bærekraft

Tidligere Askeladden-profil satser på eget møbelsnekkeri 

Etter flere år i startupfabrikken Askeladden & Co har Jarl Holst byttet hektiske dager og rask vekst med en mer «slow business». 

Fra venstre: Jarl Holst, Thomas Skutholm og Carsten Müllern.
Fra venstre: Jarl Holst, Carsten Müller og Thomas Skutholm er foreløpig alle mann i Hönk.
Publisert

Allerede da Jarl Holst flyttet fra Danmark til Norge for fem år siden, hadde han store planer om å etablere en bedrift som produserer håndlagde eikebord. 

Best kjent er han nok som gründeren bak regnskapsbyrået Randi og tidligere profil i Askeladden & Co

Allerede da Jarl Holst flyttet fra Danmark til Norge for fem år siden, hadde han store planer om å etablere en bedrift som produserer håndlagde eikebord. 

Best kjent er han nok som gründeren bak regnskapsbyrået Randi og tidligere profil i Askeladden & Co

Etter mange år i startupfabrikken, har han nå byttet ut rask skalering med et mer saktegående prosjekt: nemlig møbelsnekkeriet Hönk. 

Selv om han det utvilsomt er en mer tradisjonell virksomhet, er innovasjon og bærekraft likevel helt sentralt i forretningsfilosofien. 

– Vi vil skape en helt ny møbeltradisjon i Norge og skal bli verdensmestere på bord, sier Holst. 

I møbelsnekkeriet er de opptatt av å ta seg tid til å få til kvalitet.
I møbelsnekkeriet er de opptatt av å ta seg tid til å få til kvalitet.

– Gidder ikke det stresset

Hverdagen i Hönk står i stor kontrast til den i tidligere jobber. 

– Det er alltid fokus på eksplosiv vekst. Her gidder vi ikke det stresset. Det skal være godt å jobbe her, som er mer bærekraftig, sier han og legger til: 

– Vi driver en forretning der det er tid, det er ro og vi skal gjøre ting ordentlig. 

Målet er å bygge en bærekraftig virksomhet, uten å følge typiske vekststrategier.

Holst påpeker selv at Hönk ikke har enorme vekstmuligheter, slik som andre selskaper han har jobbet med. 

– Vi gjør ting annerledes og ønsker å bygge en bedrift som utfordrer de typiske reglene for selskapsbygging. Dette er mer «slow business», der ting tar den tiden det tar, sier han.

– Det handler om å verne om de verdiene til at vi jobber med dette. Jeg tror mange glemmer de grunnene når det kommer inn investorer, og alt bare skal oppover hele tiden, supplerer møbelsnekker, Carsten Müller. 

Hönk-bordene er inspirert av dansk design, men laget av norske håndtverkere.
Hönk-bordene er inspirert av dansk design, men laget av norske håndtverkere.

Dansk design

Selv om de foreløpig kun er tre ved møbelsnekkeriet i Asker, er de i full gang med å produsere egendesignede bord inspirert av dansk minimalisme. 

Holsts oppgave er å ta seg av forretningsbiten, mens de to andre snekrer møbler. 

– Når man skal ha bord i massivt tre er det ofte tykt. Vi er inspirert av dansk design ved at bordene er mer elegante og lette. På den måten skiller vi oss ut, sier Holst.

Bordene er av eik felt i danske skoger. 

– De ble plantet av danskekongen etter at engelskmennene brente ned flåten. Først nå, 200 år senere, kan de felles, men nå bygger man ikke så mange krigsskip i tre, forklarer Holst.

Slik har Danmark blitt en populær produsent av eikemøbler. 

Holst mener Norge også har stort potensiale for håndlagde kvalitetsmøbler, spesielt i en tid hvor stadig flere verdsetter bærekraft. 

– Nordmenn er sinnsykt gode på trehåndtverk, sier han. 

Møbelsnekkerne, Thomas Skutholm og Carsten Müllern, er begge opptatt av kvalitet foran kvantitet.
Møbelsnekkerne, Thomas Skutholm og Carsten Müller, er begge opptatt av kvalitet foran kvantitet.

Oppgjør med bruk-og-kast-kulturen 

Også Müller og Thomas Skutholm, den andre møbelsnekkeren i Hönk, deler lidenskapen for kvalitet. Det siste året har gått til å perfeksjonere produksjonen.

Et signaturtrekk er hvordan de setter sammen bordplatene.

– De fleste produsenter har et mellomrom mellom plankene. Vi har funnet en metode som gir en helt tett overflate, sier Müller. 

Alle vil ta et oppgjør med bruk-og-kast-kulturen.

– Vi vil lage noe man kan ha resten av livet, sier møbelsnekkeren. 

– Nordmenn er spesielt dårlig på bruk-og-kast-mentaliteten. Vi gjør vårt for at bordene skal vare, fortsetter han.

Müller forklarer at navnet «Hønk» ble inspirert av uttrykket «a hunk of bread» og symboliserer det å samles rundt bordet – ikke kjekke menn, som man kanskje kan tro.

Hönk-teamet er overbevist om at kvalitet ikke må være dyrt.

– Et folkemøbel

Bordsalget er lansert, og målet er å selge minst 50 bord i år. Prisene ligger mellom 25.000 til 45.000 norske kroner. 

Planen er å samarbeide med norske møbelbutikker. 

– Visjonen min er at alle skal ha råd til en Hönk. Vi vil lage et folkemøbel, sier Holst. 

– Hvordan skal dere sørge for det?

–  Vi ser på om det er andre rimerligere tretyper vi kan bruke. Vi effektiviserer også stadig produksjon, svarer Müller. 

Hönk-teamet vil bevise at kvalitet ikke må være dyrt, selv i konkurranse med masseproduserte billigmøbler.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.