Produksjon av norske elbil-ladere har i stor grad vært lokalisert på samme adresse i Stavanger. Børsnoterte Zaptec, kriserammede Easee, og nykommeren Amina har tidvis sittet vegg i vegg.
Annonse
Nå melder en ny aktør seg på, men denne gangen fra Trøndelag. Tidligere Tesla-ansatte Torben Aune forlot i 2021 sin faste jobb for å bygge eget selskap basert på idéen om en portabel lader som kan fraktes mellom hjemmet og hytta, for eksempel.
– Jeg så noen problemstillinger innen elbil-lading i min gamle jobb. Da begynte jeg å lage noen prototyper, og fikk med meg folk fra NTNU, og så noen flere fra Tesla, forteller han.
Resultatet ble altså Enua (gründer Aunes etternavn baklengs), som formelt ble stiftet i 2019.
Annonse
Nå har selskapet gjennomført sin første store investorrunde, og gjør seg klar for å pushe tusenvis av nye elbil-ladere ut i markedet innen året er omme.
I fjor hentet Enua fem millioner kroner fra et knippe lokale investorer, og Innovasjon Norge har stilt opp med tilskudd, lån og garantier i flere omganger.
Annonse
I den nye emisjonen lader selskapet opp med 32,5 millioner kroner. Inn på eiersiden kommer den trønderske industribedriften Norbit, som hittil har satt sammen laderne for Enua, samt investeringsmiljøene Proventure og Sarsia.
– De har stor kompetanse, og en god portefølje. Sarsia har allerede ladesystem og strøm (Movel og Elekt, journ.anm.), så de har litt kunnskap innenfor sektoren. Proventure kan mye om komponenter og bedriftsutvikling.
Annonse
– Og så er to av dem trøndere, sier Aune, med henvisning til Proventure og Norbit.
Partene vil ikke kommentere detaljene i transaksjonen, men ifølge mn24 kontrollerer investortrioen nå 49,5 prosent av aksjene. I så fall ble selskapet priset til drøyt 65,6 millioner kroner etter penger.
Annonse
Løpet for videre finansiering av selskapet er ikke avklart, og Aune holder døren åpen for flere ruter, inkludert vekst gjennom venture.
7000 forhåndssolgt
I dag har Enua 10 ansatte, hovedsakelig utviklere. Med frisk finansiering på plass, skal flere ressurser inn på markedsføring, logistikk og salg.
Enua har forhåndssolgt 7000 ladere, og disse skal leveres innen utgangen av året. Neste år skal antallet ladere ut i markedet økes med 30.000, anslår Aune.
Rent praktisk fungerer disse ved at det monteres en koblingsboks på veggen, som ladeboksene enkelt kan klikkes av og på. Funksjonen er hendig for hyttefolk, eller for lading inne om vinteren og ute om sommeren, forklarer gründeren. Han mener også at dette kan være et sterkt salgsargument i andre markeder.
– Det er mange muligheter for borettslag, for eksempel, der de kan bygge ut infrastrukturen men ikke installere flere ladebokser enn man faktisk trenger.
Skal satse internasjonalt
Internasjonal ekspansjon står også på agendaen.
– Ikke i år, men snart. Salget i Europa øker drastisk sammenlignet med Norge. For å vokse, må vi ut, sier Aune.
– Hvordan vurderer du konkurransebildet?
– Det satses på flere fronter, fra flere aktører. Så konkurransen vil bli tøffere og tøffere. Da er det viktigste å finne sin nisje, med verdiforslag til kunden. Nå kommer vi med noe som løser problemer, sier han.
Åpnet markedet
Situasjonen til Easee har også skapt nye muligheter. Selskapet var det hurtigst voksende i bransjen før det svenske Elsäkerhetsverket satte en stopper for salget grunnet manglende dokumentasjon, noe norske myndigheter ikke innvendte seg mot.
Easee jobber nå intenst for å få et nytt produkt ut i markedet, samtidig som det jaktes kapital. I mellomtiden har både nevnte Zaptec og Amina benyttet muligheten til å jekke opp produksjonen og hente vekstkapital.
– Hvordan vurderer du mulighetene i markedet, gitt situasjonen til Easee?
– Det er litt både og. Markedet har selvsagt åpnet seg mer, men det er veldig synd.
– Det gjør at markedet etterspør ladestasjoner, og at folk blir mer oppmerksom på at dokumentasjonen er på plass. Men det har vi alltid hatt et veldig stort fokus på, forsikrer Aune.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.