Sommerspalten 2023
– Som eier av en oppstartsbedrift så opplever jeg vel ikke at dagens politiske partier jobber på lag med meg
Shifter publiserer daglig et intervju med en ny gründer eller investor gjennom sommerferien. Dagens gjest er AWAN (As We Are Now)-gründeren Annette Miwa Dimmen. Hun forteller om ferieplaner, AI i motebransjen og hva hun synes om dagens regjering i forhold til gründere.
Kan du introdusere deg selv og hva du jobber med i to setninger?
– Jeg er grunnlegger, CEO og designer i AWAN – et DTC klesmerke og 24/7 kleskonsept basert på sirkulære prinsipper. Jeg er også mamma til Leo og Mila.
Hva er din drømmeferie?
– Det kommer litt an på hva jeg har behov for der og da. Som hektisk gründer drømmer jeg oftere om total avslapping i sola enn en aktivitetsferie. Men det aller viktigste med ferie for meg handler ikke så mye om destinasjonen, men mer om å få kvalitetstid med familie, og nok hvile til å lade opp batteriene.
– I år både jobber og ferierer jeg med familien fra en leid villa på Bali en hel måned. Det blir en del utflukter og aktiviteter, men mest strand og basseng. Det er ganske nært en drømmeferie vil jeg si.
Kan du fortelle om noe du har fått til det siste halvåret som du er stolt av?
– Jeg er stolt over at vi har kommet godt i gang med vår pre-seed runde, og at vi har fått en fin flyt i teamet etter nye ansettelser rundt årsskiftet.
– Jeg er også stolt over at AWAN er det første norske klesmerket som lanserer en AI-motekampanje i samarbeid med den tverrfaglige fotografen og designeren Edmond Yang. Formålet med kampanjen er å vise hvordan man kan bruke AI til å jobbe mer bærekraftig, og skape mer inkluderende representasjon i motebransjen.
Hva er den største utfordringen dere står overfor nå?
– Som et startup brand har AWAN skapt en sterk og verdidreven merkevare, en digital salgsplattform for internasjonal vekst, og et fantastisk community av kvinner som «bygger opp» sin hverdagsgarderobe med AWAN-plagg. Men med vekst kommer mer kompleksitet. Et av våre viktigste sirkulære prinsipper er å unngå overproduksjon, og det kommer til å bli viktig for oss å holde fokus på dette etter hvert som vi vokser og utvider vår verdikjede.
– Men den mest nærliggende utfordringen for oss er å få inn nok ekstern kapital til å kunne satse stort, og skalere internasjonalt.
Hvilke politiske partier mener du gjør den beste og verste jobben for nyskapning i næringslivet?
– Som eier av en oppstartsbedrift med store ambisjoner som ønsker å vokse og skape en sirkulær forretningsmodell innen en bransje som ikke er et større norsk satsningsområde, så opplever jeg vel ikke at dagens politiske partier jobber på lag med meg.
Hvor stort/internasjonalt må man tenke i 2023?
– Som gründer er det helt avhengig av hvilke vekstambisjoner man har, for noen virksomheter fungerer det jo helt utmerket med kun Norge som marked. For meg har internasjonal ekspansjon alltid vært en del av planen for AWAN. Noe av det som jeg synes er mest spennende med denne gründerreisen er inspirasjon og læring fra våre internasjonale samarbeid, og gleden av å skape noe som treffer likesinnede over hele verden.
Hva er det beste/verste med å være gründer? Hva gjør du for å takle det?
– Det beste med å være gründer er muligheten for fri utfoldelse av skaperglede, en intens personlig utvikling og menneskene man møter på veien. Når man selv så tydelig står for noe, tiltrekker man seg andre ildsjeler som også lever og ånder for det de jobber med, og det synes jeg er veldig inspirerende og være rundt.
– Det verste er usikkerheten man hele tiden står i, og ensomheten man kan føle på forbundet med høy risiko og store avgjørelser.
– Jeg jobber kontinuerlig med meg selv for å håndtere stressende situasjoner og høyt tempo uten at det går for mye på bekostning av de rundt meg, men det er noe av det vanskeligste å få til – spesielt som (kvinnelig) gründer.
Hva er en bok alle gründere bør lese?
– Jeg har alltid elsket å lese bøker, men med begrenset tid går det mer på podcasts hos meg akkurat nå. For de som er over gjennomsnittet interessert i e-commerce, retail innovasjon og merkevarebygging vil jeg anbefale podcastene Framtidens E-handel med Björn Påhlman Spenger (e-commerce), Scandinavian Mind (retail innovasjon) og Unseen Unknown med Jasmine Bina (går skikkelig i dybden på merkevarebygging)