Gründer
To exiter til nå: Skal hjelpe dagligvare-bransjen å lansere de «rette produktene»
Seriegründer vil gå internasjonalt.
Tidligere har Eric Costa Øvrebø gründet jusfabrikken Råjuice og det innendørs dyrkningssystemet Fisk og Frø. Systemet gikk ut på at planter vokste ut av fiskeavfall i et lukket system, som ifølge gründeren brukte 95 prosent mindre vann enn tradisjonelt landbruk.
Disse bedriftene ble solgt i 2022 og 2021.
Nå satser Øvrebø som gründer for tredje gang - i opptartsbedrift Productivo. Han har startet selskapet sammen med David Murphy.
Selskapet utvikler et digitalt system som skal hjelpe dagligvarebransjen til å velge ut de rette produktene å satse på fremover, gjennom blant annet bruk av kunstig intelligens.
– 80-90 prosent feiler
– 80 prosent av alle produkter som lanseres i mat- og drikkebransjen feiler. Så når du ser for eksempel en ny chips-variant, sjokolade eller energidrikk, så er det 80 prosent sannsynlighet for at du aldri ser de produktene igjen. I Norge er det enda høyere, der 90 prosent av produktene feiler, forteller Øvrebø.
Han forklarer at det koster å feile.
– Det koster den norske økonomien 7,8 milliarder kroner hvert år og det fører også til 400.000 tonn avfall i året. Dette problemet vi vil nå løse, sier Øvrebø.
Productivo sitt digitale verktøy skal hjelpe bedrifter å ta bedre valg rundt produktlanseringer, ved hjelp av kunstig intelligens, store mengder data og selskapets egen teknologi.
– Per i dag er vi det selskapet med mest informasjon om produkter og vi satser på å bli størst i verden.
– FMCG- bransjen (Fast Moving Consumer Goods - raskt omsettelige forbruksvarer) er en av de industriene med mest tilgjengelig data. Utfordringen er å få tilgang og å la selskapene få data som gir verdi for dem, sier Øvrebø.
I tillegg til lanserings-valg-hjelp, kan verktøyet også blant annet spore distribusjon av produktene.
Øvrebø forteller at omsetningen i selskapet øker og at selskapet nå henter kapital for å gå internasjonalt.
– Vi har med oss én investor og vi har brukt egenkapital for å bevise betalingsvilje og behov i markedet. Nå er vi i dialog med en rekke investorer for å finansiere veksten og utvide teamet, sier Øvrebø.
Selskapet har utviklet ideen i Antler-akseleratorene og sitter nå i Startuplab sin inkubator i Bergen.
Mål om 15 millioner i inntekter
Selskapet har mål om 15 millioner kroner i årlig gjentakende inntekter i 2025.
Teamet har internasjonal bakgrunn og teller fem i dag. Selskapet vil øke antall ansatte til 15 frem mot 2025.
Øvrebø forteller at de per i dag har betalende kunder og er i dialog med flere store aktører nasjonalt og internasjonalt. Selskapet jobber også med å få inn både internasjonale investorer og samarbeidspartnere i utlandet.
– Sverige og Danmark står på listen som gode muligheter, og vi ser på å lande et anerkjent konsern innenfor dette området, sier Øvrebø.