nytt om navn
Startup henter ny toppsjef fra byggevaregigant
Eirik Grønlie slutter som markedssjef i Maxbo, for å bli daglig leder i Coright.
– Jeg har vært så heldig å få jobbe med en rekke spennende merkevarer og selskaper, på tvers av flere ulike bransjer og næringer, og med det lært litt om hva det er som skal til for å skape vekst under forskjellige og varierende forutsetninger, sier Eirik Grønlie, som går fra jobben som markedsdirektør i Maxbo.
Han har selv kjent på utfordringen Coright løser, går det frem i pressemeldingen fra oppstartsselskapet som har utviklet et digitalt verktøy for håndtering av avtaler, rettigheter og plikter for kreativer og immaterielle eiendeler.
– En markedsdirektør er gjerne bestiller av store reklameoppdrag, profilkampanjer, innholdsproduksjon, eventer og lignende. I alle slike sammenhenger så skapes det et stort antall rettigheter og plikter forbundet med produksjon og bruk av foto, film, musikk, tekster, logo og med flere. Uten et system som Coright blir det utfordrende å holde orden på det som utvikler seg til å bli et stort og komplekst avtaleverk og spesielt det å ha oversikt over gyldighet på enkeltrettigheter med tanke på utløpstid, påpeker han.
Eirik Grønlie identifiserer bevisstgjøring som en kritisk utfordring for Coright:
– Den største utfordringen vi har per i dag er at for få kjenner til Coright og den verdien vi kan være med på å skape.
Dette peker på behovet for økt markedsføringsinnsats og kundekommunikasjon. Han er også klar for å videreutvikle teknologien.
– Det mest åpenbare er utvikling rundt bruk av kunstig intelligens (KI). Vi benytter selvfølgelig KI-basert programvare og teknologi i dag for å utvikle selve løsningen, men det mest spennende er hvordan dette vil påvirke produksjon av bilder, film, tekst og musikk fremover.
– Vi har nå en velfungerende løsning som kundene virker godt fornøyde med, men vi kan ikke hvile på laurbærene... Vi skal styrke vår løsning, men også å tilpasse og forbedre den for å møte de unike behovene og utfordringene i nye markeder.
Han mener det naturlige nå er å se videre til Skandinavia og Storbritannia.
– Vi gjør imidlertid lurt i å lykkes godt i hjemmemarkedet før vi tar steget ut.