Daglig leder Martin Mathisen (t.h.) og kreativ leder Jørgen Eiane (t.v.) er
sammen med Håvard Mathisen og Eirik Øra gründere av spillutviklingsselskapet Pazzing.
Daglig leder Martin Mathisen (t.h.) og kreativ leder Jørgen Eiane (t.v.) er sammen med Håvard Mathisen og Eirik Øra gründere av spillutviklingsselskapet Pazzing.

Tidligere Kahoot-topp satser på nytt spillkonsept

Spillgründere bak AR-plattformen Pazzing traff blink under investorjakten.

Publisert Sist oppdatert

Spillselskapet Pazzing har fått Martin Kværnstuen, tidligere CFO i Kahoot, inn på eiersiden i en finansieringsrunde på totalt tre millioner kroner.

Pazzing utvikler en spillplattform som kombinerer sosiale opplevelser og spilloppgaver i utvidet virkelighet (AR) knyttet til geografiske lokasjoner. Tidligere har gründerne mottatt offentlige tilskudd fra blant annet Forskningsrådet for å utvikle en prototype av spillplattformen.

– Vi er veldig fornøyde med å ha skapt en vellykket prototype av Pazzing, som har blitt godt mottatt av betaspillere, noe som har resultert i at meget kompetente og engasjerende investorer blir med på vår utvikling videre, sier medgründer og daglig leder Martin Mathisen.

– Det neste steget er å rekruttere nye dyktige ansatte til teamet som deler vår visjon om å skape sosiale og engasjerende spillopplevelser, forteller han.

Slik vil en fysisk
park i Tromsø forvandles til en digital lekeplass med Pazzings spillapplikasjon.
Slik vil en fysisk park i Tromsø forvandles til en digital lekeplass med Pazzings spillapplikasjon.

Får Kahoot-millioner

I appen samarbeider mobilspillere for å løse en serie med oppgaver presentert i AR, omtrent som i et «digitalt rebusløp». Spillere kan også sette sammen egne oppgaver, og deretter dele spillopplevelsene med venner, familie og øvrige Pazzing-spillere.

Martin Kværnstuen sluttet i jobben som finansieringssjef i Kahoot i sommer, etter seks år.

Samtidig solgte han aksjer for over 260 millioner, som han skulle bruke på å finne og skape nye selskaper.

Én million kroner av gevinsten satser han nå på Pazzing.

– De har laget et gjennomtenkt spillkonsept som inneholder mange av de elementene som jeg tror skal til for å lykkes. Det skal bli interessant å bistå selskapet både finansielt og forhåpentligvis med noen gode råd i årene som kommer, sier Kværnstuen.

Han får selskap av Norinnova og et mindre kollektiv norske engleinvestorer i runden.

I tillegg til privat investorkapital, mottar Pazzing 125.000 kroner fra Nordnorsk Filmsenter og 400.000 kroner fra Innovasjon Norge til å videreutvikle AR-plattformen.

Inspireres av norske suksesser

Spillgründerne, med hovedbase i Tromsø, mener at utviklingen av spillet i Norge på ingen måte setter noe stopper for de globale ambisjonene til spillprosjektet.

– Norske suksesser som for eksempel Kahoot, Wordfeud og spillstudioet Dirtybit som har laget FunRun-spillene har vært til stor inspirasjon for oss. Vårt mål er selvsagt å følge disse eksemplene på sikt ved å ta vårt eget spillprosjekt ut i verden, sier Mathisen.

Videre presiserer gründerne at det fortsatt er en lang vei til internasjonal suksess, men gleder seg over at teamet stadig når nye milepæler.

– Vi er ydmyke og stolte over å ha kunnskapsrike investorer på plass, og vårt neste fokus blir å finne flere dyktige og initiativrike ansatte som både skal trives i vårt team og som brenner for å ta del i utviklingen av det spennende spillprosjektet, avslutter Mathisen.