Serie om fremtidens retail del 2

Stor oversikt: 41 norske startups som former fremtidens retail

Her er selskapene som kan vinne terreng når retail-bransjen står midt i en «perfekt storm».

Fjong-medgründer Sigrun Syverud
Publisert Sist oppdatert

En Shifter-gjennomgang presenterer her 35 relativt ferske startups som satser innen retail og som har hentet ekstern kapital de siste årene. Da har vi utelatt alle som driver innen logistikk og transport og de aller fleste innen markedsføring og salg.

Vi er sikre på at det finnes mange flere innen sjangeren, så tips oss gjerne om du kommer over noen åpenbare mangler på listen.

Vi har delt oversikten inn i grovmaskede kategorier fra teknologi til rene nettbutikker.

En opptelling viser at en tredjedel av selskapene har kvinnelige gründere, og flere av disse har to kvinnelige gründere. Dette er langt over snittet for resten av økosystemet.

Med unntak av av Oda, er omsetningen i de fleste startupene fortsatt nokså beskjeden, selv om det frem til nylig har vært snakk om kraftig vekst.

Et siste fellestrekk er at mange av selskapene som retter seg mot konsumentmarkedet har valgt, frivillig eller ikke, å hente kapital via folkefinansering.

TEKNOLOGI - B2B

Det norske økosystemet for startups har flere gründere som satser på heve effektiviteten i retail med data eller automatisering.

Recognition: Google Analytics for fysiske kjøpesentre

Det seksmannssterke gründerteamet i Recognition, med Michael Svensen som CEO, vil stryke datasatsingene på kjøpesentrene.

Selskapet ble etablert i 2021. På sikt er målet å levere datatjenester til lagre, museum og dagligvarebransjen også.

Selskapet vil bruke datasynteknologi (computer vision) for å identifisere hvordan mennesker kler seg og ter seg. Dette skal da selges tilbake til butikkene som innsikt gjennom en Saas-modell (software as a service)/abonnement.

Recognition ble verdsatt til 53 millioner kroner i sist runde.

Les mer her

Lipscore: Program for kundeomtaler

Henning Frettems Lipscore har holdt det gående siden 2014, og i fjor fikk selskapet frisk kapital og nye kunder i Sverige.

Les mer her

Fygi Technologies: Programvare for selvbetjening til detaljhandelen.

Etablert i 2016 av gründer Espen Lippert. Det Moss-baserte selskapet har utviklet teknologi som gjør det enklere for kundene å skanne varer selv med mobilen. Appen har også en betalingsløsning.

En runde i årsskiftet 2021-2022 verdsatte selskapet til 80 millioner kroner. Omsetningen i 2021 var på 1,5 millioner, mens resultatet før skatt endte på 4,8 millioner i minus.

Les mer her

Skypass: Digital løsning for mer effektive returer innen netthandel

NTNU-studentene Christian Fredrik Nagell-Erichsen og Magnus Skjærpe Midttun traff med sitt andre forsøk da de startet Skypass i 2021. Returer har vært et stort problem for netthandelen. Skypass hjelper nettbutikker i EU med effektiv håndtering av norske returvarer. Løsningen er designet for å unngå kostbar og miljøskadelig eksport av returvarer, som er dagens standard i bransjen. Dette løser Skypass med en digital plattform som gjør det enkelt for nettbutikker å lagre og selge sine returvarer fra et mellomlager i Norge.

Selskapet ble verdsatt til 20 millioner kroner i sin forrige runde.

Les mer her

Reprice: Verktøy for prisoptimalisering for nettbutikker

Sandefjord er i ferd med å bli et sentralt miljø for retail-startups. Anders Åbergs Reprice leverer løsninger som hjelper nettbutikker med å optimalisere prisene sine. Siden oppstarten i 2020 har selskapet opparbeidet seg en solid kundeportefølje med alt fra småbedrifter til store netthandelsgiganter i Norden.

I 2022 omsatte Reprice for 2,6 millioner med 331.000 i minus i resultat før skatt.

To av Norges mest aktive engleinvestorer, Christian Rokseth og Magnus Jepson, er blant eierne.

Debido: Alt-i-ett-verktøy for nettbutikker

Gründer Haakon Schanke Strømsnes startet opp i 2021, men tilgang på Debidos forskjellige administrasjons-løsninger for nettbutikker får man kun ved å stå på venteliste.

