Gründer
To exiter til nå: Skal hjelpe dagligvare-bransjen å lansere de «rette produktene»
Seriegründer vil gå internasjonalt.
Eric Costa Øvrebø og David Murphy i Productivo.
Foto: Productivo
Tidligere har Eric Costa Øvrebø gründet jusfabrikken Råjuice og det innendørs dyrkningssystemet Fisk og Frø. Systemet gikk ut på at planter vokste ut av fiskeavfall i et lukket system, som ifølge gründeren brukte 95 prosent mindre vann enn tradisjonelt landbruk.
Disse bedriftene ble solgt i 2022 og 2021.
Nå satser Øvrebø som gründer for tredje gang - i opptartsbedrift Productivo. Han har startet selskapet sammen med David Murphy.
Selskapet utvikler et digitalt system som skal hjelpe dagligvarebransjen til å velge ut de rette produktene å satse på fremover, gjennom blant annet bruk av kunstig intelligens.
– 80-90 prosent feiler
– 80 prosent av alle produkter som lanseres i mat- og drikkebransjen feiler. Så når du ser for eksempel en ny chips-variant, sjokolade eller energidrikk, så er det 80 prosent sannsynlighet for at du aldri ser de produktene igjen. I Norge er det enda høyere, der 90 prosent av produktene feiler, forteller Øvrebø.
Han forklarer at det koster å feile.
– Det koster den norske økonomien 7,8 milliarder kroner hvert år og det fører også til 400.000 tonn avfall i året. Dette problemet vi vil nå løse, sier Øvrebø.
Productivo sitt digitale verktøy skal hjelpe bedrifter å ta bedre valg rundt produktlanseringer, ved hjelp av kunstig intelligens, store mengder data og selskapets egen teknologi.
– Per i dag er vi det selskapet med mest informasjon om produkter og vi satser på å bli størst i verden.
– FMCG- bransjen (Fast Moving Consumer Goods - raskt omsettelige forbruksvarer) er en av de industriene med mest tilgjengelig data. Utfordringen er å få tilgang og å la selskapene få data som gir verdi for dem, sier Øvrebø.
I tillegg til lanserings-valg-hjelp, kan verktøyet også blant annet spore distribusjon av produktene.
Øvrebø forteller at omsetningen i selskapet øker og at selskapet nå henter kapital for å gå internasjonalt.
– Vi har med oss én investor og vi har brukt egenkapital for å bevise betalingsvilje og behov i markedet. Nå er vi i dialog med en rekke investorer for å finansiere veksten og utvide teamet, sier Øvrebø.
Selskapet har utviklet ideen i Antler-akseleratorene og sitter nå i Startuplab sin inkubator i Bergen.
Mål om 15 millioner i inntekter
Selskapet har mål om 15 millioner kroner i årlig gjentakende inntekter i 2025.
Teamet har internasjonal bakgrunn og teller fem i dag. Selskapet vil øke antall ansatte til 15 frem mot 2025.
Øvrebø forteller at de per i dag har betalende kunder og er i dialog med flere store aktører nasjonalt og internasjonalt. Selskapet jobber også med å få inn både internasjonale investorer og samarbeidspartnere i utlandet.
– Sverige og Danmark står på listen som gode muligheter, og vi ser på å lande et anerkjent konsern innenfor dette området, sier Øvrebø.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.