Sportstech

Svensk selskap lager «Onlyfans for idrettsklubber»

Den svenske plattformen er blitt lønnsom, og vokser raskt. 

Adam Stighäll i Forza Club.
Publisert

Det startet som et eksperiment i Forza-konsernet, men har nå blitt et eget selskap, skriver Breakit.

– Om man skal forklare hva det er for noen som er helt utenforstående, kan man si at det er et Onlyfans for idrettsklubber, sier Forza Clubs sin nye administrerende direktør Adam Stighäll til Breakit.

Onlyfans er en plattform der man kan ta betalt for å dele innhold, og plattformen er kjent for å ha brukere som deler lettkledde bilder og nakenbilder. 

Racersjåføren Emil Heyerdahl signerte nettopp med Onlyfans og det skapte debatt. 

På Forza Clubs plattform vil det være mulig for fans å følge sine klubber og få mye informasjon på samme sted. 

Ifølge Stighäll kombinerer plattformen til Forza Club innholdsdeling med digitale tjenester, for eksempel salg av billetter.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Blant de 20 klubbene som bruker plattformen er store navn som Arsenal, Southampton, Galatasaray og Chivas. I Sverige bruker AIK og IFK Göteborg tjenesten.

– AIK, for eksempel, har mer enn 5000 betalende brukere som betaler 89 kroner i måneden, noe som genererer betydelige inntekter for dem i siste instans, sier Stighäll.

Til tross for en omsetningsøkning fra 4,7 til 8,1 millioner kroner i 2023, gikk selskapet fortsatt med underskudd. Likevel har de nylig blitt lønnsomme på månedsbasis.

Ifølge Stighäll er selskapet i en unik posisjon.

– Vi er i en perfekt storm akkurat nå, der klubbene virkelig innser potensialet samtidig som vi ikke har noen ordentlige konkurrenter, sier han.

Saken er skrevet med bruk av AI-verktøy og kvalitetssikret av Shifters redaksjon.