Svensk startup satser på pakkelevering i Norge: Verdsettes til over en milliard
Instabox har lagt store planer for norsk ekspansjon.
Konseptet er pakkelevering i et «smart oppbevaringsskap».
– Til forskjell fra vanlige leveringstjenester tilbyr vi i Instabox levering til pakkeskap samme dag som bestilling, sier daglig leder Alexis Priftis.
Det svenske teknologi- og logistikkselskapet ble etablert i 2015. Nå er de tilgjengelige for 85 prosent av den svenske befolkningen og har inngått partnerskap med over 50 netthandelsaktører, inkludert H&M og IKEA.
I en finansieringsrunde i april ble selskapet verdsatt til over en milliard norske kroner.
– Ekstra kapitaltilførsel gjør det mulig å ha en offensiv og langsiktig vekststrategi. Nå gleder vi oss stort til å etablere oss i det norske og danske markedet, hvor vi kan dra nytte av både eksisterende og nye, lokale partnere for å bygge ut distribusjonen, sier Priftis videre.
Tjenesten blir i første omgang tilgjengelig på Østlandet, blant annet på kjøpesentre i Oslo, Akser, Sarpsborg og Fredrikstad.
Norgessjef i selskapet, Benjamin Dale, har store ambisjoner for videre vekst.
– Innen sommeren vil vi ha over 50 pakkeskap og dekke hele Østlandet fra Elverum i nord, til Skien i vest, Halden i sør, og Kongsvinger i øst, sier han.
– Før året er omme vil vi ha mellom 200 og 300 skap i samme region, så vi totalt dekker to millioner nordmenn, legger han til.