PODCAST: Folk som fikser verden
Tørn forventer å vokse raskere i Sverige enn i Norge
Nordmenn og svensker tenker helt forskjellig om å kjøpe overskuddsvarer fra byggevarebutikker, har oppstartsbedriften Tørn erfart.
Anjali Bhatnagar i Tørn.
Foto: Randi Lillealtern
Anjali Bhatnagar og kollegene hennes i Tørn har etablert Norges første digitale markedsplass for kjøp og salg av overskuddsvarer fra byggebransjen. Nå etablerer de seg i Sverige, men der bruker de en helt annen strategi for å nå kundene.
Sterk vekst
Det to år gamle selskapet vokser raskt. Tørn har nå 20 ansatte og fikk nylig inn hele 40 millioner kroner i vekstkapital. 25 millioner av disse pengene er det Schibsted som står for, men også Orkla Ventures og en rekke enkeltpersoner har gått inn med betydelige beløp.
– Jeg tror utviklingen vil gå mye raskere i Sverige, sier Anjali Bhatnagar i podkasten Folk som fikser verden.
Hun mener svenskene er mer modne for å gjøre kjøpsvalg ut i fra kriterier om bærekraft.
Ulik strategi
– Da vi lanserte Tørn i Norge var det miljø som var drivkraften. Men det første året snakket vi helt bevisst ikke om miljø og svinn, bare tilbud, tilbud, tilbud, forteller Anjali.
Testene de gjorde viste at hvis de markedsførte Tørn som en nettbutikk med miljøperspektiv, fikk de mindre respons. Men i Sverige er det helt annerledes.
Hør mer om hvordan Tørn fungerer, om Anjalis gründerreise fra bruktmote til byggevarer, og om hva som skiller svenske og norske byggevareshoppere i podkasten Folk som fikser verden.
Nyheter og innsikt rett i epostboksen
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.