Sharefox: Programvare som varehandelen kan benytte til å drive utleie i tillegg til salg

Med bakgrunn fra den norske elbilen Think og et brennende ønske om å fremme mer bærekraftige løsninger, startet Åsgeir Helland Sharefox i 2021 for å gjøre det enklere for etablerte retailere å leie ut ved siden av eksisterende salg.

Selskapet har i det siste begynt å få fotfeste i Sverige.

Les mer her

Pickr: Utvikling og salg av plukketeknologi

Seriegründer med bakgrunn fra Island, Hafrún Hauksdóttir, har siden 2016 utviklet roboter og plukketeknologi som skal bidra til å effektivisere plukking av varer innen netthandel.

Omsetningen i Pickr falt fra 2020 til 2021, men var tilbake på rundt 2,3 millioner i 2022. Selskapet har Christian Rokseth og Magnus Jepson på eiersiden.

I en runde som verdsatte selskapet til 40 millioner kroner i fjor sommer kom Trond Riiber Knutsen og Zaptec-gründer Brage W. Johansen også inn blant eierne.

Retailhub: Plattform som hjelper fysiske butikker på nett

Roger Haugland startet Retailhub i 2018 for å hjelpe de mange butikkene som sliter med å etablere nettbutikk parallelt med vanlig retail-drift.

Med solide nyrekrutteringer og SaaS-investor Thomas Falck og retail-ekspert Pål Wibe på eiersiden har selskapet økt omsetningen de siste årene. I 2021 landet den på 1,75 millioner kroner.

Les mer her

Seen: Personifiserte videoløsninger, som blant annet brukes i den digitale dialogen med kunder

Seen (tidligere PVM House) har siden starten i 2017 hjulpet kundene med å lage over 8 millioner videoer.

I den siste runden kom kjendisinvestorene Petter Stordalen i Strawberry og Jan Haudemann-Andersen i Datum inn i martech-selskapet som ble gründet av Ronald C H Griffin, Øyvind Kvamme-Vik, John Rowley og Anthony Harrison.

I 2021 endte resultatet på minus 11,8 millioner, men omsetningen økte fra 7,6 til 12,3 millioner kroner.

Newcycle: App som skal gi oversikt over kvittering, garantier, reparasjons- og vedlikeholdstjenester og reservedeler for tingene man eier.

Startet av venture-studioet Railway av Andreas Solbakken og Sondre Selbæk i 2022. De erfarne venturebyggerne fikk etter hvert så god tro på prosjektet at de la ned alle andre satsingen for å satse på Newcycle på fulltid.

I 2022 hadde selskapet ingen omsetning og et negativt resultat før skatt på ni millioner kroner.

Nylig kom prominente startup-investorer som Trond Riiber Knutsen og Birger Magnus inn på eiersiden i en runde som verdsatte selskapet til 63 millioner kroner.

Les mer her

Plaace: Finner gode lokasjoner for retail og servering

Selskapet ble stiftet i 2020, og er utviklet av gründerne Tobias Martinsen (CMO), Peder Søholt (CTO) og Snorre Jordheim Myhre (CEO) en tjeneste som systematiserer data om det såkalte bygulvet.

ANNONSE

Produktet omfatter alt fra bevegelsesmønster til informasjon om hva og hvor mye som kjøpes i gitte områder.

Fra 2021 til 2022 økte omsetning til 3,9 millioner kroner. Mens resultat før skatt endte på minus ni millioner.

Selskapet har fått på plass store kunder som Boots, CBRE, NorgesGruppen, Saint-Gobain og Promenaden i år.

Selskapet ble i fjor sommer verdsatt til 86 millioner kroner da blant annet Obos og Blommenholm Industrier kom inn.

Repair Community: Digitale løsninger til merkevarer som vil tilby reparasjon

Ingvill Vasset-Kerob startet i sin tid Repairable som fikser klær. I 2020 startet hun Repair Community sammen med den indiske utvikleren Sheo Kumar etter å ha funnet sammen hos Antler.

Produktet de bygger nå, er basert på oppsettet fra Repairable, men skal være mer tilpasset det som merkevarene etterspør som følge av EUs reguleringer rundt produsentansvar og Right to repair.

Kundene inkluderer Holzweiler, Wooland, BRGN, Swims, Cedrico, Ella og Il.

Vandre: Recommerce for merkevarer

Selskapet ble startet i 2020 av Henriette Wiken Lund og bygger en plattform som skal fasilitere for ulike forretningsmodeller merkevarer ønsker å integrere i sin strategi. Vandre tilbyr en plattform som håndterer recommerce, reparasjoner, returer og reklamasjoner av varer.

