transport

Startup teller ferje-passasjerer og starter med automatisert dekksjekk 

Til nå har Counting Hero talt ferjepassasjerer ved hjelp av kamera og programvare. Nå skal selskapet bruke samme teknologi til å kartlegge kvaliteten på lastebil-dekk.  

Teller ferjepassasjerer: Gründer og daglig leder Jone Rasmussen (fra venstre) og dataanalytiker Simen Gad Hasvi i Counting Hero på ferjekaien på Halhjem.
Publisert Sist oppdatert

Oppstartsbedriften Counting Hero i Bergen har utviklet en digital løsning for telling av ferjepassasjerer og har vært en av bedriftene i akseleratoren til Startuplab i Bergen. 

Nå skal kamera- og telle-teknologien også brukes til skanning av lastebildekk. 

Ved ferjekaien på Halhjem i Bjørnafjorden kommune utenfor Bergen har selskapet montert en rekke kameraer. 

Telleteknologien testes ut på ferjen som går mellom Os og Tysnes og på ferjesambandet Hjelmeland-Nesvik i Rogaland. 

Totalt er 18 tellepunkter montert opp og i drift ved de to ferjestrekningene.  

Når du kommer kjørende er det et kamera som tar bilder. En programvare skanner bildet for antall folk. Spesialoptikk og utnyttelse av bilens bevegelse gjør at systemet også får med seg barn i barneseter som sitter bak et sotet vindu. 

Counting Hero

  • Oppstartsselskap fra Bergen, startet i 2019. 
  • Ni ansatte, holder til hos Startuplab Bergen. 
  • Har med blant andre Sprettert, Founders Found (SL), DSD og Peak som investorer. 
  • Har som mål å hente 10-20 millioner kroner i løpet av de neste seks månedene. 
  • Ønsker å styrke den kommersielle kompetansen.
  • Systemer og piloter er i drift - det neste er å få teknologien ut på det internasjonale markedet gjennom riktige kanaler. 

Sladder ansikter 

På tape: Alle biler som skal ta ferjen fra Halhjem til Våge på Tysnes blir fotografert av dette kameraet.

Inne i programvaren blir alle bilder slettet umiddelbart. I tilfeller der bilder tas ut for kvalitetkontroll blir det brukt automatisk sladding av personene som er fotografert. 

Counting Hero har kameraer både i vanlig personbil-høyde og i lastebil-høyde ved innkjøringen til kaien. Ved innkjøringen til ferjen er det også plassert ut kameraer, disse teller antall kjøretøy og kategoriserer kjøretøyene. 

– I dag er det vanlig at denne tellingen gjøres manuelt. Da skal de som jobber på ferjen både notere seg hvor mange personer det er i bilene, samtidig som de får med seg antall og type kjøretøy. Det er en umulig oppgave, sier Jone Rasmussen, gründer og daglig leder i Counting Hero. 

Automatisk dekksjekk 

Dekksjekk: I et pilotprosjekt med Statens vegvesen sjekker skanner Counting Hero nå kvaliteten på lastebildekk. Et kamera for dette er festet på stolpen ved de gamle billettbuene ved Halhjem ferjekai.

Nå er selskapet i gang med et prøveprosjekt i samarbeid med Statens vegvesen når det gjelder automatisert skanning av lastebil-dekk, for å sjekke kvaliteten. 

Et kamera på en stolpe ved de gamle billettbodene på Halhjem tar bilde av dekk. 

Ved hjelp av maskinlæring blir dekket klassifisert som godkjent eller ikke. Dette skal nå leveres direkte til Statens vegvesen sine systemer, slik at de kan stoppe sjåfører som har dårlige dekk. 

– Per i dag kan vi ikke måle mønsterdybden, men det håper vi å kunne gjøre frem i tid, sier Rasmussen.  

Han forteller at utviklingsprosjekter i samarbeid med offentlige aktører har vært viktige for oppstartsbedriften. 

Den første offentlige kunden var Statens vegvesen, der oppstartsselskapet har vært involvert i flere piloter knyttet til ITS-programmet, deriblant dekkskanning-piloten som nå er avsluttet. 

Årsavtale med Finnmark 

De samarbeider også med Finnmark fylkeskommune. Det samarbeidet startet under StartOff-ordningen til Direktoratet for forvaltning og økonomistyring. I 2024 har Finnmark fylkeskommune en årsavtale om leveranse av detaljerte transportdata fra åtte lokasjoner i fylkeskommunen. 

Seniorrådgiver Eirik Selmer i Finnmark fylkeskommune har jobbet tett med Rasmussen og Counting Hero. Han forteller at samarbeidet begynte med en StartOff-utlysning (se fakta). 

– De leverer den tekniske biten som vi ikke har peiling på, sier Selmer. 

– Vi ønsket en ITS-løsning (Intelligente transportsystemer og -tjenester) som kunne gjøre det lettere å telle ulike typer kjøretøy med fokus på næringstransport. Vi fikk ti søkere, derav tre utenlandske. Counting Hero vant konkurransen og utviklet en prototype, som kunne telle 24 ulike kjøretøykategorier. Vi valgte å inngå nye kontrakter med dem for ytterligere å utvikle løsningen. Vi har veldig god erfaring med å jobbe med dem. De leverer den tekniske biten som vi ikke har peiling på, sier Selmer. 

Gjennom samarbeid mellom fylkeskommunen i Finnmark og Counting Hero, ble også Statens vegvesen koblet på. Dette for å samarbeide om datasikkerhet, kamerabruk og tilgang til data fra veikamera langs riksvei. 

