helse
Studie peker på effekt for madrassen til helse-startup
Etter en vellykket studie ved Sunnaas Sykehus åpner Tidewave døren for internasjonal ekspansjon.
I en studie gjennomført i samarbeid med Sunnaas Sykehus får Tidewave anerkjennelse for sin smart-madrass som forebygger trykksår hos pasienter.
Nesten én av ti får trykksår, eller liggesår som det gjerne også kalles, mens de er innlagt på sykehus. Slike sår kan oppstå i løpet av bare et par timer dersom pasienter ikke får forebyggende behandling.
I en pressemelding, som omtaler studien, trekker sykehuset frem at utfordringen er å ha nok helsepersonell til å gjøre hyppige stillingsendringer.
– Manuell stillingsendring betyr tunge løft for sykepleiere, ukomfortable stillinger, vridninger og rotasjon av ryggsøylen, og ikke minst forstyrret søvn for pasienten, forklarer overlege Ingebjørg Irgens ved sykehuset.
Sykehuset trekker dermed frem Tidewaves løsning som en effektiv og forebyggende behandling.
Kan bo hjemme lenger
Oppstartsselskapet fra Rogaland har nemlig laget en vendemadrass som kan ta seg av mye av jobben, og dermed avlaste helsepersonell.
«Dette kan avhjelpe situasjonen i helse- og omsorgssektoren hvor det er stramme budsjetter, mangel på helsepersonell og stadig flere eldre i befolkningen», står det i pressemeldingen.
Studien er gjennomført som et samarbeid mellom Sunnaas og Tidewave, som ble startet i 2020. På oppdrag fra Tidewave har sykehuset testet smart-madrassen i en utvprøvingsstudie.
Resultatene viser at Tidewave har en økt trykkfordeling, og reduserer trykket på kroppen.
Overlegen ved sykehuset påpeker i tillegg at Tidewaves løsning kan muliggjøre for flere pasienter som ønsker det, å bo hjemme lenger.
– Vi tror dette prosjektet vil føre til at enda flere tar i bruk vår teknologi fremover slik at rutineoppgaver som stillingsendring blir automatisert for å kunne ta vare på både pasienter og helsearbeidere, sier Lorentzen.
Gjennombrudd i utlandet
Det er noen år siden Shifter skrev om Tidewave som ble startet i 2017. Lorentzen kan fortelle at de siden sist har hatt en jevn vekst, og har solgt rundt 200 smart-madrasser siden oppstart.
Denne høsten har Tidewave jobbet med å etablere seg internasjonalt, og i følge Lorentzen har de nå oppnådd et gjennombrudd ved å få på plass en rekke distribusjonsavtaler utenfor Norge.
Blant annet har de avtaler i Danmark, Finland, Qatar og Singapore. I tillegg jobber de med å få på plass flere andre avtaler.
Lorentzen påpeker selv at studien har bidratt til det internasjonale gjennombruddet.
– Nå forventer vi vekst internasjonalt med flere nye partnere, og vi jobber nå med å finne en riktig investor som kan være med på å ta dette steget med oss.
Selskapet har blitt finansiert med til sammen 39 millioner norske kroner siden oppstart. Tidewave har blant annet mottatt rett over 7,2 millioner kroner i tilskudd og lån av Innovasjon Norge.
I 2018 hentet selskapet 1,4 millioner i en investeringsrunde fra blant annet Ove Nielsen Humantiære Stiftelse. I 2022 hentet de igjen fem millioner.
Fjorårets resultat viser at Tidewave hadde en omsetning på 4,8 millioner kroner, med et negativt resultat før skatt på 8,8 millioner kroner.
Videre forteller han at de håper å lande en større emisjon ved starten av 2024.
– Det er et tøft kapitalmarked om dagen, men vi håper med vår posisjon og at vi nå har gjort de nødvendige investeringene for vekst gjør at vi kommer i mål.