administrasjon

Storbank blir storaksjonær i kjedelig-tech-selskapet som hjelper små og mellomstore

Adminkit henter 15 millioner kroner i ny emisjon, og nå varsler gründer Pål Reinert Bredvei at inntektene er på vei opp.

Teamet i Adminkit vokser seg stadig større.
Publisert Sist oppdatert

Oppstartsselskapet fra Sandefjord har nylig gjennomført en svært vellykket emisjon i et utfordrende marked – betydelig over det opprinnelig planlagte beløpet på 5 til 10 millioner kroner, meldes det i en pressemelding. Pengene kommer fra både eksisterende og nye investorer, inkludert SpareBank 1 SR-Banks investeringsarm Finstart Nordic AS, som nå blir en av de største aksjonærene i selskapet.

– Vi har en stor og bred aksjonærbase allerede, og det er ekstra hyggelig at vi nå får med enda flere som deler vår tro på det store potensialet i å bidra til å øke konkurransekraft og overlevelsesevne blant tusenvis av små og mellomstore virksomheter. Ved å levere et system som gir kontroll, sparer tid, og gjør det praktisk mulig å etterleve stadig økende lovpålagte administrative krav, har vi som mål at ingen oppgave skal ta mer enn fem minutter i Adminkit, kommenterer gründer og daglig leder, Pål Reinert Bredvei.

Penger fra banken

Finstart Nordic har ifølge pressemeldingen valgt å investere i Adminkit på grunn av selskapets posisjonering ut mot små og mellomstore bedrifter innen personal og HR, avtaleforvaltning og GDPR-løsninger.

«Denne investeringen åpner opp for strategisk forretningsutvikling, innovasjon og potensielle partnerskap som kan styrke Adminkits distribusjon og markedsposisjon,» sies det.

– Adminkit har utviklet produkter som treffer direkte på de viktigste behovene i SMB-markedet, og vi ser frem til å bidra til videre vekst i selskapet. Vi ønsker å være en aktiv eier og ser dette som en mulighet til å integrere Adminkit tett i konsernets arbeid med strategisk forretningsutvikling og innovasjon. Med vårt økosystem innen bank, økonomirådgivning og regnskap ser vi store muligheter for samarbeid og partnerskap som kan skape videre utvikling i de selskapene vi investerer i, sier administrerende direktør Vidar Aksland i Finstart Nordic.

Gründerne Jan Bredo Pettersen (fra venstre), Pål Reinert Bredvei og Morten Høyseth i Adminkit.

Varsler inntektsvekst

Tallene er fortsatt røde for Adminkit, slik Finansavisen skriver i sin artikkel, ofte ikke unaturlig for oppstartsselskaper som har vært i en utviklingsfase. Regnskapet for 2023 viser et underskudd på nærmere 15 millioner kroner, uten at inntektene har gått særlig mye opp.

– 2023 var året hvor vi innførte og testet ulike forretningsmodeller. Det er først i 2024 at vi har gått i en mer normalisert kommersialiseringfase, med en relativ komplett produkt portefølje, sier Bredvei i pressemeldingen.

Samtidig ønsker han ikke å binde seg til et tidspunkt for når det skal tjenes penger.

– Det kommer helt an på hvor mye vi kommer til å gjøre av nyinvestering og blir en løpende vurdering som ledelsen og styret vil gjøre gjennom 2025. Vi har nå fått oppkapitalisert oss for å kunne fokusere på neste fase som handler om å bygge ut distribusjonskanalene, kommersialisering og vekst.

Tre hovedområder

Adminkit har nå fullført utviklingen av sine tre hovedmoduler og går nå inn i en kommersialiseringsfase. Disse tre modulene dekker personal- og HR-administrasjon, kontraktsforvaltning og GDPR-etterlevelse.

Det er flere eksempler på at Adminkit har truffet markedet godt, hevder Pål Reinert Bredvei. For eksempel er det opprettet over 10.000 arbeidskontrakter gjennom Adminkits automatiske veiviser med digital signering. Med de nye lovendringene som trådte i kraft 1. juli, som krever at alle arbeidskontrakter i Norge må oppdateres innen to år, har Bredvei stor tro på markedet.

– Vi har nå fått på plass de tre hovedområdene og går nå over fra en produktutviklingsfase til en kommersialiseringsfase. Markedet er enormt, men vi må ut og gjøre oss bedre kjent og utvide distribusjonen.

Adminkit passer på å feire - her for at det er opprettet 10.000 arbeidskontrakter gjennom deres verktøy.

Etablering av partnerprogram

Adminkit-sjefen påpeker også at han har respondert på etterspørselen fra eksisterende kunder om å kunne videreselge selskapets løsninger, og har nå etablert et eget partnerprogram, ledet av Svein Erik Myhr, som har lang erfaring som partneransvarlig, blant annet fra HR-systemet CatalystOne Solutions.

– Spesielt innen regnskapsbransjen ser vi at Adminkit blir en naturlig forlengelse av tjenestene som tilbys av moderne regnskapshus. Fra bare regnskapstjenester til nå også å kunne tilby tjenester innen personalforvaltning, økonomi og personvern med bruk av Adminkit som det digitale verktøyet.

Adminkit har også utviklet integrasjoner med ERP-systemer, noe som gjør selskapets økosystem enda mer attraktivt og effektivt for både sluttkunder og regnskapsførere eller andre tjenesteleverandører.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.