På seks år klarte Rolf Risnes og Lars-Petter Windelstad Kjos å få 400 kunder med 200.000 brukere i læringsløsningen Motimate før de solgte til Kahoot i 2021.
Nå er duoen i gang med en ny startup. Selskapet heter We Are Learning og skal levere en SaaS-løsning innen edtech, metaverse og VR.
We Are Learning blir deres syvende selskap de starter opp siden 1998 - alle med et fokus på læring, teknologi og kommunikasjon.
Tidligere har Risnes og Windelstad Kjos vært medgründere av selskaper som blant annet Hyper, Hyper Games, Folka og Motimate.
– Vi hadde ingen plan etter at vi valgte å forlate Motimate og Kahoot på nyåret, og ingen av oss var sikre på om vi var klare for nok en start-up. Men så ble vi sittende å prate, og en ide begynte å ta form, og da gikk det ikke lang tid før vi var i full gang igjen, sier Windelstad Kjos.
Får med seg senior designer fra Inventas, direktør fra Visma og spillstudioet Hyper Games
Risnes og Windelstad Kjos har fått med seg et erfarent team til oppstarten av WeAre. Markus Tallaksen Halvorsen (CDO) kommer sist fra Inventas Design, hvor han blant annet var utleid UX-designer til Motimate.
– Jeg ansatte Markus rett fra studiene når vi drev Hyper. Han var et stort talent den gangen, og jeg har hatt et mål om å få jobbe sammen med Markus igjen. Markus var en viktig årsak til suksessen vi oppnådde med Motimate, og nå var timingen riktig. Vi er utrolig glade for å ha med oss Markus både som Chief Design Officer og medgründer, sier Kjos.
Han har klare ambisjoner med We Are Learning.
– Det å få muligheten til å jobbe med Rolf og Lars-Petter igjen er helt fantastisk. Vi har hatt jevnlig kontakt helt siden jeg sluttet i Hyper gjennom konsulentbistand i Motimate og Kahoot. Da jeg fikk nyss om at noe nytt var på gang, var det en no-brainer å bli med 100%. Jeg ble ikke akkurat mindre gira etter at jeg hørte om det nye konseptet We Are Learning. Det å forme noe fra scratch er utrolig deilig, og ambisjonene for dette er skyhøyt. Vi skal være den mest brukervennlige, innovative og gøyale løsningen i dette segmentet.
Atle Myhrer Knudtzon går inn som selskapets CTO. Knudtzon kommer fra Visma der han har startet opp flere nye produktlinjer innenfor HR-tech, de siste tre årene i rollen som Product Development Director.
– For meg så var det full klaff første gang jeg møtte Rolf og Lars-Petter og vi har holdt dialogen siden. Med Motimate så bygget de en leken og drivende dyktig utviklingsorganisasjon og et produkt med glimt i øyet som gjorde rent bord i sitt segment i Norge. Samme grunnfilosofi ligger til grunn, og vi sikter oss inn på et enda større marked globalt, sier Knudtzon, CTO i We Are Learning.
I tillegg går det norske spillstudioet Hyper Games inn som teknologipartner og investorer. Risnes og Kjos var med å starte Hyper Games i 2012. Selskapet har levert en rekke spillsuksesser som Albert Åberg-serien, Egggs og Mørkredd. Nå jobber selskapet med sin største satsing «Snufkin: Melody of Moominvalley» som lanseres i 2023.
Daglig leder i Hyper Games, Are Sundnes sier dette om den felles satsingen:
– Hyper Games har gjennom årene jobbet med mange kunder som virkelig kunne ha trengt We Are. Mye av vårt arbeid de siste 10 årene har ledet opp til dette produktet, og vi har veldig stor tro på at det er noe mange vil ha nytte av. Det er også en stor glede å få jobbe direkte sammen med denne gjengen som vi kjenner svært godt fra før.
We Are Learning blir en power plug in for eksisterende læringsløsninger
Det finnes veldig mange læringsløsninger i markedet, såkalte Learning Management Systems (LMS) eller Learning Experience Platforms (LXP) . Motimatet er en av disse.
