Selskapet Railway utvikler konsepter og selskaper sammen med etablerte selskaper (startup studio).
Annonse
Da de skulle utvikle et konsept for forsikringsbransjen, tok de kontakt med Gjensidige for å gjøre undersøkelser på hva slags produkt som kunne gi verdi til deres kunder og fikk blant annet tilgang til å snakke med deres ansatte.
– Vi intervjuet mange forsikringskunder i flere måneder og landet til slutt på tre konsepter. Av disse hadde vi mest tro på en midlertidig forsikringsordning, som blant annet forsikrer bilen din for 99 kroner dagen, hvis du låner den ut til en venn, sier Andreas Solbakken, daglig leder i Railway.
Han forteller at de presenterte ideen for Gjensidige og fikk til svar at de ikke hadde så stor tro på den.
Annonse
– Da gikk vi tilbake til skrivebordet og raffinerte ideen, og det ble til noe Gjensidige ville være med å ta videre. Railway tok seg ikke betalt for arbeidet de gjorde, men de etablerte heller ikke en skriftlig avtale for prosessen videre.
Likhetene
Shifter har fått tilgang til dokumentasjon på all skriftlig korrespondanse mellom Railway og Gjensidige, samt presentasjoner/pitcher som har vært presentert for forsikringsselskapet. Begge tjenestenes hovedidé er en tidsbegrenset dagsforsikring av kjøretøy til 99 kroner som enkelt kan administreres mellom individer.
Begge tjenestene som er ute i markedet i dag baserer seg i hovedsak på pitchen til Railway: 99 kroner for dagsforsikring, som kan kjøpes gjennom Vipps og det dekker bileiers egenandel og bonustap dersom uhellet skulle skje. Målet er også det samme: gjøre det enklere å låne bort bilen mellom familie og venner.
Annonse
Uenige om eierskap
Han forteller at de ønsket eierskapsmodell, hvor Railway og Gjensidige satt med 50 prosent eierskap hver etter tre år, og hvor de kunne kjøpe ut selskapet etter tre år.
Annonse
– Det ønsket ikke Gjensidige, de ville ha minst 80 prosent, sier Solbakken.
Railway ønsket ikke å gå med på slike vilkår, forteller Solbakken, som sier at da skal Gjensidige ha sagt: Da må dere forstå at vi har lyst til gjøre dette selv, og da blir vi konkurrenter.
Annonse
Railway etablerte selskapet Share, hvor de blant annet fikk inn NAF på eiersiden og IF som leverandør av forsikringen
– Kort tid etter at vi har lansert, lanserer Gjensidige et identisk produkt med identisk pris: Lettlånt til 99 kroner dagen.
– Det er vel forståelig at Gjensidige gjør dette? En idé som dette kan jo ikke beskyttes fra et selskap som faktisk driver med forsikring?
– Ja, vi visste at det ville komme konkurrenter fra forsikringsbransjen. Vi ønsker egentlig velkommen alt som kan gjøre det enklere å dele, men det er måten det har blitt gjort på som vi reagerer på.
– Hva mener du?
– Gjensidige har blitt nominert til en innovasjonspris for arbeidet, og på sosiale medier skryter de av konseptet og sier at det er akkurat slik Gjensidige skal jobbe med innovasjon.
Han forteller at reagerer på ordbruken i tjenesten deres, at de lanserer nøyaktig samme produkt som de pitchet dem, med identisk pris.
– Videre reagerer vi særlig på at de reklamerer for dette som et bevis på deres innovasjonskraft, hvor de tar utgangspunkt i unik kundeinnsikt. De tar med andre ord eierskap til innsikt som kommer fra det vi har jobbet frem og får det til å fremstå som at de har utviklet dette selv. Det har de ikke.
– Er dere bitre?
– Nei, vi er ikke bitre, og vi frykter ikke konkurransen fra Gjensidige, men vi ønsker at folk skal vite hva som er bakgrunnen.
– Hva slags følelse sitter du igjen med?
– Vi ønsket et samarbeid med Gjensidige. Så gikk ikke det, så ser vi at de kommer med en direkte konkurrent basert på innsikten vi har hentet ut. Jeg får følelsen av det hadde blitt morsommere om vi hadde gjort dette sammen. Som en startup uten store muskler, er det en liten følelse av å være utnyttet også. Men kanskje det er vi som var for naive. Kanskje det er slik det er meningen det skal være, spør Solbakken.
Dette svarer Gjensidige
Kim Wikan Barth er direktør for nyskapning og vekst i Gjensidige. Han har vært personen Railway har forholdt seg til.
Han bekrefter at de har samarbeidet med Railway om å utvikle konseptet gjennom flere iterasjoner og at det endte med at de ikke ble enige om eierskapet, men vil ikke kommentere noe ut over det.
– Det du får anledning til å sitere meg på, er at jeg stiller meg uforstående til denne kritikken. Jeg setter meg gjerne ned med Share for å avklare hva misforståelsen beror på, sier Wikan Barth.
– Vil du ikke svare på kritikken rundt sosiale medier, nominasjon til innovasjonspris og at de føler seg utnyttet i møte med en stor aktør?
– Nei, jeg lar det være med det ene sitatet, sier Wikan Barth.