I dag har selskapet samarbeid med Db, Kjus, Active Brands og Alfa.

Vandre hentet nylig kapital med folkefinansiering og ble priset til 34,5 millioner kroner.

Les mer her

FINANS - B2B

Kin Group: Kjøper opp lønnsomme nettbutikker og utvikler dem videre.

Startet av Askeladden & Co og Spacemaker-gründer Anders Kvåle i 2020. Selskapet hadde ikke omsetning i 2021, men fikk et resultat på minus 1,4 millioner kroner. Så langt har selskapet kjøpt nettbutikker innen ølbrygging, metalsøkere, hobbygartnere og sør-koreansk sminke.

Selskapet fikk nylig konkurranse fra fondet Ignite Capital bestående av folk fra nettbutikker som Komplett, Jollyroom og Fjellsport.

Diggecard: Lager gavekort-løsninger for retail

Gründerne Arvid Torset, Kristian Stølen og Olav Balandin startet Diggecard.com i 2014. Selskapet omsatte i 2021 for 4,7 millioner kroner og satt igjen med et negativt resultat på 2,3 millioner før skatt.

Selskapet har en SaaS-løsning for partnere og butikker kombinert med en B2B markedsplass. Kundene inkluderer blant annet BodyShop og Ingenico. Diggecard tar i tillegg kundenes gavekort ut for salg på B2B markedet.

I sin forrige kapitalrunde ble selskapet priset til 191 millioner kroner.

Les mer her

NETTHANDEL - B2C

Mange gründere har opprettet nettbutikker som satser i mer og mindre definerte nisjer.

Vivvoe: Nettbutikk for blålysbriller

Nisjebutikken fra de unge Stavanger-gründerne Henrik Syvaldsen og Morten Gilje, som startet innen retail mens de ennå var i tenårene, hentet penger via folkefinansiering til en verdsettelse på rundt 17 millioner kroner.

5,7 millioner kroner i omsetning i 2021 med et resultat før skatt på 409.000 kroner.

Okkult: Designbriller

En annen nisjebutikk er Askeladden-selskapet Okkult som selger designerbriller litt rimeligere enn optikerkjedene. Gründer: Hanna Sofia Caroline Branzén. Etablert: 2020

Har blant andre Nordkronen, Wilhelm Mohn og Pek Invest på eiersiden. Nylig kom også Pål Wibe inn.

Les mer her

Diger: Auksjonsplattform for maskiner og utstyr.

Selskapet ble etablert tilbake i 2016 av den svenske auksjonsgiganten Klaravik, men fortsetter nå på egne ben med innlands-investor Varde på laget.

Les mer her

Tise: Markedsplass for brukte klær og interiør

Eirik Frøyland Rime og Axel Franck Næss startet Tise i 2014. I 2021 omsette selskapet for 42 millioner kroner, en dobling fra året før, med minus 77 millioner i resultat før skatt.

I en kapitalrunde i fjor sommer, da blant andre Nynsø og Ebay Ventures kom inn, ble Tise verdsatt til rundt 860 millioner kroner.

Les mer her

Tørn: Markedsplass for gjenbruk av overskuddsmateriale i byggvarehus.

Tørn ble etablert i 2016 av Anjali Bhatnagar. Nå har selskapet vokst til en omsetning på 18,7 millioner kroner i 2021, med minus 10,3 millioner i resultat før skatt.

Blant investorene finner man blant andre Schibsted Ventures og Oda-gründer Karl Munthe-Kaas.

Les mer her

Villoid: Nettbutikk for klær og mote rettet mot kvinner

Startet av Jeanette Dyhre Kvisvik og Jarle Snertingdalen i 2015. Hentet nylig kapital til en verdsettelse på rundt 175 millioner kroner med ambisjoner om å videreutvikle innen blant annet data og analyse.

Villoid omsatte for 77 millioner i 2021, opp fra 43 millioner i 2020. Resultatet endte på minus tre millioner kroner.

Varner-familien som står bak kjeder som blant annet Cubus, Dressman, Bikbok og Volt er blant investorene.

Les mer her

of North: Nettbutikk for klær og mote

Startet av Camilla Fallico og Marianne Claussen Frostad i 2020. Nettbutikken hentet kapital gjennom folkefinansiering til en pris på 13,4 millioner kroner. I 2022 omsatte selskapet for 2,8 millioner kroner med 750.000 i negativt resultat.

