JoBB-Fritid-balanse
SoMe-ekspert: Ikke noe poeng å poste på LinkedIn i helger og ferier
BI-professor Christoph Lutz har konkrete råd til hvor pålogget du bør være i ferien, men han klarer ikke helt følge dem selv.
Påskeferien består av fem sammenhengende fridager, og for noen ti dager om man følger skoleferien.
Rundt 40 prosent av oss har planlagt å dra på påskeferie i år, viser en undersøkelse fra NHH Reiseliv. 65 prosent av alle som drar på påskeferie, drar på hytten.
Så når vi sitter der i solveggen og spiser appelsin, eller ligger strak på en strand - hvor pålogget bør vi egentlig være? Vi stilte spørsmålet til en ekspert.
Christoph Lutz er professor ved avdeling for Kommunikasjon og kultur ved BI, og har forsket på hvordan vi bruker sosiale medier.
Han gir oss råd om grensesetting - og forklarer lenger ned i saken når det er best å poste på LinkedIn.
– Mitt råd er - sett klare grenser, men ikke bli for ekstrem. For eksempel, i noen ferier kan det være fornuftig å legge igjen laptop hjemme og skru mobilen på fly-modus mesteparten av tiden. Når det gjelder e-post, så kan en ute-av-kontoret-melding signalisere at man ikke er tilgjengelig og skape forståelse for at man ikke kan forvente svar umiddelbart. I ferier kan det også være fornuftig å sette av en begrenset tidsperiode til å sjekke sosiale medier og epost, for eksempel 15 minutter hver dag.
Advarer om teknostress
– Hva kan bli konsekvensene om man ikke logger av i ferier?
– Konsekvensene kan være informasjonsoverbelastning, teknostress og også potensielt psykologiske konsekvenser som frykt for å gå glipp av noe (FOMO, fear of missing out) og usunn komparativ dynamikk som «å, noen andre jobber og har gode prestasjoner, jeg burde også jobbe».
Ved å titte gjennom LinkedIn en vanlig lørdag eller søndag, dukker det gjerne opp mange ferske innlegg, uvisst om dette er forhåndspublisert eller publisert der da midt i søndagsmiddagen.
Det etterlatte inntrykket er at mange er på jobb til alle døgnets tider, syv dager i uken.
Inntekt påvirker LinkedIn-bruk
I sin forskning har Lutz funnet ut det er helt ulike demografiske faktorer som styrer hvordan vi bruker ulike sosiale medier. Mens kjønn og alder påvirker hvordan vi bruker Facebook, er inntekt en påvirker når det gjelder LinkedIn.
Personer med høyere inntekt brukte LinkedIn mer enn de med lavere inntekt, viste studien til Lutz fra Storbritannia.
Lutz forklarer hvorfor mange hele tiden ønsker å være synlige på for eksempel LinkedIn med blant annet følgende:
– Folk bytter jobb oftere og er mindre knyttet til en arbeidsgiver. Dette betyr at «branding» av seg selv har blitt viktigere, der sosiale medier spiller en viktig rolle for at folk skal vise sine prestasjoner og prestasjoner, gjøre seg attraktive på arbeidsmarkedet og vise at det alltid er noe som skjer arbeidsmessig. Dermed føler enkelte behov for å alltid være på, konstant tilgjengelig og dele så mye som mulig, sier Lutz.
Frarår posting i helger og ferier
Men posting på for eksempel LinkedIn i helger og i ferier mener Lutz bare er bortkastet.
– Den beste tiden å poste på LinkedIn for å få engasjement, er på hverdager innenfor kjernearbeidstiden, og definitivt ikke i helger og ferier.
– Hvordan forholder du deg selv til arbeidsrelaterte sosiale medier i ferier?
– Jeg er dessverre ikke det beste eksemplet selv, da jeg ofte sjekker sosiale medier og e-post i ferier eller i helger. Men jeg legger bare ut på sosiale medier på arbeidsdager, og hvis jeg gjør noe aktivt i ferier og helger, så er det å dele eller retweeting, men ikke å legge ut.
Lutz svarer på spørsmålene fra Shifter mens han er på påskeferie i England.