FINTECH
Strise feiret med fullsatt podcast: – Det er jo «The Laundry» som har gjort oss kjent
Podcasten «The Laundry» jubilerer med live-sending foran 250 personer i London. For Strise-sjef og podcast-vert Marit Rødevand har prosjektet vært like deler læring og merkevarebygging.
I januar 2022 gikk den første episoden av teknologiselskapet Strise podcast «The Laundry» på lufta. Onsdag kveld feiret selskapet episode nummer 100 med live-podcast på den legendariske nattklubben Ministry of Sound i London.
Tema for kvelden var funnene i Strise helt ferske rapport «Anti-Money Laundering Megaminds». som baserer seg på over 60 timer med intervjuer med drøyt 80 AML-eksperter i «The Laundry».
Den byr på noen relativt oppsiktsvekkende tall. Blant annet mener rundt 40 prosent av dem som har vært med i Strise-podcastene at sanksjoner ikke virker og hele 70 prosent synes at dagens antihvitvaskingsarbeid er lite effektivt. Samtidig mener like mange at økt bruk av kunstig intelligens og maskinlæring vil kunne gjøre underverker for å forbedre resultatet.
Foran 250 personer satt Strise-sjef Marit Rødevand og diskuterte disse funnene med Mitch Trehan, compliance-ansvarlig i den britiske digitalbanken Allica Bank. Jessica Cath partner i konsulentselskapet Thistle Initiative, som jobber spesifikt med financial crime, og Chloe Cina, internasjonal sanksjonsekspert ved Royal United Services Instiute (RUSI) og tidligere sanksjonsansvarlig i Deutsche Bank.
Global omtale
Hvor viktig har «The Laundry» for å gjøre Strise til det selskapet det er i dag?
– Den har betydd enormt mye. Det er jo The Laundry som har gjort oss kjent som en AML-aktør, forteller Marit Rødevand, da BankShift møter henne et par dager i forkant av jubileumsshowet i London.
Episode 99 er et godt eksempel på hvordan Strise har gått fra en lokal podcast på norsk, til å få global oppmerksomhet. Den aktuelle episoden handlet om hvordan Marit Rødevand og løsningsarkitekt Robin Lycka fikk ChatGPT til å gi detaljerte instrukser om hvordan sanksjonsregelverket i EU kan omgås. Den ble først fanget opp av CNN og så har den spredd seg.
– Etter CNN, endte vi opp i en rekke lokale nyhetskanaler i USA, i den britiske avisen Independent og i går ble vi faktisk omtalt i Uzbekistans største avis. Så den episoden har virkelig gått sin seiersgang, sier Rødevand.
Pandemipivot
Strise begynte som en spinoff fra et forskningprosjekt på NTNU i 2016. Rødevand og medgründerne Sigve Søråsen og Patrick Skjennum ville bruke kunstig intelligens for å strukturere informasjon tilgjengelig på nett, kombinere det med finansiell innsikt og på den veien gi banker bedre informasjon om sine kunder.
Interessen var stor og Strise fikk raskt avtaler med flere banker, blant annet Sparebank 1 SMN og BN Bank, men også de norske folkefinansieringselskapene ble tidlige kunder av Strise. Senere har ytterligere en rekke norske banker utvidet kundelisten.
Mot slutten av 2021 besluttet Rødevand & Co at selskapet skulle gå «all in» på å hjelpe selskaper med AML og KYC. Det var innen disse områdene Strises maskinlæringsmodeller kunne gjøre størst nytte.
Mannen bak podcasten
Samtidig begynte Lars Lunde Birkeland som markedssjef i Strise. Den var han som foreslo at podcast kunne være en smart måte å bygge varemerket til en ukjent aktør på et nytt marked. Målet var å lage spennende, lærerikt, engasjerende og gratis innhold som kunne fenge målgruppen,
– Hvor kom navnet «The Laundry» fra?
– Vår salgsleder Mike Connors hadde startet en intern Slack-kanal som het #laundry, og det synes Lars var et godt navn for podden, forteller Rødevand.
– Hadde du regnet med at dere skulle nå helt til 100 når dere startet?
– Vi har i alle fall lært oss at podcast handler om utholdenhet. Nå vi startet, fikk Lars alle til å love at vi måtte lage podcast hver uke i seks måneder før vi bestemte om vi skulle fortsette, forteller Rødevand, og referer til et prinsipp om podder som kommer fra Harry Stebbings, som står bak podcasten «The Twenty Minute VC».
Ifølge Stebbings er det slik at 90 prosent av alle nye podcasts ikke overlever til episode 10. Av de gjenværende ti prosentene er det bare to som når helt til episode 50.
– Og nå har vi kommet helt til hundre, og har nettopp begynt ... humrer Rødevand.
Lærer noe nytt hver gang
– For Strise har «The Laundry» hatt to funksjoner. Vi har fått utdannet AML-markedet om hvem Strise er, men samtidig har vi lært enormt mye om bransjen vi retter oss til. Å samtale med en ekspert på området hver uke er jo helt fantastisk lærerikt, sier Strise-sjefen.
– Har rollen som programleder påvirket rollen som daglig leder?
– Jeg har fått en veldig respekt for redaksjonelt arbeid, å stadig komme opp med nye ideer og bli klar til deadline. Samtidig føler jeg at podcasten gjør oss mer kreative som selskap. Som programleder må jeg hele tiden «stay on top» av hva som skjer i bransjen, det bidrar til å gjøre meg til en bedre leder, sier Rødevand.
ChatGPT en favoritt
– Hvilken er den kuleste gjesten du har hatt på besøk?
– De siste episodene der vi har bedt ChatGPT om å hjelpe oss med ulike ting har vi fått mye positive tilbakemeldinger på. Og målt i ren PR-verdi er det jo ikke noe som kommer nær episoden der vi fikk hjelp til å omgå sanksjonsregelverket.
– Men jeg vil å også nevne den første podcasten på engelsk. Da var Dan McCrum gjest. Det er Financial Times-journalisten som avslørte den tyske Wirecard-skandalen. Og en episode tidligere i år da vi på en måte sluttet den sirkelen gjennom at Pav Gill, visselblåseren som satte McCrum på sporet, var med i «The Laundry» og snakket om sin nye startup.
I september i fjor ble det kjent at Strise hadde hentet 118 millioner kroner, og fått inn Skype-gründer Niklas Zennströms Atomico Group som ny hovedeier. Pengene skulle brukes til å etablert Strise internasjonalt, i første rekke i Storbritannia.
Det siste året har selskapet bygget opp en britisk avdeling som, etter at en partnerskapsansvarlig nylig ble ansatt, teller fem personer.
Taus om britiske kunder
– I høst har PwC, Storebrand og Fremtid blitt kunder av Strise. Har dere også fått de første britiske kundene?
– I kjent Strise-stil vi du få vite det, når vi er klare for å si noe om det, sier Rødevand med et smil og gjør det klart at BankShift ikke en gang får et hint om det er noen pilotprosjekter i gang.
– Men vi er godt fornøyd utviklingen så langt, legger hun til?
– Hvor lenge skal dere fortsette med The Laundry?
– Det må vi jo fortsette med så lenge vi holder på med Strise. Som podcast fungerer det bare bedre og bedre.
– Hvem er drømmegjesten som ikke har vært der?
– En Head of AML eller Head of Compliance i HSBC, Citibank eller noen av de andre virkelig store bankene. Det hadde vært utrolig kult å få vite mer om hvordan deres hverdag ser ut, hva de jobber med og hva de tenker om utviklingen, sier Rødevand.