Det bergensbaserte
fintechselskapet Stacc forteller at mange banker tar kontakt med
dem for å kartlegge hvor de kan bruke kunstig intelligens (KI) for å
effektivisere prosesser. Men daglig leder i Stacc Insight, Ingeborg Faye
Vågsholm, tror ikke at KI kommer til å revolusjonere finansbransjen.
– KI kommer ikke over finansbransjen som en flodbølge, men som små drypp
mange steder. Summen av alle dryppene kommer til å gjøre bransjen mer effektiv.
Vi ser ikke på KI som én ting som skal løse alt, vi ser på det som et verktøy
som kan bidra til å gjøre mange prosesser bedre, sier Faye Vågsholm.
Det bergensbaserte
fintechselskapet Stacc forteller at mange banker tar kontakt med
dem for å kartlegge hvor de kan bruke kunstig intelligens (KI) for å
effektivisere prosesser. Men daglig leder i Stacc Insight, Ingeborg Faye
Vågsholm, tror ikke at KI kommer til å revolusjonere finansbransjen.
– KI kommer ikke over finansbransjen som en flodbølge, men som små drypp
mange steder. Summen av alle dryppene kommer til å gjøre bransjen mer effektiv.
Vi ser ikke på KI som én ting som skal løse alt, vi ser på det som et verktøy
som kan bidra til å gjøre mange prosesser bedre, sier Faye Vågsholm.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
Hun poengterer at banker
har mye data som de ikke alltid er like flinke til å bruke og at KI kan hjelpe
til med det.
Vil bruke KI i
kredittprosesser
Stacc
jobber med å implementere KI i et kredittprogram som bistår bankrådgivere i
personmarkedet, hvor de har inngått partnerskap med danske Monthio og svenske Kreditz.
– Snittet for folks bankforbindelser nå er 2,4 banker. Det vil si at
få banker sitter på all finansiell informasjon om kundene sine. Ved hjelp at
PSD2-regelverket og API-er kan vi samle et mer komplett bilde av kundenes
finansielle situasjon, forklarer Faye Vågsholm.
I tillegg jobber Stacc med
å bruke KI for å gi bankene en bedre oversikt over kundenes faktiske
finansielle situasjon.
– I dag
hentes mye av informasjonen bankene trenger fra tredjeparter, for eksempel samtykkebasert lånesøknad, eiendomsregisteret og kredittscoringsselskaper. Men det er også en del
områder hvor det ikke har vært mulig å hente informasjon, og da benyttes
sjablongverdier eller normtall. Med KI så kan vi for eksempel hente ut
kundens faktiske forbruk de siste 12 månedene slik at bankene kan sammenlikne
normtallene mot denne kundens reale forbruket, forklarer Faye Vågsholm.
– Kan man sette sammen slik data i tråd med personvernhensyn?
– En slik
oversikt kan brukes av rådgiverne for å veilede kundenes personlige
økonomi. Det krever samtykke, men jeg tror mange gjerne ønsker personlige råd og
derfor vil være villig til å gi et slikt samtykke. Kommende EU-lovgivning
knyttet til KI gjør at det vil være begrenset mulighet for å helautomatisere
låneprosesser basert på disse dataene, men vi ser nå først og fremst på hvordan
det kan gjøre rådgivernes arbeid enklere, svarer Faye Vågsholm.
Anbefaler folk å leke med
KI
Selv om Faye Vågsholm ikke
tror KI vil revolusjonere bankbransjen, så påpeker hun at man ikke har oversikt
over potensialet i teknologien.
– Det skjer
så mye nå som teknologien er blitt mer tilgjengelig for et breddepublikum, så
jeg er sikker på at det vil dukke opp stadig nye bruksområder. Jeg
anbefaler folk å leke litt med KI for å se hva teknologien kan og ikke kan
gjøre, sier Faye Vågsholm.
– På hvilken
måte?
– Man kan
for eksempel bruke ChatGPT til å gjøre ting man før ville brukt Google
til. Søk etter verdens beste sjokoladekake, eller be om hjelp til å skrive
en e-post. Det gjør jeg og det funker bra, avslutter Faye Vågsholm.