Musikktech
Tech-gründer skal hjelpe artister: AI kan bestemme hvor konsertene skal spilles
Ved hjelp av musikkdata og AI-modeller, skal verktøyet Nexro hjelpe artistene og managerne til å styrke karrieren.
– Basert på dataene vi samler inn fra blant annet strømmeplattformer og sosiale medier, kan vi for eksempel foreslå hvor artisten bør holde konserter, sier Lana Pozniakova, gründer og daglig leder i Nexro.
Pozniakova flyttet fra Kyiv i Ukraina til Bergen da hun begynte å studere ved Norges Handelshøyskole i 2019. Etter det har hun blant annet jobbet med utvikling av kurs for Vestlandets innovasjonsselskap og i Norway Fintech Festival.
Fra mai 2023 har hun satset fulltid i oppstartsselskapet Nexro.
– Jeg har alltid hatt lyst til å starte noe eget.
Hun forteller at hele familien er entreprenører og at det går langt tilbake. Hennes tipptippoldefar reiste til Svartehavet, utvant salt fra sjøen der og solgte dette i innlandet.
Selv valgte hun å satse i musikalsk retning.
– Jeg er veldig interessert i musikk og fikk kjennskap til at dette var et behov for artister og managere gjennom masteroppgaven min, sier Pozniakova.
Finans og musikk
I masteroppgaven i forretningsutvikling og finans ved NHH så hun nærmere på såkalte royalities innen musikkindustrien, altså betaling for rettighetshavere av musikk. Hun snakket da med en rekke artister og managere - og fikk innblikk i et udekket behov når det gjaldt data og karrierevalg.
Nå har hun utviklet en programvare som henter inn data fra streamingplattformer, sosiale medier og rundt 30.000 radiostasjoner i hele verden.
– Vi har laget tre AI-modeller som vi kjører disse dataene gjennom. Da finner vi ut hva som er viktig for den enkelte artist og vi simulerer ulike karrieremuligheter fremover. Ut i fra det kan managere og artister ta videre valg, forteller Pozniakova.
Hun forteller at musikkmanagerne gjerne må bruke excel og selv hente inn data fra ulike kildier om de skal få den samme oversikten.
– Å skulle hente inn alle denne informasjonen manuelt ville tatt veldig lang tid, sier Pozniakova.
Antler og Buzz
I fjor gikk Antler inn med 1,5 millioner kroner. Nå har Buzzfond, investeringsselskapet for musikkbransjen i Bergen, kommet inn på eiersiden.
Nexro er midt i en finansieringsrunde der målet er fem millioner kroner.
Selskapet har et mål om 100.000 euro i gjentakende årlige inntekter innen mars 2025, altså inntekter fra abonnement.
Per nå er det fem ansatte i selskapet. Det er to i Bergen, én i Grimstad og to i Oslo. Selskapet har også fem «interns».
– Hvem er de største konkurrentene deres?
– De største konkurrentene er data-plattformer som Viberate eller SoundCharts, men til forskjell fra våre konkurrenter forteller vi hva kundene bør gjøre, vi leverer data som kundene kan handle på. Det er hva som skiller oss fra konkurrentene og er vår viktigste fordel.
Plattformen er i dag kun åpen for pilotkunder, men vil lansere plattformen for alle potensielle kunder nærmere sommeren.
– De siste kundene vi har fått inn nå er manager-selskapet WeManage og deres artist Debbi Dawson, som er lokalisert i Los Angeles.