Slush 2023
Spås som neste generasjons enhjørninger på Slush-liste
Ekspertpanelet traff blink da de spådde suksess for Kahoot! og Bolt. Nå er Consigli og Spoor på den samme listen.
Hvert år siden 2008 har Slush-konferansen løftet frem ti lovende startups gjennom «Nordic Showcase», en liste som spår hvilke nordiske oppstartsselskaper som kan bli de neste enhjørningene, verdsatt til én milliard dollar.
I år har de to norske programvareselskapene Consigli og Spoor havnet på listen – som tidligere har pekt ut Bolt, Veriff, og Kahoot!.
Begge selskapene fikk dermed delta i «showcasen» på scenen under konferansen, der de fikk muligheten til å snakke om selskapenes visjon foran et internasjonalt publikum.
– En anerkjennelse
– Det er virkelig gledelig å se at Slush, akkurat som oss, deler troen på at vi er på vei til en fremtidig enhjørning-status, uttrykker Ask Helseth, gründer og CEO i Spoor til Shifter, og legger til:
– Å bli fremhevet på denne måten er en anerkjennelse av det fantastiske arbeidet teamet vårt har gjort, samt bidraget fra våre dedikerte kunder, samarbeidspartnere og investorer gjennom de siste tre årene, sier Helseth.
Spoor utvikler programvare som skal forhindre at fugler blir drept av vindmøller. Helseth understreker også selskapets ambisjon om å oppnå en «isbjørn-status» – en betegnelse definert av Siri Kalvig i Nysnø som beskriver en enhjørning som har spart verden for tusenvis av tonn med karbondioksid.
– Vi har fortsatt mye å bevise, men vi har bygget et fantastisk grunnlag for å sette et godt avtrykk på kloden, sier han.
– Hyggelig overraskelse
Å havne på Slush-listen innebærer også gratis billetter til konferansen. For gründerne i Consigli var dette første gangen de deltok på Slush. Janne Aas-Jakobsen, gründer og daglig leder, forteller at de ble overrasket over å finne seg selv på «Nordic Showcase» Slush-listen.
– Vi aner ikke hvordan de har funnet oss, men fikk allerede beskjed i sommer at vi ville havne på listen. Dette er utrolig gøy, sier hun.
– Hva betyr det for dere?
– Det er utrolig stas. Siden den gikk ut har det vært mye oppmerksomhet. Så målet på Slush nå er å få snakket med flest mulig, svarer Aas-Jakobsen.
Selskapet bygger en datadrevet plattform for eiendomsbransjen.
– Vi har jo enorm tro på dette selskapet, men å få høre det fra noen utenfra at de også har tro og putter oss på en sånn liste er et kjempestort kompliment, sier hun.
Konferansen har vært svært hektisk for de to gründerne som har benyttet muligheten til å treffe flest mulig.
– Vi har snakket med mange VCer egentlig. Vi satt jo «stuck» i møter i hele går. Var vel omtrent 14 investormøter, sier Aas-Jakobsen.