Nytt om Navn
Toppolitiker og bærekraft-ekspert går til tech-stiftelse
Tidligere fylkesvaraordfører og næringsutvikler Natalia Antonia Golis går til tech-stiftelsen Terravera.
– Jeg hadde lyst til å jobbe mer «hands-on», sier Natalia A. Golis.
Etter fire år som fylkesvaraordfører for MDG i Vestland, og erfaring som forkjemper for bærekraft fra et politisk ståsted, melder hun nå overgang til næringslivet.
Golis blir leder for strategiske partnerskap hos Terravera. Terravera er en stiftelse som tilbyr en digital plattform der bedrifter både kan få informasjon om hvordan de ligger an når det gjelder bærekraft, og hvilke grep som kan tas for å bli mer bærekraftig.
– Å organisere et selskap som en stiftelse er en veldig unorsk måte å gjøre det på. Det er et ønske om å gjøre bærekraftdata mer tilgjengelig, sier Golis.
– Natalia har vært en av de fremste pådriverne for klimaarbeid i Vestland fylkeskommune. Nå blir hun ansvarlig for strategiske partnerskap hos oss. Natalia er en ressursperson med driv. Dette gleder vi oss til, sier daglig leder Elisabeth Kjerstad Bøe i Terravera.
Ulvik og Ukraina
Utover fylkesvaraordfører-jobben, har Golis også bakgrunn som næringsutvikler fra Ulvik herad i Hardanger.
De siste fem månedene har Golis hatt et verv som generalsekretær i Fritt Ukraina, der har hun jobbet fulltid – ubetalt. Hun har jobbet med å profesjonalisere og effektivisere organisasjonen. Trass i krigen, ser hun lyspunkter.
– Jeg har vært åtte turer til Ukraina. Jeg møtte mange gründere. Ukraina er fremadstormende innen it og er et tech-land. Bare se på arbeidet deres innen droneutvikling og produksjon.
Hun er fortsatt operativ generalsekretær i Fritt Ukraina, sammen med Høyre-politiker Peter Frølich.
Nullutslipp i vest
Golis og hennes parti MDG jobbet frem et flertall for nullutslippsmål innen 2030 i Vestland.
– Det var fantastisk å få jobbe med klima og bærekraft på regionalt nivå. Målene vi satte er forankret og lever videre.
Nå ønsker å hun kjempe for bærekraft gjennom Terravera.
– Selskapet går inn i en veldig spennende fase nå når hvor vi skal skalere opp. Dette er veldig god anledning – både for selskapet og meg. Jeg gleder meg til å bygge opp partnerskap, sier Golis.
Hennes rolle blir å bygge strategiske partnerskap både regionalt, nasjonalt og internasjonalt.
– Avgjørende for å nå bedriftens mål
Hun mener at bærekraftdata bare vil bli viktigere og viktigere for bedrifter.
– Kunnskap om bærekraftdata i hele verdikjeden vil være helt avgjørende for å nå bedriften sine mål. Også Scope 4, unngåtte utslipp.
Se faktaboks for mer info.
Terravera har blant annet samarbeid med DOF, Jotun og Norwegian. Per i dag seks ansatte i bedriften, i tillegg til 20-25 studenter som jobber deltid.
– Hvilke bedrifter er i målgruppen til Terravera?
– De som ser at de trenger større forståelse for å ta bærekraftige valg for en bedrift – det kan være alt fra syltetøyfabrikker til shipping. Gjennom å bruke plattformen vil de kunne dokumentere at de for eksempel leverer på EU-regler. Dette vil være et konkurransefortrinn og et viktig tiltak mot grønnvasking, sier Golis.