– Vi er nå i et FOU-prosjekt. Det omhandler driftsavtale på 12 måneder i 2024. Deretter får vi så se om vi eventuelt vil inngå en driftsavtale over flere år , sier Selmer. 

Tester ulike dekkløsninger

Henrik Nygård Ertzeid i Statens vegvesenet forteller at de nå kjører en pilot der de tester ut ulike løsninger for automatiserte dekkskannere.  

– Dårlige dekk er en ulykkesrisiko, og vi ser dessverre at det gjentagende er tungbiler som kjører seg fast på norske veier på sommerdekk, sier Ertzeid. 

Han forteller at tradisjonelt må Statens vegvesen eller politiet stanse kjøretøyet før det er mulig å avdekke om kjøretøyet er riktig skodd. 

– En dekkskanner av den typen Counting Hero utvikler vil la en datamaskin, styrket av maskinlæring, vurdere samtlige dekk som passerer uten at kjøretøyet må stanses for å kontrolleres, sier Ertzeid. 

Håper på neste vinter 

Han håper løsningen vil være klar for ordinær bruk fra neste vintersesong. 

– Data som samles inn vil da i første omgang benyttes av utekontrollen for å velge ut hvilke kjøretøy som skal kontrolleres. På litt lengre sikt kan vi kanskje også benytte data til å veilede kjøretøy i våre ruteplanleggere og trafikk-apper, så vi kan varsle sjåfør dersom kjøretøyet ikke er skodd for ruten som vurderes, sier Ertzeid. 

Han forteller at aggregerte data, sammenslåtte data for et geografisk område for eksempel, på sikt også kan si noe om tilstanden på dekk rundt om i landet. 

– Dette kan potensielt gi oss nye lærdommer og erfaringer som vi ikke tenker over akkurat i dag, sier Ertzeid. 

La ned to innovasjons-programmer

Både StartOff-ordningen er avsluttet og ITS-pilotprogrammet er nå lagt ned (se fakta). Det bekymrer Rasmussen. 

– Begge deler har vært viktige for at vi har fått anvendt teknologien vår på nye områder. Begge disse prosjektene/programmene har bidratt til økt samarbeid mellom startups og det offentlige, sier Rasmussen. 

– Hva er viktige for gründerbedrifter som dere for å få til godt samarbeid/avtaler med det offentlige? 

– Vi mener AI-teknologi kan bidra til å bygge bedre og mer effektive samfunn. Derfor er det viktig og spennende å samarbeide med offentlige aktører, siden de forvalter infrastruktur og tjenester på vegne av fellesskapet. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

– Tar fryktelig lang tid 

Han deler noen av erfaringene selskapet har hatt med offentlige kunder så langt: 

– Vi har vært heldige og møtt folk som har vært interessert i å finne løsninger, blant annet i Statens Vegvesen og Finnmark fylkeskommune. Men vi opplever også at ting andre steder tar fryktelig lang tid, tid vi som oppstartsselskap egentlig ikke har. Skulle gjerne sett at de offentlige i enda større grad hadde vilje og evne til å satse på samarbeid med oppstartsselskaper i hele løpet fra pilot til produksjon - og uten for lange pauser mellom hver runde. Risikoen er kanskje litt høyere men som gevinst får man en en mye mer robust løsning samtidig som man bidrar til næringsutvikling.

Han håper også noe kan utbedres når det gjelder anbudssystemet. 

– Anbudsssystemet er tungvint, der bør oppdateres og forenkles, slik at det offentlige i mye større grad enn i dag kan bli en partner med nye teknologibedrifter. Legger man ut ting på offentlig anbud når man nødvendigvis ikke de mest relevante tilbyderne i den grad man skal kjøpe noe som enda ikke er utviklet.

StartOff og ITS-pilotprogram

  • StartOff var et program for innovative anskaffelser, hvor offentlige oppdragsgivere fikk utviklet løsninger på sine behov, gjennom en prosess spesialtilpasset oppstartsselskaper. Programmet er nå avsluttet, men denne innovative anskaffelsesmetodikken kan fortsatt benyttes.

StartOff ble lansert i 2020 for å koble innovasjonskraften i oppstartsmarkedet med behov og utfordringer i offentlig sektor. Gjennom et smidig utviklingsløp som gikk over seks måneder, fikk offentlige oppdragsgivere utviklet en minimumsløsning i samarbeid med en innovativ leverandør. Leverandøren ble på sin side kompensert gjennom hele prosessen, og fikk rettighetene til det som ble utviklet.

Programmet var et samarbeid mellom Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ), Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) og Leverandørutviklingsprogrammet (LUP). 

I statsbudsjettet for 2024 besluttet regjeringen å avvikle ordningen, men fire prosjekter vil sluttføres i 2024. I løpet av levetiden til programmet ble 21 prosjekter gjennomført, for både statlige og kommunale offentlige virksomheter. 

Kilde: Direktoratet for forvaltning og økonomistyring

  • ITS står for « Intelligente transportsystemer og -tjenester» og ITS-pilotprogram er Statens vegvesen sin satsing på økt digitalisering innen transport og å utvikle fremtidens mobilitet. 
  •  Vegvesenet har definert tre hovedsatsinger innen digitalisering: Praktisk gjennomføring av ITS-Piloter for å få erfaring med ITS-teknologi (teknologi), innhente erfaring gjennom relevante regulatoriske problemstillinger (regulator) og praktisk pilotering for å få informasjonsgenerering som skal gi erfaring med effektiv datautveksling for samvirkende systemer (databehandling). 
  • Det har totalt vært 34 ulike pilotprosjekter. 
  • Kilde: Statens vegvesen