nytt om navn
Tidligere Völur-sjef klatrer i Oda
Robert Ekrem går inn i ledelsen som kommersiell direktør i matleveringsselskapet.

Etter omtrent et år i Oda, går tidligere Völur-sjef Robert Ekrem inn i ledelsen i matleveringsselskapet, som ny kommersiell direktør.
– Jeg har vært veldig heldig som har fått ta en ny spennende rolle i Oda, sier Ekrem til Shifter, som rapporterte nyheten selv på Linkedin torsdag kveld.
Frem til nå har Ekrem jobbet som «business area manager» i Oda. Han har hatt rollen siden han forlot Völur i april i fjor – selskapet han selv grunnla etter å ha forlatt kjøttgiganten Nortura.
– Oda er på en utrolig spennende reise med god medvind nå. Vi er jo billigere enn flere av de andre lavpriskjedene og leverer på det vi har lovet kundene, nemlig rimelige varer levert på døra. Det er spennende å få være med på, sier Ekrem videre.
Som kommersiell direktør blir hans oppgave å lede teamet som sikrer at Oda-utvalget forblir bredt og rimelig.
– Vi skal fortsette å ha de mest fornøyde kundene ved å levere det beste utvalget, slik at de sparer både tid og penger, sier han.
Rekord-måned
Samtidig som Ekrem melder om jobbskiftet, kan Oda-sjef André Knüpppel rapportere om en rekordmåned for selskapet, som leverer mat rett hjem til kundene.
I mars omsatte Oda for hele 356 millioner kroner på én måned.
– I første kvartal vokste vi med 17 prosent i det norske markedet (oversatt fra engelsk), skriver Knüpppel i et LinkedIn-innlegg.
Han forteller videre at hoveddelen av omsetningen kommer fra B2C-salg (bedrift til kunde), men at de også har sett en økning i B2B-segmentet (bedrift til bedrift) i første kvartal.
Markedet for netthandel av mat ventes å vokse kraftig i årene som kommer. Ifølge den ferske Dagligvarerapporten 2025 fra analysebyrået NielsenIQ, økte netthandel med 12,3 prosent i fjor, mot en langt svakere vekst på 5,5 prosent i tradisjonell dagligvare.
– Selskapet er godt posisjonert til å forsvare posisjonen som den ledende aktøren for netthandel av mat i Norge. Ifølge Nielsen-tallene, har Oda over 65 prosent av markedet for matvarer på nett, og hadde størst prosentvis vekst blant alle dagligvareaktørene i fjor, påpeker Knüppel.
I 2024 kuttet Oda-konsernet over 800 millioner kroner i faste kostnader og rapporterte en årlig vekst på 15 prosent mot året før.