Tidligere Kahoot-topp satser på nytt spillkonsept
Spillgründere bak AR-plattformen Pazzing traff blink under investorjakten.
Spillselskapet Pazzing har fått Martin Kværnstuen, tidligere CFO i Kahoot, inn på eiersiden i en finansieringsrunde på totalt tre millioner kroner.
Pazzing utvikler en spillplattform som kombinerer sosiale opplevelser og spilloppgaver i utvidet virkelighet (AR) knyttet til geografiske lokasjoner. Tidligere har gründerne mottatt offentlige tilskudd fra blant annet Forskningsrådet for å utvikle en prototype av spillplattformen.
– Vi er veldig fornøyde med å ha skapt en vellykket prototype av Pazzing, som har blitt godt mottatt av betaspillere, noe som har resultert i at meget kompetente og engasjerende investorer blir med på vår utvikling videre, sier medgründer og daglig leder Martin Mathisen.
– Det neste steget er å rekruttere nye dyktige ansatte til teamet som deler vår visjon om å skape sosiale og engasjerende spillopplevelser, forteller han.
Får Kahoot-millioner
I appen samarbeider mobilspillere for å løse en serie med oppgaver presentert i AR, omtrent som i et «digitalt rebusløp». Spillere kan også sette sammen egne oppgaver, og deretter dele spillopplevelsene med venner, familie og øvrige Pazzing-spillere.
Martin Kværnstuen sluttet i jobben som finansieringssjef i Kahoot i sommer, etter seks år.
Samtidig solgte han aksjer for over 260 millioner, som han skulle bruke på å finne og skape nye selskaper.
Én million kroner av gevinsten satser han nå på Pazzing.
– De har laget et gjennomtenkt spillkonsept som inneholder mange av de elementene som jeg tror skal til for å lykkes. Det skal bli interessant å bistå selskapet både finansielt og forhåpentligvis med noen gode råd i årene som kommer, sier Kværnstuen.
Han får selskap av Norinnova og et mindre kollektiv norske engleinvestorer i runden.
I tillegg til privat investorkapital, mottar Pazzing 125.000 kroner fra Nordnorsk Filmsenter og 400.000 kroner fra Innovasjon Norge til å videreutvikle AR-plattformen.
Inspireres av norske suksesser
Spillgründerne, med hovedbase i Tromsø, mener at utviklingen av spillet i Norge på ingen måte setter noe stopper for de globale ambisjonene til spillprosjektet.
– Norske suksesser som for eksempel Kahoot, Wordfeud og spillstudioet Dirtybit som har laget FunRun-spillene har vært til stor inspirasjon for oss. Vårt mål er selvsagt å følge disse eksemplene på sikt ved å ta vårt eget spillprosjekt ut i verden, sier Mathisen.
Videre presiserer gründerne at det fortsatt er en lang vei til internasjonal suksess, men gleder seg over at teamet stadig når nye milepæler.
– Vi er ydmyke og stolte over å ha kunnskapsrike investorer på plass, og vårt neste fokus blir å finne flere dyktige og initiativrike ansatte som både skal trives i vårt team og som brenner for å ta del i utviklingen av det spennende spillprosjektet, avslutter Mathisen.