en høst og ikke noe mer. Det må være over tid og man må tenke langsiktig.
Vær kreativ og lytt til fans og brukere. Gå veien sammen med dem.