underholdning
Tidligere «askeladd» satser på selskapsleker for bedrifter
Kristian Horn Hellenes var med å starte Paint’n sip, utestedet Pinpin og karaoke-konseptet Halloi for Askeladden. Nå går han solo med Sufflør, som tilbyr underholdningskonsepter til næringslivet.
– Jeg begynte med å sitte på kafeer og biblioteker, men merket at jeg savnet teknisk infrastruktur og sosialt påfyll. Da leide jeg meg en kontorplass her hos Dr. Dropin, sier gründer Kristian Horn Hellenes smilende.
Til tross for at han bare er 31 år, har han rukket å jobbe seks år i Askeladden & Co. I fjor sommer sluttet han for å starte for seg selv. Nå er hans nye selskap Sufflør så vidt oppe på beina, men kollegene fra gamlejobben går fortsatt rundt i gangene.
– Tanken var å lage inkluderende, underholdende og morsomme aktiviteter for større grupper, som ikke bare er middag og fylla, sier Hellenes.
Sufflør tilbyr underholdningskonsepter med navn som «Mistenkt», «Deals» og «Eureka». I utgangspunktet leker inspirert av brettspill og gameshow, men tilrettelagt for firmaevents. I «Mistenkt» kan kontorlokalene for eksempel gjøres om til et åsted, og man må sammen finne ut hvem som er morderen.
– Min opplevelse etter å ha jobbet inn mot bedrifter er at trivsel er noe av det viktigste på en arbeidsplass. De som sitter i en sosialkomité, eller HR-avdelingen, vil gjerne finne på noe nytt, men har ikke kapasitet. Markedet er litt begrenset på det området, mener gründeren.
Hellenes sier han ser på konseptene han selger som «stjerna», eller trekkplasteret, i showet. På den måten er man ikke avhengig av at en kostbar TV-kjendis er tilknyttet arrangementet.
Foreløpig er det gründeren selv som arrangerer lekene, nå er han på jakt etter flere som kan bidra på det området.
– Jeg har en liten entertainer i meg. Det er morsomt og sosialt, men først og fremst nyttig med tanke på hvordan vi kan tilpasse produktene videre så konseptene blir enda bedre.
Hellenes opplevde at det fantes et tomrom mellom eventbyråer, som tilbyr store pakker, og enkeltaktører som underholder.
– Man skal unngå «møtemaraton» før neste event. Folk kan bruke mer tid på å delta på eventet, enn å finne ut hva de skal gjøre, sier han.
Arven fra Askeladden
– Jeg har fått prøve meg i Askeladden uten for mye risiko. På et tidspunkt vil man ha større eksponering og risiko. Å drive selv er annerledes enn å ha masse sparringspartnere rundt seg hele tiden. Man må tørre å gå for egne ideer, og jeg har vært moden for det nå.
Han mener evnen til å jobbe selvstendig, og fikse ting selv, er det viktigste han tar med seg fra gamlejobben.
– Askeladden var en god «skole» for å starte, utvikle og drive en bedrift. Selv om man har mange gode støttespillere når man jobber i Askeladden, må man drive seg selv fremover. Jeg har blitt god til å prioritere og lært å gjøre noe veldig enkelt, på en profesjonell måte. Men den viktigste bagasjen jeg tar med er nok å drive meg selv fremover, sier Hellenes.
Gründeren tror personligheten hans har gjort at han naturlig har havnet i en mer kreativ og leken del av startup-sektoren.
– Jeg synes det er gøy å lede showene, men føler at jeg er enda bedre i forretningsutviklings-leddet. Det finnes gode entertainere og noen som er gode på butikk - jeg liker meg godt i skjæringspunktet.
Hellenes har utviklet og designet konseptene selv. Selv om han på sikt planlegger å være bakmann legger han vekt på hvor viktig det er å være ute i «felt» for å se hvordan man kan justere aktivitetene, slik at de hele tiden forbedres.
– Akkurat nå lever jeg på sparebluss for å prioritere dette. Det var viktig for meg å ha et kapital-lett konsept. De eneste utgiftene er lønn til meg selv og kontorplassen jeg leier hos Dr. Dropin.
Moro hele året
Ettersom Hellenes befinner seg et sted mellom showmann og businessmann var han tidlig klar over at å selge ett og ett arrangement ikke var den beste forretningsmodellen. Til Shifter sier han at målet innen året er å ha opptil 50 «partner-kunder» som bruker Sufflørs tjenester gjennom hele året, ikke bare til kickoff og julebord.
– Jeg har veldig positiv respons fra de jeg har kontaktet. Det virker som jeg har truffet en nerve, at tjenesten er noe nytt, spesielt når jeg forklarer ideen om «årshjulet» med aktiviteter gjennom året. Det kan spare bedriftene for mye tid og research.
– Selv om målet er 50 «partner-kunder», trenger jeg ikke mer enn 25 å bevise caset, legger han til.
For å fylle opp hele årshjulet Sufflør tilbyr har han også supplert med aktiviteter han videreformidler - som yoga, mindfulness og buldring.
Selv om han selv foreløpig er eneste ansatt, er planen at Sufflør med tiden skal gå rundt av seg selv. Et eventuelt overskudd skal brukes til å utvikle andre konsepter for Hellenes sitt eget mini-Askeladden som heter Korn.
– Andre konsepter for Korn i fremtiden blir sannsynligvis helt andre ting enn underholdning. Det kan være produktbasert for eksempel, sier Hellenes.