Podcast: Folk som fikser verdeen

«Sportsbutikkene er trege med å komme inn i bruktmarkedet»

- Folk vil gjerne kjøpe brukt om de kan, sier Nora Helliksen, gründeren bak Barents Outdoor, i den seneste episoden av Shifters bærekraftspodkast.

Nora Helliksen i Barents Outdoor.
Publisert Sist oppdatert

Da Barents Outdoor nylig lanserte konseptet «Ut igjen» i samarbeid med XXL, ble bruktvarene revet bort fra butikkhyllene.

– Forbrukermakta kan bli sterk på dette området, sier Nora Helliksen i den seneste episoden av podkasten «Folk som fikser verden».

Resalg- og reparasjonskonseptet «Ut igjen» er foreløpig tilgjengelig i XXLs varehus på Alnabru i Oslo, men flere andre er i ferd med å komme til. For å øke produktenes levetid og unngå at folk kjøper nytt, sørger Barents Outdoor for reparasjoner og sertifisering av høykvalitets telt, soveposer og ryggsekker for XXL-kunder.

– XXL er vår første store kunde på dette, og nå jobber vi for å gjøre dem i stand til å selge brukte produkter i sine varehus på en god og forsvarlig måte, forteller Nora til podkasten Folk som fikser verden.

Foreløpig jobber de med produkter som har kommet tilbake til varehusene gjennom reklamasjoner eller retur under 100-prosent-fornøyd-garantier. Barents Outdoor får produktene, vasker, rengjør, reparerer, sertifiserer, setter tilstandsgrad og setter ny salgspris. Når XXL får produktene tilbake, er de igjen er klare for salg i butikk.

Ifølge Nora Helliksen kunne 80 prosent av alle reparasjoner av turutstyr vært unngått. Feilene skyldes oftest enten feil materialvalg eller konstruksjonsfeil i produksjon.

– Det er klart det er viktig å redusere mengde produkter som blir laget, men vel så viktig er det å sørge for at feilene er rettet opp neste gang produktet blir produsert, sier hun.

Informasjonssirkelen må altså fungere fra produsent til forbruker og tilbake igjen for at vi skal lykkes med sirkulære forretningsmodeller og gjøre dem lønnsomme. Og lønnsomt har Nora Helliksen all tro på at søm- og reparasjonsmiljøet hun bygger opp på Melhus skal bli.

– Jeg tror at om noen år er vi minst 10 eller 20 ganger så mange som de fire vi er nå. Vi var 70 ansatte på Melhus en gang, vi kan komme opp på samme nivå igjen.

Hør episoden her i nettleseren eller der du ellers hører podkast.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*