Fra venstre: Stian Iversen, Audun Egenberg, Kjetil Sande, Håvard Strønstad og Kjetil Hetlevik Johansen

Spilte ut konkurrentene i Angel Challenge: Nå sikter SuperClub mot nye mål

Aldri før har selskapene i Angel Challenge hentet mer penger. Selskapet som hentet mest er et brettspill fra Haugesund.

Publisert Sist oppdatert

– Det hele startet med ideen om at det måtte være mulig å lage et fotball-brettspill som var bra. Industrien rundt fotball er veldig moden og utviklet, men det manglet et brettspill som fungerte, sier Audun Egenberg.

Han jobbet i reklamebyrået Tada i hjembyen Haugesund mens han finslipte ideen, og med noen tidlige Superclub-skisser i hendene luftet Egenberg den for sine fotballinteresserte sjefer. Byråleder og partner Kjetil Hetlevik Johansen ble tent med en gang.

Under Tada sine vinger startet prosessen. Både kapital, kompetanse og nettverket til Tada ble tatt i brukt for å sette spillet Superclub til livs.

Nå er selskapet skilt ut som et eget AS som står på egne bein. Første opplag på 4.000 eksemplarer, forsvant raskt. Neste opplag på 12.000 er ikke gründerne redde for vil støve ned på lager. Det har derimot vært litt utfordrende å få leveransen.

Fabrikken i Tyskland, en av verdens ledende aktører for brettspill produksjon, har sprengt kapasitet på grunn av all hjemmesittingen verden som har først til en eksplosjon i brettspillsalget. Noe som igjen førte til at Superclub var utsolgt i nesten et halvt år.

Men med et produkt som har bevist sin plass i markedet, ble selskapet svært godt mottatt under årets Angel Challenge i regi av Startup Norway.

Av totalt 11 millioner som ble investert i totalt 5 selskaper, hentet Superclub 3,6 millioner kroner.

Her spilles spillet.

Eier selv hele næringskjeden

Forretningsmodellen gründerne av Superclub har gått for, skiller seg ut i mengden. Alt av design, produksjon, distribusjon, markedsføring, partnerskap og salg, styrer de selv.

–Vi vil ha nærhet til kundene, bli kjent med dem og utvikle nye produkter etter kundenes ønsker. Setter vi bort alt til eksterne, mister det kvalitet, sier Kjetil Hetlevik Johansen.

Han understreker også at målgruppen ikke nødvendigvis er folk som lever og ånder for brettspill. Det holder at de liker fotball.

–Vi er ikke brettspill med et påklistret fotballtema, men et fotballspill som tilfeldigvis kan spilles på brett. En typisk Superclub-spiller er mer glad i fotball enn i brettspill, og det gir oss en enorm målgruppe og et skyhøyt salgspotensial, sier han.

Ble kontaktet av Arsenal

I tillegg til hovedspillet, består Superclub-universet av utvidelsespakker. En aktør som tidlig tok kontakt og ville være med på moroa i form av sin en utvidelse, var fotballklubben Arsenal FC.

De tok kontakt med Superclub bare to uker ut i lanseringskampanjen på folkefinansieringsplattformen Kickstarter i november 2019.

–Den første offisielt lisensierte Arsenal-utvidelsen er straks ferdig, og sendes ut til kunder i månedsskiftet september/oktober. Å introdusere et “ekte” fotballag som Arsenal og spillerkort med ekte navn og bilder, markerer starten på en helt ny retning i Superclub. Vi kunne ikke hatt en bedre samarbeidspartner enn Arsenal, de har vært utrolig positive og ambisiøse på prosjektets vegne, sier Egenberg.

Ifølge gründerne har de flere storklubber i kikkerten, uten at de kan gi noen detaljer rundt dette — ennå.

–Vi snakker med flere klubber av samme kaliber og også andre ligaer. Det er ikke sikkert det blir så lenge til vi kan melde noen hyggelige nyheter, sier Egenberg.