Dating

Tinder satser på AI for å bremse brukerflukt

Datingappen vil snu nedgangen i aktive brukere ved å satse på kunstig intelligens.

Tinder-appen. Illustrasjonsfoto.
Publisert Sist oppdatert

I løpet av det kommende kvartalet har Tinder planer om å lansere AI-drevne funksjoner for å matche brukere. 

Det skriver Techcrunch.

Datingappen, som er eid av Match Group, har siden 2012 blitt brukt av mennesker verden over som vil treffe potensielle matches ved å ta i bruk den velkjente sveipe-funksjonen. 

Ifølge selskapet skal de nye AI-funksjonene bidra til mer personlige anbefalinger og andre alternativ til den klassiske sveipingen. 

Planene ble annonsert i forrige kvartalsrapport. I den kommer det også frem at Tinder sliter med fallende brukeraktivitet. I januar gikk månedlige aktive brukere (MAU) ned med åtte prosent sammenlignet med året før. 

Tinders direkte inntekter bommet også på selskapets egne forventninger, og endte på 476 millioner dollar – under det anslåtte intervallet på 480–485 millioner dollar.

Som en del av snuoperasjonen har Match Group ansatt Spencer Rascoff som ny toppsjef. Han tror AI vil gi nettdating en ny vekstbølge.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.