sykkel
Sykkelgründer har tatt på «klatretrøya»: Investorer og kunder ruller inn
Sondre Norland leder et av Norges hurtigst voksende oppstartsselskaper - mye fordi Bikefolder har samarbeidet ekstremt tett med kundene i utviklingen.
«Den beste butikken i Norge», tenkte gründer Sondre Norland for en tid tilbake, «den må Bikefolder samarbeide med». Sykkelentusiaster vil sikkert strides om den faktisk er best, men den smått legendariske sykkelbutikken har iallfall vært «around» siden lenge før både første og andre Birken-feber, først i et lite krypinn ved Rådhusplassen, så i Bogstadveien. Og den har utvilsomt en høy stjerne hos mange som liker å ferdes på to hjul i høy fart.
Riktignok har det vært noen hull i veien for Sykkeldelisk opp gjennom årene, som for eksempel da de i økonomiske vanskeligheter på begynnelsen av 2000-tallet ble kjøpt opp av Anton Sport. Butikken er i dag det stolte flaggskipet for den kjente sportskjedens sykkelsatsing. Og det siste året kunde av oppstartsselskapet Bikefolder.
– Vi har vært gjennom noen systemer. Vår erfaring er at det er helt essensielt at det er noen med sykkelbakgrunn som står bak, sier butikksjef Stephan von der Lippe.
Han er begeistret for det tette samarbeidet med oppstartsselskapet som har laget en plattform for sykkeldata, booking av reparasjoner, service-historikk, påminnelser om rutinemessig vedlikehold, kommunikasjon, forsikring, m.m.
Investorene ruller inn
Samarbeidet med Sykkeldelisk er bare en av mange etappeseire i Sandnes-selskapets «tour» så langt. Sykkeleksperten Sondre Norland fikk tidlig med seg proffsyklist Alexander Kristoff og sykkelprofilen Dag-Otto Lauritzen på eiersiden og i utviklingen. Siden den gang har det gått slag i slag. I tillegg til å lande Anton-og-Intersport-eier-selskapet Sport Holding på kundesiden, som dekker 375 butikker landet rundt, har de nå klart noe mange oppstartsselskaper har slitt med de siste par årene – hente en ny og ganske betydelig runde med kapital.
Bikefolder har fått inn åtte millioner kroner fra private investorer, og får i tillegg mellom fire og fem millioner kroner fra Innovasjon Norge.
Den kjente seriegründeren og engleinvestoren Jonas Rinde har det siste drøye året steppet inn som midlertidig super-CEO i selskapet, for å bidra med sin kompetanse i å bygge globalt orienterte selskaper, og ikke minst å hente kapital. Han er imponert, når han nå har takket for seg igjen som toppsjef.
– For min del er «mission accomplished» når denne runden er i mål. Sondre er så «up to speed» nå, så jeg vil ikke stå i veien for ham lenger. Min investering er i trygge og gode hender når jeg nå har gitt stafettpinnen tilbake, sier Rinde, som opplyser at han følger opp med nye penger i runden.
Kapitalen går blant annet til å styrke programmeringsressursene, ifølge gründer Sondre Norland.
– Nå har vi fått et kjempegodt utvikler-team som gjør at vi løper enda fortere, sier han.
Nesten all utvikling er flyttet fra India og hjem til Sandnes i Norge – noe som har lettet administrasjonen av teamet.
Sykkelbutikk med i utviklingen
Som en som har drevet sin egen sykkelbutikk i Sandnes og konkurrert på terrengsykkel, har Sondre Norland hele tiden visst mye om utfordringer i bransjen, men han har også vært ekstremt opptatt av hva kundene vil ha.
Sykkeldelisk har ikke vært en hvilken som helst kunde i så måte. Butikksjef Stephan von der Lippe og teamet har nemlig jobbet tett med Bikefolder, og gitt en lang rekke tilbakemeldinger på produktet underveis. Slik har de hjulpet oppstartsselskapet, med å luke vekk bøgs og barnesykdommer.
Butikksjefen har satt stor pris på å være med i utviklingen av programvaren, og forteller at de blant annet har bidratt med å forenkle prosessene i applikasjonen - færre klikk og mer gjennomført.
– I tilleg tar de jo telefonen døgnet rundt om det skulle være noe, og vi ser at de gjør noe med innspillene vi kommer med.
Nyvinningene
I motsetning til i bil-industrien har sykler og vedlikehold av disse vært et salig kaos å administrere. Det er vanskelig å vite hvilke slitedeler som er skiftet når en ny kunde vil ha hjelp med sin sykkel. Med Bikefolder kan butikkene foreslå jevnlig service i perioder der det er mindre pågang utenfor høysesongene. Det er også en fordel at kundene selv kan booke tid på nett
– Vi har fått mye bedre kontroll. Det er lettere å styre i forhold til kapasitet, og så sparer vi mye tid når vi slipper å ta alle telefonene, sier Stephan von der Lippe hos Sykkeldelisk.
Den siste nyskapningen i samarbeidet er lakkerte QR-koder på rammene til Anton Sports eget sykkelmerke, Gekko, fra fabrikk. Syklene blir slik en del av Bikefolders sykkel-reparasjon-plattform helt fra produksjonen av, en «digital tvilling» med all nyttig data, til glede for både kjøpere og verkstedene i tiden fremover.
På andre sykler må det inntil videre festes et eget klistremerke med QR-koden som leder inn til en egen profil på Bikefolder.
Detektiv-arbeid
Sammen med kundene har de også testet seg frem til prisingen av produktet det siste året, og Norland mener de nå treffer godt. Butikkene får programvaren gratis, men Bikefolder tar 15 kroner i betaling per reparerte sykkel via systemet.
Bikefolder har også jobbet intenst med å utvide sin database til å gjelde også eksisterende sykler, ikke bare nye, slik at disse ligger inne når kunden kommer til verkstedet.
Her har de skaffet til veie historiske data. Dette har blant annet inkludert å mate inn kinesiskspråklige regneark med data over sykler importert til Norge.
– Dette er et krevende detektivarbeid som har krevd både AI og mye oversetting, men det gir ekstremt mye verdi for kundene. Nå finnes det et sykkelkort på den gamle sykkelen allerede, så da kan vi bare skrive inn rammenummeret for å få opp all data, forklarer Sondre Norland.
– Jeg har alltid hatt god selvtillit og god tro, men nå signerer vi en avtale med en global aktør. Så den målsetningen vi hadde om at vi skulle ha 100 millioner sykler i løpet av 2030, det tror vi virkelig på.
Nå er tre nye land klare for lanseringer.
– Jeg er sikker på at vi har truffet godt på produktet, og så har vi fintunet det som har med «go to market» å gjøre.