Mobilitet
Sykkelgründer skal femdoble inntektene i 2022: Henter inn profiler fra Urban Sharing og Finstart Nordic
Kari Anne Solfjeld Eid og Whee runder en million kroner i omsetning før første år har gått, og bytter ut seg selv som toppsjef.
Sykkelabonnementstjenesten Whee gikk ut av 2021 med over 140 kunder og over 1,2 millioner kroner i omsetning i sitt første driftsår. Gründer Kari Anne Solfjeld Eid har planene klare for året som kommer.
– Vi har bevist product-market fit og høy etterspørsel i markedet. I året som kommer skal vi doble antall lokasjoner, triple flåten og ta femgangeren på inntektene, skriver sykkelgründeren i en melding til Shifter.
Nye roller
I fjor fortalte Shifter hvordan selskapet som leier ut og vedlikeholder elektriske lastesykler har hatt rakettvekst i sine første måneder. Nå ansetter Whee Luis Aldana som COO og Cathrine Movold som CEO, samtidig som Solfjeld Eid selv går over i en rolle som CPO.
– Vi fyller nå to strategisk viktige roller i teamet. Å hente personer med reell kompetanse på operations og ledelse er helt avgjørende for å lykkes med dette og nå de ambisiøse målene våre, sier hun.
At hun selv trår til side for en ny toppleder, tar hun med knusende ro.
– Sånne titler er jo helt fjerne, spesielt når vi fortsatt er små, og man har mange ansvarsområder, svarer gründeren, på spørsmål om hva rolleskiftet betyr.
Latinamerikansk mobilitetsekspert
Mikromobilitetseksperten Luis Aldana kommer fra stillingen som General Manager i Surve Mobility. Han ble tidligere headhuntet til Urban Sharing og har vært med å bygge en av Latin-Amerikas største tjenester for mikromobilitet i Guadalajara, Mexico.
– Allerede fra første møte var det full klaff mellom Luis og oss. Han er superkvalifisert, har et godt rykte og solid nettverk i bransjen, og sist, men ikke minst - er han en utrolig fin fyr og brenner for det samme som oss.
Hun viser til at majoriteten av alle bilreiser er under 5 km, særlig for forbrukere som bor urbant, og at en sykkel med lastekapasitet kan bidra til mer bærekraftige byer.
– Helt siden jeg først hørte om Whee har jeg vært overbevist om at teamet har funnet en unik inngang i mikromobilitet som jeg tror på og ønsker å være en del av, sier Luis Aldana, og fortsetter:
– Ved å tilby lastesykler til en overkommelig månedlig pris og med all service inkludert, gjør Whee overgangen til el-lastesykkel enklere for alle. Jeg er overbevist om at tjenesten kan skalere internasjonalt og skal gjøre mitt for at vi skal lykkes.
Lederskiftet
Den nye toppsjefen Cathrine Movold har bakgrunn som CPO i Finstart Nordic og CXO i Making Waves (NoA Ignite) og har vært en del av Whee!-teamet som styreleder og rådgiver siden høsten 2020.
– Cathrine er en strategisk tenker og en hands-on leder som sørger for at vi drar i samme retning og gjør de riktige prioriteringene. Vi utfyller hverandre veldig godt, og med Cathrine på fulltid som CEO får vi ansvar for det vi begge er best til, og jeg kan konsentrere meg om innovasjon, tjenesteutvikling og brukeropplevelse, sier Solfjeld Eid.
Fra før inkluderer teamet HW- og industridesignspesialist Anders Hansen, tidligere «Hardware Design Lead» i Urban Sharing, og utvikler og Antler-alumni Ryszard Rzepa, samt mekanikerne TimTim Halvorsen og Artie Austys.
– Vi får hendene fulle fra første dag. Stadig flere velger å sykle hele året, også på vinterføre. Er du først vant til å bruke elsykkel, er det en overlegen opplevelse som det er tungvint å måtte velge bort. Det gjør at mange trosser været for å komme raskt frem. Vi har hatt noen dager stengt i ferien, men merker nå at pågangen på våre tjenester er stor. Vi har også mottatt nye sykler som skal ut til kunder på nyåret.
Ny Whee
Nå i januar åpner de også Whee-lokasjon nummer to, med verksted, kontor og showroom i en gammel butikk på Sandaker.
– Plasseringen og lokalene er perfekte for oss. Bydel Sagene har mange småbarnsfamilier, vi har allerede flere kunder bosatt i området og Nordlandsgata ligger rett ved en av de viktige sykkelårene nord-sør i byen. Vi gleder oss enormt til å åpne ny filial og til å gi folk lenger nord og vest i byen kortere vei til tjenestene våre, avslutter Solfjeld Eid.