Startup går i strupen på Clas Ohlson, Jula og Jernia. Sikter på 330 millioner i omsetning innen tre år
Den Halden-baserte utleieren Leid.no ligner mer og mer på et teknologiselskap. Nå setter de opp tempo for å ta en større del av et marked verdt 3 milliarder kroner.
– Per i dag så er det ingen totalleverandør inn mot vårt segment. Det betyr ikke at det ikke kan endre seg, men det er et mulighetsvindu nå!
Det sier gründer av Leid.no, Thommy Tellefsen.
Med en investering på én million kroner fra Simula Innovation og flere nyansettelser, går Tellefsen og medgründer Andreas Bukholm nå «all inn» for å revolusjonere nordmenns forhold til høytrykkspylere og stubbefresere, for å nevne to av de 100+ produktene i utleiekatalogen til Leid.
Det Halden-baserte selskapet startet med utleie av stillas til bedrifter og privatpersoner i 2016. Nå har det sakte, men sikkert utvidet til å leie ut «alt husholdninger trenger for å vedlikeholde og ta vare på hjemmet sitt», forteller Tellefsen.
Satser på selvbetjening
– Nordmenn bruker mye på prosjekter hjemme. I mange garasjer flommer det over av verktøy som brukes sjeldent. I tillegg finnes det produkter som ikke er tilgjengelig for privatpersoner, som takrenne-støvsugere. Målet er at kundene våre sparer penger, og får jobben gjort raskt, enkelt og trygt, sier Tellefsen.
– Hva skiller dere fra for eksempel Hygglo, Cramo, Utleiesenteret, og Finn.no for den salgs skyld?
–Den største forskjellen er at vi er en profesjonell aktør som leier ut til privatpersoner. Vi satser på selvbetjening og er døgnåpne. Våre konkurrenter er enten B2B eller markedsplass for C2C. Ved å lage en digital selvbetjeningsløsning, kan vi både eskalere fort og tilby lavere priser, sier med-gründer Bukholm.
Clas Ohlson den største konkurrenten
Frem til i fjor, var Leid en klassisk SMB-bedrift. De to gründerne gjorde bortimot alt: Kundekontakt, registrering av ut- og innleveringer av utsyr, sendte fakturaer. Møtte kunder til alle døgnets tider.
Alle disse prosessene var enormt tidkrevende. Det var heller ikke skalerbart. Men det ga dyrebar erfaring. Den erfaringen bruker gründerne til å bygge det som de mener ligner mer og mer på et teknologiselskap.
Ambisjonene er store. Fra en omsetning på 3,6 millioner kroner i dag, sikter de seg inn på 20 millioner kroner neste år. Målsetningen for 2023, er en omsetning på 330 millioner kroner.
– Det er basert på veksten vi har hatt så langt. Vi hadde 475 kunder på begynnelsen av 2020. Nå har vi 1.600. Det er over 11 prosent kundevekst i måneden. Hvis vi klarer å beholde den veksten, vil vi klare det, sier Bukholm.
Gründerne forteller at det er aktører som Clas Ohlson, Jernia og Jula som er deres største konkurrenter. Nordmenn handler verktøy og utstyr til hjemmet for rundt tre milliarder kroner årlig.
– Man får kjøpt alt av utstyr i disse butikkene. Det trenger heller ikke være dyrt. Vi må overbevise forbrukerne at det lønner seg å leie, og at det er bra for både lommeboken og miljøet.
– Må slippe manuell håndtering i mest mulig grad
I dag er Leid på MVP-stadiet, med delvis manuelle prosesser for å klare å holde oversikt over hva som er levert ut og levert tilbake.
Fremover skal bedriften få på plass blant annet IoT-enheter for å logge hva som er tatt ut og levert tilbake.
De er avhengig av å lykkes med dette for å nå målene sine.
– Skal dette fungere, må hele businessen gå sømløst. Man må slippe manuell håndtering i mest mulig grad, forklarer nyansatt CTO Håkon Steinbakk.
Han har erfaring fra blant annet Opera, Tandberg Televison og Joymo.
I løpet av 2021 vil Leid åpne to nye «pickup points», i tillegg til de to de har i henholdsvis Halden og Sarpsborg. Det er også planer om en emisjon på tre millioner kroner.
Hva fremtiden bringer for Leid, kan ingen spå. Men det er en ting som er helt sikkert:
– Uansett hvor store vi måtte bli, vil hovedkontoret alltid være i Halden, sier Bukholm.