Oda Group: Dagligvarehandel på nett

Oda har siden oppstarten i 2013 med ti gründere, og med Karl Munthe-Kaas som ledene eier, etablert seg som en av de største nettbutikkene i Norden.

I 2021 omsatte dagligvareaktøren for 2,5 milliarder kroner og satt igjen med 300 millioner i negativt resultat før skatt.

Oda hevder selv å ha et av de meste effektive plukkesystemene av alle dagligvare-selskaper på nett. Etter en tøff kapitaljakt, lukket Oda en runde i desember hvor det som var en av landets første enhjørninger måtte tåle å se verdsettelsen kuttet kraftig.

Les mer her

Secundo: Markedsplass for brukte ting

Seriegründer Eirik Broms startet Secundo med Shafi Adan i 2021. Selskapet bygger en datastyrt markedsplass for mange brukte ting, men har vokst mest på sofaer som de henter hos selger, renser og selger videre.

Omsetningen på 490.000 det året ligger nå på en million i måneden.

Sist selskapet hentet penger var prisen 51 millioner kroner.

Les mer her

Bandit: Plattform for felles kjøp av varer

Markuss Rozins står bak Askeladden-selskapet Bandit som nylig lanserte sin shopping-app med korte videosnutter hvor kunder samler seg for å få lavere pris på store kvantum.

Bandit ble etablert i 2022 og har ikke hatt omsetning.

Jan Børge Sagmo, tidligere Bergen Carbon Solutions-gründer som nå er i ZNL Energy, er blant investorene.

Les mer her

QRTD: Plattform for live-shopping

Investor Morten Klein og Klein Gruppen står bak nysatsingen fra 2021 QRTD som skal satse på liveshopping. Selskapet har ingen omsetning, og gikk med 8 millioner i underskudd i 2022.

Selskapet, som ble verdsatt til 220 millioner kroner i en runde i april, har snappet opp flere dataanalytikere fra Oda i det siste.

Slowly.: Leverer månedlig påfyll av bestilte basisvarer til husholdninger.

Gründerteamet består av folk med bakgrunn fra Schibsted, Rema 1000 og Bagatelle. Seriegründer Murshid Ali er blant investorene som har tro på konseptet.

Les mer her

Vulkaza: Markedsplass for 3d-print. Kjøpere kobles med produsenter i «nabolaget ditt»

Gründerne Alf Petter Mossevig og Øyvind Byhring har siden 2020 bygget nisjebutikken til en omsetning på 386.000 kroner i 2021. Med imponerende utholdenhet fikk de nei 57 ganger og «sikkert like mange kalde skuldre» fra investorer før det løsnet.

Seriegründer Jonas Rinde, som nylig kastet seg inn i et nytt sykkelprosjekt, er blant investorene.

Bookis: Markedsplass for brukte bøker

Arne-Morten Willumsen og Lasse Brurok startet markedsplassen for brukte bøker i 2018, og den har siden vokst til en omsetning på 29,8 millioner kroner i 2021. Samtidig har underskuddet økt til 38 millioner kroner. 

Gründerne har vært på kapitaljakt det siste året, og måtte tone ned planer om å hente 100 millioner kroner. 

Schibsted er en stor eier i selskapet.

Les mer her

PRODUKSJON OG NETTHANDEL

Mange av nettbutikkene har integrert inn en større del av verdikjeden, enten gjennom spesialbestillinger eller egenproduksjon.

Mediumtall: Produksjon og salg av klær for høye folk

Gründerne Martin Steffensen og Ola Kristoffer Slaatten Liabø startet i 2019 nisje-nettbutikk da de selv ikke fikk dekket behovet for klær i riktig størrelse for nordiske menn som gjerne er lange og smale.

Selskapet gjennomførte nylig en runde på folkefinansiering til en pris på 67 millioner kroner. Omsetningen i 2021 landet på 12 millioner kroner med et underskudd på rundt millionen.

Les mer her

Flor: Lager og selger arbeidsklær for kvinner

Kristin Lemme og Torgunn Hegland startet også egen klesproduksjon i 2017 etter å ha kommet over et selvopplevd problem: mangel på passende arbeidsklær for kvinner.

Duoen fullførte nettopp folkefinansiering hvor selskapet ble verdsatt til rundt 28 millioner kroner.

Omsetningen i 2021 endte på 4,2 millioner, en liten oppgang fra året før da salget endte på fire millioner. Resultat før skatt i 2021 var minus 854.000.

