Oppstartsselskapet fra Sandefjord har nylig
gjennomført en svært vellykket emisjon i et utfordrende marked – betydelig over
det opprinnelig planlagte beløpet på 5 til 10 millioner kroner, meldes det i en pressemelding. Pengene kommer fra både eksisterende og nye
investorer, inkludert SpareBank 1 SR-Banks investeringsarm Finstart Nordic AS,
som nå blir en av de største aksjonærene i selskapet.
Annonse
– Vi har en stor og
bred aksjonærbase allerede, og det er ekstra hyggelig at vi nå får med enda
flere som deler vår tro på det store potensialet i å bidra til å øke
konkurransekraft og overlevelsesevne blant tusenvis av små og mellomstore
virksomheter. Ved å levere et system som gir kontroll, sparer tid, og gjør det
praktisk mulig å etterleve stadig økende lovpålagte administrative krav, har vi
som mål at ingen oppgave skal ta mer enn fem minutter i Adminkit, kommenterer
gründer og daglig leder, Pål Reinert Bredvei.
Penger fra banken
Finstart Nordic har
ifølge pressemeldingen valgt å investere i Adminkit på grunn av selskapets posisjonering
ut mot små og mellomstore bedrifter innen personal og HR, avtaleforvaltning og
GDPR-løsninger.
Annonse
«Denne investeringen
åpner opp for strategisk forretningsutvikling, innovasjon og potensielle
partnerskap som kan styrke Adminkits distribusjon og markedsposisjon,» sies
det.
– Adminkit har
utviklet produkter som treffer direkte på de viktigste behovene i SMB-markedet,
og vi ser frem til å bidra til videre vekst i selskapet. Vi ønsker å være
en aktiv eier og ser dette som en mulighet til å integrere Adminkit tett i
konsernets arbeid med strategisk forretningsutvikling og innovasjon. Med vårt
økosystem innen bank, økonomirådgivning og regnskap ser vi store
muligheter for samarbeid og partnerskap som kan skape videre utvikling i de
selskapene vi investerer i, sier administrerende direktør Vidar Aksland i
Finstart Nordic.
Varsler inntektsvekst
Tallene er fortsatt
røde for Adminkit, slik Finansavisen skriver i sin artikkel, ofte ikke
unaturlig for oppstartsselskaper som har vært i en utviklingsfase. Regnskapet for
2023 viser et underskudd på nærmere 15 millioner kroner, uten at inntektene har
gått særlig mye opp.
Annonse
– 2023 var året hvor
vi innførte og testet ulike forretningsmodeller. Det er først i 2024 at vi har
gått i en mer normalisert kommersialiseringfase, med en relativ komplett
produkt portefølje, sier Bredvei i pressemeldingen.
Samtidig ønsker han
ikke å binde seg til et tidspunkt for når det skal tjenes penger.
Annonse
– Det kommer helt an
på hvor mye vi kommer til å gjøre av nyinvestering og blir en løpende vurdering
som ledelsen og styret vil gjøre gjennom 2025. Vi har nå fått oppkapitalisert
oss for å kunne fokusere på neste fase som handler om å bygge ut distribusjonskanalene,
kommersialisering og vekst.
Tre hovedområder
Annonse
Adminkit har nå
fullført utviklingen av sine tre hovedmoduler og går nå inn i en
kommersialiseringsfase. Disse tre modulene dekker personal- og
HR-administrasjon, kontraktsforvaltning og GDPR-etterlevelse.
Det er flere
eksempler på at Adminkit har truffet markedet godt, hevder Pål Reinert Bredvei.
For eksempel er det opprettet over 10.000 arbeidskontrakter gjennom Adminkits
automatiske veiviser med digital signering. Med de nye lovendringene som trådte
i kraft 1. juli, som krever at alle arbeidskontrakter i Norge må oppdateres
innen to år, har Bredvei stor tro på markedet.
– Vi har nå fått på plass de tre hovedområdene
og går nå over fra en produktutviklingsfase til en kommersialiseringsfase.
Markedet er enormt, men vi må ut og gjøre oss bedre kjent og utvide
distribusjonen.
Etablering av
partnerprogram
Adminkit-sjefen
påpeker også at han har respondert på etterspørselen fra eksisterende kunder om
å kunne videreselge selskapets løsninger, og har nå etablert et eget partnerprogram,
ledet av Svein Erik Myhr, som har lang erfaring som partneransvarlig, blant
annet fra HR-systemet CatalystOne Solutions.
– Spesielt innen regnskapsbransjen ser vi at
Adminkit blir en naturlig forlengelse av tjenestene som tilbys av moderne
regnskapshus. Fra bare regnskapstjenester til nå også å kunne tilby tjenester
innen personalforvaltning, økonomi og personvern med bruk av Adminkit som det
digitale verktøyet.
Adminkit har også
utviklet integrasjoner med ERP-systemer, noe som gjør selskapets økosystem enda
mer attraktivt og effektivt for både sluttkunder og regnskapsførere eller andre
tjenesteleverandører.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.