Musikk-streaming

Spotify mister markedsandeler

Googles Youtube Music kommer i racerfart.

Spotify-gründer Daniel Ek. Foto: Michael Loccisano/Getty Images for Spotify)
Publisert Sist oppdatert

Ifølge en rapport fra analyseselskapet MIDiA abonnerte 523,9 millioner mennesker på en musikk-streamingtjeneste i andre kvartal 2021. Det er en oppgang på 26,4 prosent fra året før, ifølge TechCrunch.

Spotify er den største med 31 prosent av markedet, men dette er en nedgang fra markedsandelen i 2020 på 33 prosent. I 2019 hadde Spotify 34 prosent av markedet.

Spotify økte antallet abonnenter det siste året med 20 prosent.

Google fyrer på alle sylindrene

Den sterkeste veksten var det Googles Youtube Music som stod for. Fra en relativt beskjeden markedsandel på 8 prosent, økte tjenesten antall abonnenter med 50 prosent, godt hjulpet av at tilbudet er inkludert i et premium-abonnement på reklamefri Youtube video. Youtube Music har også den desidert største katalogen av alle musikktjenestene.

Konkurrentene tilbyr høyere kvalitet

Spotify har i lang tid lovet å tilby streaming med høyere lydkvalitet, såkalt loss-less, men nylig måtte selskapet utsette dette på ubestemt tid. Samtidig har både Amazon Music, med en markedsandel på 13 prosent, og Apple Music, med 15 prosent, begynt å tilby dette. Tidligere «norske» Tidal tilbyr loss-less til 100 kroner i måneden har mindre enn 2 prosent markedsandel.