Mange læringsløsninger er gode på sette sammen og distribuere vanlig innhold til ansatte, og gir bedriftene god oversikt over hvem som har gjennomført hvilke kurs. Ett behov som ikke dekkes av LMS i dag, er dialogbasert soft skill trening, eller simulering.
Dette skal We Are Learning forsøke å gjøre noe med. Målet er å gjøre hvem som helst i stand til å lage engasjerende interaktiv læring i 3D. Og dette innholdet kan da benyttes i kundens eksisterende LMS.
We Are ser flere andre relevante områder som bygger på denne grunnteknologien. Selskapet skal benytte det aller siste innen VR, 3D, tekst-til-tale, stemmegjenkjenning og automatisk oversettelse.
– Vi skal ikke bygge en egen LMS, du kan heller kanskje sammenligne WeAre med en power plug in til en hvilken som helst eksisterende læringsplattform. Det betyr at kundene kan beholde sin eksisterende løsning samtidig som de tar i bruk We Are til å skape engasjerende, spillbasert innhold i 3D.
– En vinn-vinn for både plattformleverandøren, kunden og oss slik vi ser det. We Are vil selvfølgelig støttes av både mobil og pc, men vil i tillegg kunne gi en unik opplevelse i VR. For mange organisasjoner vil We Are være deres første møte med Metaverse, uttaler Lars-Petter W. Kjos som er CPO i selskapet.
Planen er å presentere en fungerende prototyp av produktet så snart som mulig.
Hentet penger i et tøft marked
I en emisjon, som ble fulltegnet i slutten av august, har selskapet hentet 5,69 millioner kroner til første fase av satsingen.
De har fått med seg personer og selskaper som kjenner gründerteamet fra før- i tillegg til nye miljøer som har stor tro på at teamet kan klare å bygge en suksess enda en gang.
– Denne gangen har vi samlet en riktig god gjeng som skal være med oss som eiere i byggingen av We Are. Det er jo veldig moro når personer og selskaper som har fulgt oss i mange år ønsker å være med enda en gang på eiersiden. Med denne eierkonstellasjonen så føles det som selskapet ikke bare har nye eiere, men at vi har fått ambassadører og kunnskapsrike mennesker som garantert kommer til å bidra med mye mer enn bare kapital, sier Rolf Risnes.
Blant de nye investorene som teller 23 stykker totalt, er alle i grunderteamet, Erik Borgen som er investeringsdirektør i Kistefoss og investerer egne midler, Laeng AS, Martin Kvernstuen og en del mindre andre.
Risnes forteller at en del er tidligere kundekontakter:
– Noe som er veldig kult. Vi får ikke bare investorer, men også ambassadører.
Interesse hos kundene
Selskapet ble etablert i sommer og lukket emisjonen 25. august.
Men allerede har de første kundene, som selskapet omtaler som alle bedrifter og organisasjoner som har behov for fokus på soft skill trening og som ønsker å lage læringen selv. tatt kontakt.
– Blir dere med dette en konkurrent til selskaper som for eksempel Attensi?
– Det kan godt hende de oppfatter det slik, men det er ikke fokus vårt. Vi tenker globalt fra dag en, sier Risnes.
– Vi er ekstremt ydmyke for den jobben som ligger foran oss. Vi har vært i denne situasjonen flere ganger før. Vi vet at det kun er beinhard jobbing, et produkt som løser kundeutfordringene og god timing i markedet som skaper en suksess. Derfor blir vi superstolte av at flere potensielle kunder har tatt kontakt for å vite mer. I de første fasene er vi helt avhengig av å jobbe tett med kundebehovene. Vi vil trekke inn en håndfull av de til å sitte tett på utviklingen, og etablering av disse samarbeidene vil pågå noen måneder fremover. Vi skal bevege oss raskt og utviklingen av We Are er allerede godt i gang - målet er å lansere i markedet så raskt som mulig.
Nyheter og innsikt rett i epostboksen
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.