Les mer her

Dreamknit: Strikkedesign og salg av garn

Etablert i 2020 av NTNU-studentene Marte Stenvaag og Ingrid Volden Smehagen. Gründerne har fått med seg et kobbel av Trondheimsbaserte investorer på sitt strikkeprosjekt.

Startupen er ikke helt klare til å selge garn ennå, men har en klar ambisjon om å tilby dette som en del av nettløsningen hvor brukere kan lage og kjøpe strikkedesign.

Les mer her

Northern Playground: Crowdsourcer klesdesign og selger færre, men «bedre» klær.

Northern Playground gjør ting litt annerledes. Klærne man kjøper her skal være mer bærekraftige ved at det er laget for å vare og man få gratis reparasjoner til evig tid.

Gründer Jo Egil Tobiassens retail-konsept, som startet opp i 2014, ble sist verdsatt til 106 millioner kroner, mens omsetningen i 2021 landet på 18 millioner, opp fra 11,6 året før. Selskapet hadde et lite pluss på bunnlinjen.

Les mer her

Myyk: Salg av interiør og hjemmetekstil

Jonas Einarsson Brusselmans nisjebutikk for sengetøy designet i Norge og produsert i Portugal, ble i en folkefinansieringsrunde i fjor verdsatt til 81 millioner kroner.

Omsetningen i 2021 var på 19 millioner kroner, opp fra 9 året før. Resultat før skatt var en million.

UTLEIE

En sentral del av trenden innen bærekraft handler om å lage færre ting. Da kan utleie være et alternativ. En av pionerene i bransjen, leieting.no ble i 2019 kjøpt opp av Schibsted-eide Hygglo, men felles for de fleste selskapene i denne kategorien er fortsatt lav omsetning. Flere europeiske utleie-startups falt fra under pandemien.

Pinsj: Plattform for utleie av fritidsutstyr

Polfarer Aleksander Gamme startet i 2021 et utleiekonsept for friluftsutstyr. Med seg på eiersiden fikk han Heimstaden-eier og eiendomsmogul Ivar Tollefsen med en mindre eierpost. I 2023 kom Hamar-investor G64 Vekst inn i en runde som verdsatte startupen til 28 millioner kroner.

Les mer her

Stas For Barn: Markedsplass for utleie av barneklær

– Jeg tror det ligger tonnevis av babyklær i boder og skap i de tusen hjem, som bare venter på å bli møllspist, uttalte Stas for barn-investor og NRK-kjendis Selda Ekiz til Shifter i fjor.

Fredrikstad-selskapet som ble startet av Hege Rivedal Ødegaard i 2018 satser på at nybakte foreldre vil leie klær til rasktvoksende unger.

Selskapet ble verdsatt til 11,9 millioner kroner i en runde på folkefinansiering. Den lille startupen fikk en nedgang i omsetningen i 2022 til bare 33.000 kroner som ga et negativt resultat på 248.000 kroner.

ReLI: Utleie av designklær

Stavanger-baserte Reli ble startet av Rebecca Sjølie og Lisa Ribesen i 2020. Tjenesten, som satser på pop-up showrool, hadde ved årsskiftet rundt 100 månedlige kunder, med et mål om 1000 innen julen 2023.

I en runde på folkefinansiering ble selskapet, som omsatte for 83.000 kroner i 2021, verdsatt til 14,8 millioner kroner.

På sikt ønsker selskapet å få på plass tekniske løsninger for 3D-modellering av klær.

En av investorene som gründerne har fått med seg er leder i Klimanettverket Skift og grønn engleinvestor Bjørn Haugland.

Les mer her

Fjong Norge: Utleie av klær

Fjong ble startet av Sigrun Syverud og Marie Ameln i 2016 og har vokst til 25 ansatte. I 2021 omsatte selskapet for 2,5 millioner kroner med et resultat før skatt på minus 4,4 millioner.

Nylig lanserte Fjong i Danmark og inngikk i år en avtale med den danske merkevaregiganten DK Company.

I et innlegg på Shifter fortalte nylig Syverud om hvordan det ikke alltid er rosenrødt å være gründer.

Les mer her

Leid.no: Nettsted for leie av mange ting

Thommy Tellefsen startet Leid AS sammen med Andreas Bukholm i 2016. De fysiske lokasjonene består av ubemannede konteinere, hvor brukere kan hente og levere tilbake det de leier. Det hele administreres via en app.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.