Golf, og simulatorgolf, har opplevd en stor vekst i Norge de siste årene. Da tidligere vekstsjef i Spond, Erik Holm, begynte å spille - synes han det var tungvint å booke tid i gammeldagse systemer.
I tillegg til at det dukker opp egne simulator-sentre rundt om i landet er det mange golfklubber som tilbyr golfsimulatorer. Det er en viktig inntektskilde for klubbene utenfor sesongen. Utfordringen har vært at simulatorene tidvis står mye ubrukt på sommerstid.
Golf, og simulatorgolf, har opplevd en stor vekst i Norge de siste årene. Da tidligere vekstsjef i Spond, Erik Holm, begynte å spille - synes han det var tungvint å booke tid i gammeldagse systemer.
I tillegg til at det dukker opp egne simulator-sentre rundt om i landet er det mange golfklubber som tilbyr golfsimulatorer. Det er en viktig inntektskilde for klubbene utenfor sesongen. Utfordringen har vært at simulatorene tidvis står mye ubrukt på sommerstid.
Nå har han satt sammen et gründerteam og hentet i fjor sommer 5 millioner til en verdsettelse på 30 millioner (pre-money) fra flere kjente investorer.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
– Gjennom Alba får man tilgang til dynamisk prising, optimaliserte tider og mersalg, sier Holm.
I tillegg til Holm er Jonatan Austigard, Jon Freberg (co-founder av Mingl), Håvard Bergersen og Kevin André Wright (norgesmester i golf) med som gründere av Alba.
På listen over de som har investert finner vi blant annet: Jan Petter Sissener (gjennom Sirius Securities AS), Magnus Jepson, Hodne-familien, The Factory, Founders & Fools ledet av Daniel Fossum, Nicklas Stavnar, Opera-medgründer Håkon Wium Lie, Max Hofer, Thomas Wittusen, Markus Reitan, Philip Gundersen og Nils Petter Nygaard fra EQT.
– Med våre innovative løsninger skal vi gjøre golf mer tilgjengelig, uavhengig av tidsklemma, dårlig vær eller sted. Dette er virkelig noe jeg skulle ønske jeg hadde tilgang til da jeg begynte med golf for 25 år siden, sier medgründer Jon Freberg, som selv er en aktiv golfspiller på Oslo Golfklubb.
Holm sier de allerede gjør seg klare for en ny kapitalrunde for å vokse videre.
– Vi ser med spenning frem til å utvide vår virksomhet, med planer om å introdusere Alba i nye markeder. Vi har allerede en håndfull betalende kunder og neste fase i vår vekstreise blir en spennende tid for oss.
– Vi er fire fulltidsansatte som jobber med dette nå. Pengene vi hentet i sommer var for å lage en MVP og for å sjekke for å lage noe som forhåpentligvis er «brukanes» i markedet. Det har det vist seg at det absolutt er, legger Holm til.