kunstig intelligens

Taper penger på ChatGPT Pro-abonnement

Toppsjef Sam Altman sier selskapet undervurderte hvor mye tjenesten ville bli brukt.

OpenAI-sjef, Sam Altman.
Publisert

OpenAI, selskapet bak den populære chatboten ChatGPT, går med tap på sitt dyreste abonnement ChatGPT Pro, ifølge selskapets administrerende direktør Sam Altman, skriver TechCrunch.

– Jeg valgte prisen selv, og trodde vi ville tjene noen penger, skriver Altman i en serie innlegg på X.

ChatGPT Pro, som ble lansert i slutten av fjoråret, koster 200 dollar i måneden. Abonnementet gir tilgang til en forbedret AI-modell for avanserte oppgaver og fjerner begrensninger på flere andre verktøy fra OpenAI, som Sora videogenerator.

Til tross for den høye prisen, bruker kundene tjenesten mer enn forventet, noe som fører til tap for selskapet.

OpenAI er ikke lønnsomt, selv om de har hentet inn rundt 20 milliarder dollar siden oppstarten. Selskapet forventer et tap på rundt 5 milliarder dollar på en omsetning på 3,7 milliarder dollar i fjor.

Utgifter til ansatte, kontorleie og AI-treningsinfrastruktur tynger økonomien. ChatGPT alene kostet på et tidspunkt OpenAI anslagsvis 700 000 dollar per dag å drifte.

For å nå lønnsomhet vurderer OpenAI å øke prisene på sine ulike abonnementstjenester. Selskapet har optimistiske planer om å nå en omsetning på 100 milliarder dollar i 2029.

Saken er skrevet med kunstig intelligens og kvalitetssikret av Shifters redaksjon.